
V posledných rokoch sa koncern VW zameriaval hlavne na vývoj automatických prevodoviek. Je to logické. Automaty dokážu v čase honby na emisie vďaka väčšiemu počtom prevodových stupňov znížiť spotrebu áut viac ako manuálne prevodovky. Navyše si lepšie rozumejú s asistenčnými systémami a hybridným technológiami. To však neznamená, že manuály sú celkom na odpis. Podiel áut s klasickými prevodovkami je v Európe stále obrovský a aj pri nich potrebujú automobilky stlačiť spotrebu čo najviac. Počíta sa pritom každá kvapka či gram CO2.
Aj z tohto dôvodu prichádza Volkswagen s celkom novou 6-stupňovou manuálnou prevodovkou s kódovým označením MQ281, ktorá nahradí staršie „skrine“ MQ250 a MQ350. Prevodovka je určená pre motory s krútiacim momentom od 200 do 340 Nm. To znamená, že okrem Passatu, v ktorom bude mať premiéru, zamieri do obrovského spektra koncernových modelov vrátane značiek Škoda, Seat či Audi. Výhodou novej prevodovky je jej vyššia účinnosť. V závislosti od použitého agregátu dokáže ušetriť päť gramov oxidu uhličitého na kilometer.

Konštruktéri to dosiahli najmä novým systémom mazania, ktorý zabezpečuje optimálny prísun oleja k ozubeným kolesám a ložiskám s nižším trením. Po celý čas životnosti si pritom MQ281 vystačí s 1,5 litrami oleja. Svoje zohráva aj veľký rozsah prevodových pomerov, až 7,89, ktoré zabezpečia bezproblémový rozjazd aj nízke otáčky pri vysokých rýchlostiach. Ďalším bonusom novinky je nižšia hlučnosť a menej vibrácií, za čím stoja nové puzdrá.
Prevodovka je zároveň pevnejšia a pripravená na vyššie namáhanie, ktoré je typické pre stále populárnejšie modely SUV s väčšími kolesami a väčšou hmotnosťou. Výrobu novej prevodovky zabezpečí Seat vo svojich továrňach v El Prat de Llobregat a v Cordobe. Zaujímavé je, že v súvislosti s nábehom výroby MQ281 bola produkcia prevodovky MQ200 presunutá do závodu Škody vo Vrchlabí. Tam sa totiž uvoľnila kapacita po skončení produkcie prevodovky MQ100, ktorá bola určená pre bratislavské trio – VW Up!, Škoda Citigo a Seat Mii. Tie totiž prešli na čisto elektrický pohon.