Mazda zverejnila parametre motora Skyactiv-X. „Diesel na benzín“ zatiaľ neočarí

Bol to nekončený príbeh. Informácie o novom motore Skyactiv-X v novej trojke liezli z Mazdy ako z chlpatej deky. Dnes ich už ale poznáme. Dych zatiaľ nevyrážajú.

19.07.2019 12:00
debata (9)
Nová Mazda 3 dostane na jeseň revolučný motor... Foto: Mazda
Mazda 3 - 2019 Nová Mazda 3 dostane na jeseň revolučný motor Skyactiv-X, ktorý využíva okrem zapálenia zmesi benzínu a vzduchu aj zapálenie vznietením, podobne ako naftové motory.

Mazda vždy milovala experimenty. Spomeňme jej dlhodobú vernosť Wankelovmu rotačnému motoru či dieselu so systémom komprex. A teraz prichádza s novým benzínovým 4-valcom Skyactiv-X, ktorý ako jediný na svete využíva nielen klasický zážihový cyklus, ale pri nízkom zaťažení aj zapálenie zmesi vznietením. Aj preto sa motoru s princípom SPCCI (Spark Plug Controlled Compression Ignition) hovorí „ diesel na benzín“. Revolučná technológia, ktorá debutuje v už predstavenej novej generácii Mazdy 3, má priniesť najmä zníženie spotreby paliva. Dnes už konečne vieme, čo tým mala Mazda na mysli.

Nový agregát, ktorý sa dostane k zákazníkom na jeseň, si rozhodne nemýľte s atmosférickým motorom 2,0 Skyactiv-G, ktorý dosahuje výkon 90 kW a krútiaci moment 213 Nm. Má síce identický objem 1 998 kubických centimetrov a ide tiež o 4-valec, nový princíp spaľovania si však vyžiadal úplne odlišnú konštrukciu. Jednoducho tieto dva motory nemajú nič spoločné. Skyactiv-X je podstatne zložitejší, dokonca zložitejší ako diesel 1,5 Skyactiv-D. Elektroniku, ktorá má na starosti riadenie spaľovacích procesov, nevynímajúc. Navyše obsahuje kompresor, ktorý tu nie je ani tak kvôli výkonu, ako skôr kvôli možnosti optimalizovať samotné spaľovanie.

Podľa najnovších informácií z Mazdy má novinka... Foto: Mazda
Mazda 3 - 2019 Podľa najnovších informácií z Mazdy má novinka s výkonom 132 kW a krútiacim momentom 224 Nm spotrebovať s manuálnou prevodovkou 4,4 litra benzínu na 100 km.

Výsledok? Výkon 132 kW je síce atraktívny, ale vzhľadom na preplňovanie rozhodne nie fascinujúci. Taký motor 2,0 TSI od Volkswagenu vie byť podstatne výkonnejší a to isté platí aj o krútiacom momente. Skyactiv-X dáva skromných 224 Nm, čo dnes zvládnu preplňované 3-valce s takmer polovičným zdvihovým objemom. Neprekvapí preto ani dynamika. Trojka hatchback to na stovku zvládne so 6-stupňovým manuálom za 8,2 sekundy a s automatom s archaickým počtom prevodových stupňov, má ich totiž iba šesť, potrebuje o štyri desatinky sekundy viac. Maximálna rýchlosť hatchbacku je v oboch prípadoch 216 km/h.

Je teda jasné, že Mazda mierila novinkou najmä na nízku spotrebu. V zmiešanom režime udáva 4,4 až 4,5 litra na 100 km pre verziu s manuálom a 5,3 až 5,5 pre automatickú prevodovku. Verzie s pohonom oboch náprav budú o tri decilitre smädnejšie. To znie vzhľadom na výkon naozaj rozprávkovo. Apetít motora Skyactiv-X je dokonca o 0,7 litra nižší ako spotreba podstatne slabšieho Skyactiv-G. Pri automate sa však rozdiel skreše na zanedbateľné dva decilitre. Ak by išlo o realitu, bol by nový revolučný 4-valec takmer rovnako úsporný ako diesel 1,8 Skyactiv-D (85 kW). Celé to má však chybičku krásy.

Mazda nám totiž servíruje hodnoty spotreby prepočítané na starú „pružnú“ normu NEDC, a to nie je práve korektné. Hoci do septembra ide o legálny postup. Aká bude realita, teda ukážu až prvé testy. Na tie si však musíme počkať. A otvorená ostáva aj otázka spoľahlivosti zložitého agregátu. Čo sa ale týka servisnej starostlivosti, nemal by motor zaťažovať majiteľov viac ako tých, ktorí sa rozhodli pre Mazdu 3 s klasickým benzínovým alebo naftovým motorom. Automobilka však počíta s prehliadkami po každých dvanástich mesiacoch alebo najazdení 10 000 km.

Technické údaje

Verzia 2,0 Skyactiv-G 2,0 Skyactiv-X 2,0 Skyactiv-X AWD 1,8 Skyactiv-D
Zdvihový objem (ccm) 1 998 1 998 1 998 1 759
Počet valcov/ventilov 4/16 4/16 4/16 4/16
Max. výkon (kW/ot.) 90/6 000 132/6 000 132/6 000 85/4 000
Krútiaci moment (Nm/ot.) 213/4 000 224/3 000 224/3 000 270/1 600
Prevodovka 6M/6A 6M/6A 6M/6A 6M/6A
Max. rýchlosť (km/h) 197/197 216/216 214/211 194/192
0 – 100 km/h (s) 10,4/10,8 8,2/8,6 8,5/8,9 10,3/10,3
Spotreba na 100 km (l, NEDC) 5,1/5,5 4,4/5,3 4,7/5,5 4,1/4,7
Mazda 3 - 2019
Mazda 3 - 2019
+23Mazda 3 - 2019

© Autorské práva vyhradené

9 debata chyba
Viac na túto tému: #Mazda #Mazda 3 #SkyActiv-X
Články podľa značiek