Mazda zverejnila parametre motora Skyactiv-X. „Diesel na benzín“ zatiaľ neočarí

19.07.2019 12:00

Bol to nekončený príbeh. Informácie o novom motore Skyactiv-X v novej trojke liezli z Mazdy ako z chlpatej deky. Dnes ich už ale poznáme. Dych zatiaľ nevyrážajú.

Nová Mazda 3 dostane na jeseň revolučný motor...
Nová Mazda 3 dostane na jeseň revolučný motor Skyactiv-X, ktorý využíva okrem zapálenia zmesi benzínu a vzduchu aj zapálenie vznietením, podobne ako naftové motory. Autor: Mazda

Mazda vždy milovala experimenty. Spomeňme jej dlhodobú vernosť Wankelovmu rotačnému motoru či dieselu so systémom komprex. A teraz prichádza s novým benzínovým 4-valcom Skyactiv-X, ktorý ako jediný na svete využíva nielen klasický zážihový cyklus, ale pri nízkom zaťažení aj zapálenie zmesi vznietením. Aj preto sa motoru s princípom SPCCI (Spark Plug Controlled Compression Ignition) hovorí „ diesel na benzín“. Revolučná technológia, ktorá debutuje v už predstavenej novej generácii Mazdy 3, má priniesť najmä zníženie spotreby paliva. Dnes už konečne vieme, čo tým mala Mazda na mysli.

Nový agregát, ktorý sa dostane k zákazníkom na jeseň, si rozhodne nemýľte s atmosférickým motorom 2,0 Skyactiv-G, ktorý dosahuje výkon 90 kW a krútiaci moment 213 Nm. Má síce identický objem 1 998 kubických centimetrov a ide tiež o 4-valec, nový princíp spaľovania si však vyžiadal úplne odlišnú konštrukciu. Jednoducho tieto dva motory nemajú nič spoločné. Skyactiv-X je podstatne zložitejší, dokonca zložitejší ako diesel 1,5 Skyactiv-D. Elektroniku, ktorá má na starosti riadenie spaľovacích procesov, nevynímajúc. Navyše obsahuje kompresor, ktorý tu nie je ani tak kvôli výkonu, ako skôr kvôli možnosti optimalizovať samotné spaľovanie.

Podľa najnovších informácií z Mazdy má novinka...
Podľa najnovších informácií z Mazdy má novinka s výkonom 132 kW a krútiacim momentom 224 Nm spotrebovať s manuálnou prevodovkou 4,4 litra benzínu na 100 km. Autor: Mazda

Výsledok? Výkon 132 kW je síce atraktívny, ale vzhľadom na preplňovanie rozhodne nie fascinujúci. Taký motor 2,0 TSI od Volkswagenu vie byť podstatne výkonnejší a to isté platí aj o krútiacom momente. Skyactiv-X dáva skromných 224 Nm, čo dnes zvládnu preplňované 3-valce s takmer polovičným zdvihovým objemom. Neprekvapí preto ani dynamika. Trojka hatchback to na stovku zvládne so 6-stupňovým manuálom za 8,2 sekundy a s automatom s archaickým počtom prevodových stupňov, má ich totiž iba šesť, potrebuje o štyri desatinky sekundy viac. Maximálna rýchlosť hatchbacku je v oboch prípadoch 216 km/h.

Je teda jasné, že Mazda mierila novinkou najmä na nízku spotrebu. V zmiešanom režime udáva 4,4 až 4,5 litra na 100 km pre verziu s manuálom a 5,3 až 5,5 pre automatickú prevodovku. Verzie s pohonom oboch náprav budú o tri decilitre smädnejšie. To znie vzhľadom na výkon naozaj rozprávkovo. Apetít motora Skyactiv-X je dokonca o 0,7 litra nižší ako spotreba podstatne slabšieho Skyactiv-G. Pri automate sa však rozdiel skreše na zanedbateľné dva decilitre. Ak by išlo o realitu, bol by nový revolučný 4-valec takmer rovnako úsporný ako diesel 1,8 Skyactiv-D (85 kW). Celé to má však chybičku krásy.

Mazda nám totiž servíruje hodnoty spotreby prepočítané na starú „pružnú“ normu NEDC, a to nie je práve korektné. Hoci do septembra ide o legálny postup. Aká bude realita, teda ukážu až prvé testy. Na tie si však musíme počkať. A otvorená ostáva aj otázka spoľahlivosti zložitého agregátu. Čo sa ale týka servisnej starostlivosti, nemal by motor zaťažovať majiteľov viac ako tých, ktorí sa rozhodli pre Mazdu 3 s klasickým benzínovým alebo naftovým motorom. Automobilka však počíta s prehliadkami po každých dvanástich mesiacoch alebo najazdení 10 000 km.

Technické údaje

Verzia 2,0 Skyactiv-G 2,0 Skyactiv-X 2,0 Skyactiv-X AWD 1,8 Skyactiv-D
Zdvihový objem (ccm) 1 998 1 998 1 998 1 759
Počet valcov/ventilov 4/16 4/16 4/16 4/16
Max. výkon (kW/ot.) 90/6 000 132/6 000 132/6 000 85/4 000
Krútiaci moment (Nm/ot.) 213/4 000 224/3 000 224/3 000 270/1 600
Prevodovka 6M/6A 6M/6A 6M/6A 6M/6A
Max. rýchlosť (km/h) 197/197 216/216 214/211 194/192
0 – 100 km/h (s) 10,4/10,8 8,2/8,6 8,5/8,9 10,3/10,3
Spotreba na 100 km (l, NEDC) 5,1/5,5 4,4/5,3 4,7/5,5 4,1/4,7
Mazda 3
		-
		2019
Mazda 3 -
		2019
+23Mazda 3 -
		2019

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Mazda #Mazda 3 #SkyActiv-X
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
11. 11. 2019zlacnenie1.242 €zdraženie1.324 €
4. 11. 2019zdraženie1.243 €zdraženie1.317 €
28. 10. 20191.242 €zlacnenie1.315 €
21. 10. 20191.242 €zdraženie1.316 €
14. 10. 20191.242 €zlacnenie1.315 €
7. 10. 2019zdraženie1.242 €zlacnenie1.321 €
30. 9. 2019zlacnenie1.233 €zlacnenie1.328 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR