Koncom vlaňajšieho roka Jeep konečne ukázal svoj nový pikap Gladiator. Ani sa niet čo čudovať. Spojené štáty americké sú krajinou pikapov. Veď už dlhé roky kraľuje tamojšiemu rebríčku najpredávanejších áut Ford F-150 a za ním dvaja jeho konkurenti. Skôr je prekvapujúce, že Jeepu to trvalo tak dlho. Posledný model s korbou, Jeep Comanche, vyrábal v rokoch 1986 až 1992. Až v roku 2005 predstavil koncept Gladiator, no z neho nakoniec nič nebolo. Ak ste teda túžili po úžitkovej verzii Wranglera, museli ste sa spoľahnúť na služby dvorného úpravcu Mopar a jeho kit JK-8. Ten premenil túto ikonu terénu na pikap.
Názov Gladiator však odkazuje na ešte dávnejšiu históriu. Niesol ho pikap odvodený z modelu Wagonner v rokoch 1963 až 1987. Tentoraz sa však Jeep rozhodol, že základom bude Wrangler. Aj preto si musel nový Gladiator počkať na jeho novú generáciu predstavenú koncom roka 2017. Teraz je však realitou, a dokonca európskou. Gladiator totiž prepláva cez Atlantik a zamieri k európskym zákazníkom. Ale ešte sa netešte. Prednosť dostane po USA Blízky a Stredný východ, kde sa objaví v polovici roka 2020. Európa si naň počká ešte o pol roka dlhšie.
Európska špecifikácia sa bude od tej americkej mierne líšiť, najmä pod kapotou. Z ponuky motorov totiž vypadne atmosférický benzínový 6-valec 3,0 Pentastar (212 kW). Gladiator dá prednosť úspornejšiemu 6-valcu 3,0 EcoDiesel s výkonom 194 kW a mohutným krútiacim momentom 600 Nm. Vždy v spojení s 8-stupňovou automatickou prevodovkou. Preplňovaný benzínový dvojliter z Wranglera šancu tiež nedostal. Robustnému pikapu by jednoducho nestačil. Veď Gladiator odvezie na svojej 152 cm dlhej korbe 725 kg nákladu a utiahne príves s hmotnosťou 3 500 kg.
V porovnaní s Wranglerom je Gladiator o 787 mm dlhší. Rázvor náprav sa zas zväčšil o 493 mm. To umožnilo poskytnúť dostatok priestoru pre 5-člennú posádku aj náklad. Jeho nakladanie uľahčuje veko, ktoré možno zaistiť v troch polohách, ale tiež príplatkový fixačný systém Trail Rail Cargo Management. Myslelo sa aj na detaily. Nákladný priestor obsahuje napríklad 230 V zástrčku a diódové osvetlenie. Okrem toho ponúka Gladiator „fun factor“, na ktorý ostatné pikapy jednoducho nemajú. Je jediným predstaviteľom triedy s odnímateľnou strechou, plátennú strechou a dokonca odnímateľné hliníkové dvere. Korunu nasadzuje dobrodružným výletom sklopné čelné okno.
Gladiator bude podobne ako Wrangler dostupný vo verziách Sport, Overland a Rubicon. Prvé dve sú vybavené pohonom Command-Trac 4×4 s redukčným prevodom s pomerom 2,72 : 1 a nápravami Dana 44 tretej generácie s prevodovým pomerom 3,73. Rubicon určený do obzvlášť náročných terénov dostal do vienka pohon Rock-Trac 4×4 s nápravami Dana 44 a s redukciou až 4 : 1. Jeho schopnosti ďalej zvyšujú elektrické uzávierky predného a zadného diferenciálu, a navyše odpájateľné stabilizátory, čo umožňuje kríženie náprav. Päťprvkové zavesenie zadnej tuhej nápravy by pritom malo stále ponúkať slušné jazdné vlastnosti na asfalte.
Okrem techniky pomôžu v teréne aj konštrukčné vlastnosti vozidla, a to svetlá výška 281 milimetrov, brodivosť 762 milimetrov a nájazdové uhly: predný 43,6°, zadný 26° a prejazdový 20,3°. Základným obutím Gladiatora sú sedemnásťpalcové disky kolies. Rubicon počíta s 33-palcovými terénnymi pneumatikami, pričom maximálny rozmer pneumatík udávaný výrobcom je až 35 palcov. O pevnosť sa stále stará tuhý rámový podvozok, takže aj bez dverí či strechy je Gladiator rovnako odolný ako s nimi.
V kabíne pritom ponúka identický komfort ako Wrangler. Napríklad infotainment UconnectTM so 7-, alebo 8,4-palcovým dotykovým displejom a navigáciou. Systém je kompatibilný s externými zariadeniami cez platformy Apple CarPlay a Android Auto. Na tento displej sa môže prenášať nielen obraz zadnej parkovacej kamery, ale aj tej prednej, ktorá je vybavená čistiacim systémom. K dispozícii je kožené čalúnenie, vyhrievané sedadlá či bezdrôtový prenosný reproduktor. Praktickým detailom sú prídavné úložné schránky pod vyklápateľnými zadnými sedadlami.
Gladiator nerobí rozdiely ani v bezpečnosti. V sérii má síce len autonómne brzdy na zmiernenie kolízií, parkovacie senzory a parkovaciu kameru s dynamickými čiarami, ale za príplatok si môžete dopriať adaptívny tempomat s funkciou stop & go, detekciu slepých uhlov zrkadiel, monitorovanie križujúcich vozidiel vzadu a varovanie pred kolíziou. Finálne prevádzkové parametre Jeep zatiaľ nezverejnil. Je to logické, keďže si naň počkáme ešte viac ako rok. Dôvodom sú pravdepodobne emisné limity. Diesel Gladiatora bude totiž musieť splniť v Európe najprísnejšie normy Euro 6d-Temp, prípadne ešte prísnejšiu Euro 6d. Očakávať tak môžeme aj tankovanie prísady AdBlue.