Mercedes-Benz rozširuje ponuku novej triedy A raketovým tempom. Máme tu hatchback a kupé CLA aj praktický shooting brake. K tomu všetkému pridala nedávno divízia AMG ostrejšie verzie A35. Chýbala už len čerešnička na torte. Nástupca verzií A45 AMG. Tie si museli chvíľu počkať. Mercedes-AMG sa ich totiž rozhodol predstaviť na príznačnom mieste – festivale rýchlosti v Goodwoode. A nie náhodou. Nové verzie A45 a CLA45 spolu s výkonnejšími derivátmi s prívlastkom S prinášajú do sveta kompaktov nevídaný výkon. Už ich predchodcovia mali pritom pod kapotou najvýkonnejšie sériovo vyrábané 4-valce. Výkon 280 kW ale technikom z Affalterbachu evidentne nestačil. A to ani napriek tomu, že konkurencia na tento počin ešte ani len nestihla zareagovať.
Nové verzie 45 idú ešte ďalej. Už základné A45 a CLA45 majú pod kapotou nový 4-valec s kódovým označením M139, ktorý dáva z dvoch litrov 285 kW, teda o päť viac ako v minulosti. Krútiaci moment sa vyšplhal na 480 Nm. Korunu však ostrým áčkam nasadzujú až verzie A45 S a CLA45 S, ktoré pridávajú ďalších 25 kW. To znamená maximálny výkon 310 kW a krútiaci moment 500 Nm. Z jedného litra tak technici vyžmýkali 155 kW, alebo ak chcete, 211 koní, čo je naozaj neslýchané. Silnejší 4-valec jednoducho nezoženiete. Takéto parametre sú blízke skôr 6– či dokonca 8-valcovým jednotkám s dvojnásobným objemom. Pritom AMG sľubuje, že reguláciou krútiaceho momentu, ktorý dosahuje maximum až pri 5 000 otáčkach, pripomínajú motory charakteristiku atmosférických motorov.
Čo to znamená v praxi? Nové ostré áčka zrýchľujú na stovku v spojení s 8-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou AMG Speedshift DCT-8G a pohonom oboch náprav AMG Performance 4Matic + za rovné štyri, respektíve 4,1 sekundy v prípade CLA. To hovoríme o verziách A45. Tie s prívlastkom S sú totiž ešte rýchlejšie. Hatchback zvládne túto disciplínu za 3,9 a 4-dverové kupé za štyri sekundy. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 250 km/h. Ak si však doplatíte za balík AMG Drive Package, vyšplhá sa ručička rýchlomeru až k číslici 270. Motor je vyzbrojený mnohými inteligentnými technológiami, nevynímajúc tie zo superšportu AMG GT. Sklonený je v uhle 180 stupňov a jeho turbodúchadlo je umiestnené na zadnej strane, čo umožnilo vytvoriť nízky dizajn prednej časti.
Turbo twinscroll, chladené vodou, olejom a vzduchom točí aj vďaka valčekovým ložiskám 169 000 otáčok za minútu a produkuje maximálny tlak 2,1 baru. Kľuková skriňa s kovaným kľukovým hriadeľom je odliata z hliníka. Konštrukcia spaľovacieho priestoru a piestov umožňuje špičkové tlaky spaľovania až do 160 barov. Trenie znižuje povrch valcov Nanoslide. Špeciálna konštrukcia vstrekovačov a sviečok umožnila použiť väčšie výfukové ventily. Tie sú ovládané systémom Camtronic s dvojicou vačiek pre každý ventil. Motor potom vyberá optimálny profil podľa okamžitého zaťaženia. Vstrekovače dávkujú palivo po prvýkrát vo dvoch fázach. Priamo do valcov pod tlakom 200 barov a do sacieho potrubia pod tlakom 6,7 baru. Chladiaci systém umožňuje individuálne chladenie hlavy valcov a bloku motora.
Jazda musí byť skutočným pôžitkom. Prevodovka môže pracovať vďaka systému voľby jazdných režimov AMG Dynamic Select vo viacerých režimoch, vrátane manuálneho. Pohon oboch náprav je vyzbrojený úplne novým zadným diferenciálom s dvojicou viaclamelových spojok. To umožňuje plne variabilné rozdelenie krútiaceho momentu medzi kolesá. To isté platí o delení hnacej sily medzi prednú a zadnú nápravu, ktorá prebieha elektromechanickou cestou. A potom je tu mód Drift, ktorý urobí z A45 čistú „zadokolku“. Stačí aktivovať režim Race, vypnúť stabilizáciu a prevodovku nastaviť do manuálneho radenia. Nechýba ani Launch Control s názvom Race-Start, účinná pomoc s maximálnou akceleráciou z miesta. Štvorkolka disponuje módmi Basic, Advanced, Comfort, Pro, Master a s balíkom AMG Dynamic Plus aj režimom Sport.
Zmenám sa nevyhol ani podvozok s prednými tlmičovými vzperami McPherson a zadným viacprvkovým zavesením. Nové je naladenie, hliníkové ramená, ložiská aj adaptívne tlmiče pracujúce v troch módoch. Tuhosť karosérie zvyšujú dodatočné výstuhy v prednej aj zadnej časti vrátane rozpery medzi prednými tlmičmi. Elektromechanické riadenie má variabilný prevod. Brzdová sústava používa pevné 4-piestikové predné strmene, ktoré sa „zahrýzajú“ do kotúčov s priemerom 350 mm na prednej a 330 mm na zadnej náprave s jednopiestikovým riešením. Verzie S disponujú ešte výkonnejšími 6-piestikovými brzdami s priemerom 360 mm (vpredu). Spoznáte ich vďaka neprehliadnuteľným červeným strmeňom.
Najsilnejšie áčka histórie demonštrujú svoj potenciál aj navonok. Žraločí nos obsahuje dvanásť vertikálnych lamiel a agresívny predný nárazník so zväčšenými sacími otvormi. Vzadu nechýba veľký difúzor, strešné krídlo a dvojité koncovky výfukov. Výrazne rozšírené blatníky vytvárajú priestor pre väčší rozchod kolies. Štandardné 18-palcové 10-lúčové disky možno zameniť za ešte väčšie devätnástky s pneumatikami 245/35 R 19 vpredu a 255/35 R 19 vzadu. Spätné zrkadlá sú namontované priamo na dverách. K dispozícii je aj dekoračný chrómový paket Silver Chrome alebo čierny AMG Night. Brutálne dvojičky z Affalterbachu by sa mali dostať k zákazníkom ešte do konca tohto roka.