Continental chce priviesť na svet pneumatiky, ktoré nemusíte dofukovať

Kým sa dočkáme bezvzduchových pneumatík, ubehne ešte niekoľko rokov. No komfort používania tých klasických by mohol zatiaľ zvýšiť systém spoločnosti Continental. Kontrola ich tlaku by sa stala minulosťou.

11.07.2019 12:00
debata (1)
Systém Intelligent Tire dokáže meniť alebo... Foto: Continental
Continental - Intelligent Tire - 2019 Systém Intelligent Tire dokáže meniť alebo udržiavať správny tlak v pneumatike bez manuálneho zásahu. Integrovaný je priamo do disku.

Automatické dofukovanie pneumatiky nie je žiadnou veľkou novinkou. Stretnúť s ním sa môžete v armádnych vozidlách, ťažkých off-roadoch, alebo aj v niektorých poľnohospodárskych strojoch. Osobným autám sa však tento systém zatiaľ vyhýbal. Problémom je, že takéto zariadenie by zvýšilo váhu neodpružených hmôt, čo nie je práve ideál pre osobné autá, dosahujúce podstatne vyššie rýchlosti. Riziká vyplývajú aj z nedostatočného vyváženia kolesa. Potenciálne je tu však aj celý rad výhod, o ktorých si nemecký Continental myslí, že stoja za pokus.

Automatická regulácia tlaku v pneumatike by totiž skoncovala s prehustenými alebo podhustenými pneumatikami a tiež ich otravnou kontrolou. To má priamy vplyv nielen na životnosť plášťov, ale aj na bezpečnosť. Continental preto na veľtrhu TechWeek ukázal prototyp systému Intelligent Tire, ktorý dokáže nafúkať pneumatiku na správny tlak bez akéhokoľvek manuálneho zásahu. Zatiaľ počas státia. „Nejde len o tlak, našou ideou je, aby sa mohli pneumatiky vďaka novému systému prispôsobiť podmienkam na ceste,“ hovorí Christopher Berger, technik Continentalu.

Medzi jednotlivými lúčmi kolesa sa nachádzajú... Foto: Continental
Continental - Intelligent Tire - 2019 Medzi jednotlivými lúčmi kolesa sa nachádzajú kompresor, batéria aj riadiaca elektronika.

„Dnes si musia zákazníci vybrať medzi komfortnou, terénnou alebo športovou pneumatikou, ale do budúcnosti chceme, aby sa pneumatika sama prispôsobila štýlu jazdy, potrebám vodiča, povrchu či aktuálnemu zaťaženiu,“ vysvetľuje Berger. To by umožnila technológia dovoľujúca zvýšiť alebo znížiť tlak v plášti buď automaticky, alebo podľa želania vodiča. Ako ukázal Continental na akcii TechWeek, jeho systém je integrovaný do disku kolesa. V dutinách medzi jednotlivými lúčmi umiestnil kompresor, batériu, riadiacu jednotku aj napájanie.

Podľa Bergera už prebehli úspešné testy, keď takéto kolesá odolali bežným rýchlostiam, zlým povrchom aj zlému počasiu. Na druhej strane netají, že cieľom je vyvinúť technológiu, ktorá by bola výkonnejšia, ľahšia a menšia. „Do budúcnosti chceme úplne eliminovať batériu a systém napájať indukčne. Predstavujeme si tiež výkonnejší kompresor a možnosť vtesnať celú technológiu do náboja kolesa, kde pôsobia najmenšie odstredivé sily. Súčasná verzia potrebuje na zvýšenie tlaku o 0,55 baru tri minúty, chceme niečo rýchlejšie,“ ozrejmil plány Continentalu Berger.

A kde sa so systémom stretneme? Podľa Continentalu najprv v menej výkonných autách. Športové a silné vozidlá totiž jazdia príliš rýchlo, čím vytvárajú veľké odstredivé sily. „Keď sa pozrieme na autonómne autá, vidíme, že ich dynamika je nižšia, pretože jazdia pomalšie a plynulejšie. Nedochádza pri nich ani k rýchlym prejazdom zákrut. Pre náš systém by boli ideálne.“ A Berger tiež vidí veľkú budúcnosť Intelligent Tire vo flotilách spoločne využívaných áut, pri ktorých sa užívatelia nestarajú o tlak v pneumatikách. Kedy sa tak stane, zatiaľ Continental neprezradil.

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #pneumatiky #pneumatika #Continental #Intelligent Tire
Články podľa značiek