BMW X6 bolo v roku 2008 veľkým experimentom. Nakoniec sa ale z tohto prvého kríženca SUV a športových kupé stala ikona. Konkurencia len lapala dych. Z prvých dvoch generácií predala mníchovská automobilka neuveriteľných 443 000 exemplárov. To je na luxusný tovar naozaj dosť. Lenže v BMW nenechávajú nič na náhodu. Rok po premiére novej generácie SUV X5 tak nasadzuje do ringu novučičkú iksšestku. A tá ťaží z najnovších technológií, ktoré poznáme napríklad aj z kupé radu 8. S dizajnom však v Mníchove príliš neexperimentovali. Prednosť dostala evolúcia, i keď so svojím predchodcom nemá nové SUV-kupé nič spoločné. Je nové doslova od podlahy.
Naznačuje to nielen nová platforma CLAR, ale aj zmena formátu. BMW X6 je o 26 mm dlhšie (4 935 mm) o 15 mm širšie (2 004) ale o šesť milimetrov nižšie (1 696). Športovejšie proporcie sú tiež výsledkom rozšírenia rozchodu kolies až o 44 mm (1 684) a rázvoru náprav o 42 mm (2 975). Jasným rozdielom v porovnaní s klasickým SUV X5 sú obrie 6-uholníkové ľadvinky, ktoré sa rozširujú smerom nadol, a užšie LED svetlá, za príplatok s laserovou technológiou, grafikou v tvare písmena X a dosahom až 500 metrov. Úplnou novinkou je podsvietenie ľadviniek, ktoré sa aktivuje pri odomknutí alebo zamknutí. Svietiť ale môžu aj počas jazdy.
Silueta kabíny ešte viac evokuje kupé. Zadné svetlá siahajú po prvýkrát takmer až k logu BMW na výklopnom veku. Predným blatníkom nechýbajú výduchy Air Brethers. Ukrývajú už v sérii 19-palcové disky, no na požiadanie môžu zákazníci siahnuť po obrích kolesách s priemerom 22 palcov. Na výber sú dve dizajnové línie. Línia xLine, ktorá umocňuje „faktor SUV“, používa matný strieborný povrch na ľadvinkách, zrkadlách, strešných nosičoch či lemoch okien. M Sport akcentuje športový imidž agresívnejšími nárazníkmi, väčšou plochou lakovaných častí karosérie, čiernym lemom okien a perleťovým vyhotovením masky či zrkadiel.
Kabína ctí tradíciu. Palubná doska je opäť orientovaná na vodiča. Obsahuje najnovší infotainment, čo znamená 12,3-palcový virtuálny kokpit s grafikou z najnovších modelov, napríklad X5 a novej „trojky“, a tiež 12,3-palcový dotykový Control Display rozhrania iDrive. Jednotlivé funkcie možno ovládať dotykom, otočným ovládačom, touchpadom, z multifunkčného volantu, ale aj hlasom a gestami. Vrcholová verzia Live Cockpit Proffesional obsahuje adaptívny navigačný systém s 20 GB pevným diskom. Samozrejmosťou je wi-fi, kompatibilita so smartfónmi, využívanie mobilných aplikácií, indukčné dobíjanie, diaľkové spojenie s vozidlom alebo digitálny kľúč Digital Key, ktorý prispôsobí všetky nastavenia potrebám vodiča.
Digitálny osobný asistent BMW Intelligent Personal Assistant znamená inteligentné hlasové ovládanie a podporu vodiča zmenou atmosféry v kabíne či uľahčením hľadania parkovacieho miesta. Za zmienku stoja asistenčné systémy. Autonómne brzdy registrujú okrem chodcov aj na cyklistov. Samozrejmosťou je rýchlostný asistent prepojený s čítačkou dopravných značiek. Príplatkový balík Driving Assistant Professional prináša systémy ako automatickú zmenu jazdného prúdu, asistent pre jazdu v kolóne či automatický vyhýbací manéver, varovanie pred križujúcimi vozidlami a jazdou v protismere. Parkovací asistent dokáže zaparkovať a vyparkovať aj bez vodiča za volantom a vrátiť sa na vzdialenosť 50 metrov.
Nezabudlo sa ani na luxus. V sérii je kožené čalúnenie Vernasca a 3-zónová klimatizácia, ambientné osvetlenie či vyhrievanie športových sedadiel. Za príplatok dostanete masážne a vetrané sedadlá, strešné okno s plochou zväčšenou až o 85 %, sklenené dekorácie, termoelektrické držiaky nápojov, audio Bowers & Wilkins s výkonom 1 500 W a 20 reproduktormi. Vrcholom je aromatický systém s ôsmimi vôňami, strešné okno Sky Lounge s 1 500 diódami alebo uvítacie osvetlenie Light Carpet, ktoré vytvorí špeciálny vzor v oblasti dverí pri nastupovaní. V kufri je 580 litrov priestoru pre batožinu. Po sklopení operadiel delených v pomere 40 : 20 : 40, a to priamo z batožinového priestoru, vzrastie využiteľná kapacita na 1 525 litrov.
Kariéru odštartuje X6 s dvoma benzínovými a dvoma naftovými motormi TwinPower Turbo, vždy v kombinácii s 8-stupňovou automatickou prevodovkou Steptronic a pohonom oboch náprav xDrive. Základom sú 3-litrové 6-valce pre X6 xDrive30d (195 kW) a X6 xDrive40i (250 kW). Nad nimi tróni najsilnejší diesel so štvoricou trubodúchadiel pre X6 M50d (294 kW) a robustný 8-valec X6 M50i (390 kW). Za zmienku stojí najvýkonnejšia benzínová verzia, ktorá šprintuje na stovku za neuveriteľných 4,3 sekundy. Všetky motory sú vybavené časticovými filtrami a diesle aj úpravou spalín pomocou selektívnej katalytickej redukcie SCR. Pohon oboch náprav xDrive preferuje zadné kolesá. S prenosom výkonu na asfalt pomáha vo verziách M Sport elektronicky ovládaná uzávierka zadného diferenciálu s lamelovou spojkou vybavenou servomotorom a axiálnou vačkou.
Kolesá nesú predné dvojité trojuholníkové ramená a zadné 5-prvkové závesy. Jazdné vlastnosti budú ťažiť z faktu, že nová generácia X6 má v porovnaní s predchádzajúcou nižšie ťažisko. Už v základe má X6 elektronické tlmiče, pracujúce v módoch Comfort alebo Sport. Priplatiť si môžete za športový podvozok M Sport s riadenou zadnou nápravou Active Steering a aktívnymi stabilizátormi potláčajúcimi náklony v zákrutách. Ovládané sú elektromotormi. Vrcholom je adaptívne vzduchové odpruženie, ktoré pri rýchlosti nad 140 km/h zníži svetlú výšku o 20 mm a, naopak, v teréne ju zvýši až o 40 mm. Pri nakladaní batožiny môže zadná hrana kufra klesnúť o 40 mm pod štandardné nastavenie. Celkový rozsah nastavenia výšky podvozka je až 80 mm.
Pneumatické odpruženie je tiež súčasťou po prvýkrát ponúkaného balíka xOffroad doplneného o väčšiu ochranu podvozka a terénne informácie zobrazované na displeji. Systém upravuje otáčky medzi pravými a ľavými kolesami, čo zlepšuje trakciu na nespevnených a klzkých povrchoch. Offroadový paket umožňuje v spojení s trakčnými systémami a pohonom xDrive nastavenie vozidla pre jazdu na piesku, skalách, štrku alebo na snehu. Nové BMW X6 absolvuje svetovú premiéru na septembrovom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom. Jeho výrobu zabezpečí americký závod BMW v Spartanburgu, kde bude schádzať z montážnych liniek spolu s modelmi X3, X4, X5 a najväčším SUV X7.
Rozmery a objemy
Dĺžka (mm) | 4 935 |
---|---|
Šírka (mm) | 2 004 |
Výška (mm) | 1 696 |
Rázvor náprav (mm) | 2 975 |
Veľkosť kufra (l) | 580 – 1 525 |
Technické údaje
Verzia | xDrive30d | xDrive40i | M50d | M50i | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Zdvihový objem (ccm) | 2 993 | 2 998 | 2 993 | 4 395 | ||
Počet valcov/ventilov | R6/24 | R6/24 | R6/24 | V8/32 | ||
Max. výkon (kW/ot.) | 195/4 000 | 250/5 500 | 294/4 400 | 390/5 500 | ||
Krútiaci moment (Nm/ot.) | 620/2 000 | 450/1 500 | 760/2 000 | 750/1 800 | ||
Prevodovka | 8A | 8A | 8A | 8A | ||
0 – 100 km/h (s) | 6,5 | 5,5 | 5,2 | 4,3 | ||
Max. rýchlosť (km/h) | 230 | 250 | 250 | 250 | ||
Spotreba na 100 km (l) | 6,1 – 6,6 | 8,0 – 8,6 | 6,9 – 7,2 | 10,4 – 10,7 |