Mercedes-AMG A45: Brutalita z Affalterbachu má najsilnejší 4-valec planéty

12.07.2019 05:00

Ostrá divízia Daimleru nespí na vavrínoch. Jej nová trieda A s prívlastkom 45 láme výkonom doteraz nepredstaviteľné hranice. Jej dvojlitrový 4-valec môže mať neskutočných 310 kW!

Najvýkonnejšia trieda A od AMG s prívlastkom 45...
Najvýkonnejšia trieda A od AMG s prívlastkom 45 a 45S dáva najavo svoju neposednú povahu agresívnym tuningom. Žraločí nos má 12 vertikálnych lamiel a nárazník zväčšené sacie otvory. Autor: Mercedes-AMG

Mercedes-Benz rozširuje ponuku novej triedy A raketovým tempom. Máme tu hatchback a kupé CLA aj praktický shooting brake. K tomu všetkému pridala nedávno divízia AMG ostrejšie verzie A35. Chýbala už len čerešnička na torte. Nástupca verzií A45 AMG. Tie si museli chvíľu počkať. Mercedes-AMG sa ich totiž rozhodol predstaviť na príznačnom mieste – festivale rýchlosti v Goodwoode. A nie náhodou. Nové verzie A45 a CLA45 spolu s výkonnejšími derivátmi s prívlastkom S prinášajú do sveta kompaktov nevídaný výkon. Už ich predchodcovia mali pritom pod kapotou najvýkonnejšie sériovo vyrábané 4-valce. Výkon 280 kW ale technikom z Affalterbachu evidentne nestačil. A to ani napriek tomu, že konkurencia na tento počin ešte ani len nestihla zareagovať.

Nové verzie 45 idú ešte ďalej. Už základné A45 a CLA45 majú pod kapotou nový 4-valec s kódovým označením M139, ktorý dáva z dvoch litrov 285 kW, teda o päť viac ako v minulosti. Krútiaci moment sa vyšplhal na 480 Nm. Korunu však ostrým áčkam nasadzujú až verzie A45 S a CLA45 S, ktoré pridávajú ďalších 25 kW. To znamená maximálny výkon 310 kW a krútiaci moment 500 Nm. Z jedného litra tak technici vyžmýkali 155 kW, alebo ak chcete, 211 koní, čo je naozaj neslýchané. Silnejší 4-valec jednoducho nezoženiete. Takéto parametre sú blízke skôr 6– či dokonca 8-valcovým jednotkám s dvojnásobným objemom. Pritom AMG sľubuje, že reguláciou krútiaceho momentu, ktorý dosahuje maximum až pri 5 000 otáčkach, pripomínajú motory charakteristiku atmosférických motorov.

Srdcom najsilnejšej triedy A je tento...
Srdcom najsilnejšej triedy A je tento dvojlitrový 4-valec s kódovým označením M139. Aj s jedným jediným turbodúchadlom dokáže poskytnúť rekordný výkon 310 kW a krútiaci moment 500 Nm. Autor: Mercedes-AMG

Čo to znamená v praxi? Nové ostré áčka zrýchľujú na stovku v spojení s 8-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou AMG Speedshift DCT-8G a pohonom oboch náprav AMG Performance 4Matic + za rovné štyri, respektíve 4,1 sekundy v prípade CLA. To hovoríme o verziách A45. Tie s prívlastkom S sú totiž ešte rýchlejšie. Hatchback zvládne túto disciplínu za 3,9 a 4-dverové kupé za štyri sekundy. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 250 km/h. Ak si však doplatíte za balík AMG Drive Package, vyšplhá sa ručička rýchlomeru až k číslici 270. Motor je vyzbrojený mnohými inteligentnými technológiami, nevynímajúc tie zo superšportu AMG GT. Sklonený je v uhle 180 stupňov a jeho turbodúchadlo je umiestnené na zadnej strane, čo umožnilo vytvoriť nízky dizajn prednej časti.

Výrazne rozšírené blatníky vytvárajú priestor...
Výrazne rozšírené blatníky vytvárajú priestor pre 18-, prípadne 19-palcové disky kolies s rozšíreným rozchodom. Zaujímavým detailom sú spätné zrkadlá uchytené na telese dverí. Autor: Mercedes-AMG

Turbo twinscroll, chladené vodou, olejom a vzduchom točí aj vďaka valčekovým ložiskám 169 000 otáčok za minútu a produkuje maximálny tlak 2,1 baru. Kľuková skriňa s kovaným kľukovým hriadeľom je odliata z hliníka. Konštrukcia spaľovacieho priestoru a piestov umožňuje špičkové tlaky spaľovania až do 160 barov. Trenie znižuje povrch valcov Nanoslide. Špeciálna konštrukcia vstrekovačov a sviečok umožnila použiť väčšie výfukové ventily. Tie sú ovládané systémom Camtronic s dvojicou vačiek pre každý ventil. Motor potom vyberá optimálny profil podľa okamžitého zaťaženia. Vstrekovače dávkujú palivo po prvýkrát vo dvoch fázach. Priamo do valcov pod tlakom 200 barov a do sacieho potrubia pod tlakom 6,7 baru. Chladiaci systém umožňuje individuálne chladenie hlavy valcov a bloku motora.

Interiér je vyšperkovaný kombináciou textílií...
Interiér je vyšperkovaný kombináciou textílií Dinamica, kože Artico či chrómovými prvkami. Verzie A45 S a VLA45 S pridávajú kontrastné žlté dekorácie. Nechýba športový volant ani upravená grafika infotainmentu MBUX. Autor: Mercedes-AMG

Jazda musí byť skutočným pôžitkom. Prevodovka môže pracovať vďaka systému voľby jazdných režimov AMG Dynamic Select vo viacerých režimoch, vrátane manuálneho. Pohon oboch náprav je vyzbrojený úplne novým zadným diferenciálom s dvojicou viaclamelových spojok. To umožňuje plne variabilné rozdelenie krútiaceho momentu medzi kolesá. To isté platí o delení hnacej sily medzi prednú a zadnú nápravu, ktorá prebieha elektromechanickou cestou. A potom je tu mód Drift, ktorý urobí z A45 čistú „zadokolku“. Stačí aktivovať režim Race, vypnúť stabilizáciu a prevodovku nastaviť do manuálneho radenia. Nechýba ani Launch Control s názvom Race-Start, účinná pomoc s maximálnou akceleráciou z miesta. Štvorkolka disponuje módmi Basic, Advanced, Comfort, Pro, Master a s balíkom AMG Dynamic Plus aj režimom Sport.

Vzadu nechýba obrí difúzor, strešné krídlo a...
Vzadu nechýba obrí difúzor, strešné krídlo a dvojité koncovky aktívnych výfukov, ktoré naznačujú potenciál nového 4-valca. Autor: Mercedes-AMG

Zmenám sa nevyhol ani podvozok s prednými tlmičovými vzperami McPherson a zadným viacprvkovým zavesením. Nové je naladenie, hliníkové ramená, ložiská aj adaptívne tlmiče pracujúce v troch módoch. Tuhosť karosérie zvyšujú dodatočné výstuhy v prednej aj zadnej časti vrátane rozpery medzi prednými tlmičmi. Elektromechanické riadenie má variabilný prevod. Brzdová sústava používa pevné 4-piestikové predné strmene, ktoré sa „zahrýzajú“ do kotúčov s priemerom 350 mm na prednej a 330 mm na zadnej náprave s jednopiestikovým riešením. Verzie S disponujú ešte výkonnejšími 6-piestikovými brzdami s priemerom 360 mm (vpredu). Spoznáte ich vďaka neprehliadnuteľným červeným strmeňom.

Najsilnejšie áčka histórie demonštrujú svoj potenciál aj navonok. Žraločí nos obsahuje dvanásť vertikálnych lamiel a agresívny predný nárazník so zväčšenými sacími otvormi. Vzadu nechýba veľký difúzor, strešné krídlo a dvojité koncovky výfukov. Výrazne rozšírené blatníky vytvárajú priestor pre väčší rozchod kolies. Štandardné 18-palcové 10-lúčové disky možno zameniť za ešte väčšie devätnástky s pneumatikami 245/35 R 19 vpredu a 255/35 R 19 vzadu. Spätné zrkadlá sú namontované priamo na dverách. K dispozícii je aj dekoračný chrómový paket Silver Chrome alebo čierny AMG Night. Brutálne dvojičky z Affalterbachu by sa mali dostať k zákazníkom ešte do konca tohto roka.

Mercedes-AMG A45 S 4Matic -
		2019
Mercedes-AMG A45 S 4Matic -
		2019
+34Mercedes-AMG A45 S
		4Matic -
		2019

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#AMG #Mercedes-AMG #Mercedes-AMG A45
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
2. 9. 2019zdraženie1.216 €zdraženie1.334 €
26. 8. 20191.203 €1.321 €
19. 8. 2019zlacnenie1.203 €zlacnenie1.321 €
12. 8. 2019zlacnenie1.204 €zlacnenie1.326 €
5. 8. 2019zlacnenie1.206 €zlacnenie1.341 €
29. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.367 €
22. 7. 2019zlacnenie1.224 €zlacnenie1.365 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR