Chevrolet Corvette C8 Stingray: Z 'Vette' je Ferrari. Má motor v strede!

24.07.2019 06:00

Americká športová ikona prešla najväčšou zmenou koncepcie od čias svojho vzniku. Prvýkrát po 66 rokoch má motor pred zadnou nápravou. Stáva sa z nej konkurent Ferrari, Lotusu, McLarenu, Porsche či Lamborghini. A to za zlomok ceny. Jej 495 koní dostanete za 60 000 dolárov.

Toto je radikálna zmena! Motor sa spod prednej...
Toto je radikálna zmena! Motor sa spod prednej kapoty „presťahoval“ za zadné sedadlá. Aj preto má Corvette kabínu posunutú vpred o 400 mm. Autor: Chevrolet

Corvette bolo vždy extrémne výkonné kupé či roadster za neporovnateľne menej peňazí, ako si pýtali konkurenti z dielne Ferrari, Lamborghini, Porsche, Lotusu či McLarenu. Samozrejme, úmerne tomu išlo o relatívne jednoduché auto, svoje hendikepy však vedelo vždy dohnať typickou americkou receptúrou – brutálnou nádielkou koní. Teraz sa však svojim európskym súperom približuje na dohľad. Po prvý raz vo svojej histórii, ktorá sa datuje od roku 1953, opúšťa totiž klasický „lejaut“ s motorom vpredu a prechádza na koncepciu s agregátom umiestneným pred zadnou nápravou. A to je dobré, pretože bez pohonu 4×4, s ktorým, mimochodom, neráta ani do budúcnosti, boli trakčné schopnosti tohto amerického superšportu takpovediac na limite.

Novou dominantou bočnej časti sú veľké bočné...
Novou dominantou bočnej časti sú veľké bočné sacie otvory na zadných blatníkoch. Autor: Chevrolet

Aj ôsma generácia však ostáva stále Corvette. Vidieť to na dizajne, ktorý preberá typické črty „sedmičky“ vrátane odnímateľného strešného panelu. Až na proporcie. Tie sa menili práve z dôvodu umiestnenia motora za zadné sedadlá. Predná kapota je výrazne kratšia a kabína posunutá až o 420 mm vpred. Na zadných blatníkoch pribudli obrovské „lapače“ vzduchu v štýle bojových stíhačiek Lockheed Martin F22 Raptor či F35 Lighting. Zadné okno však už nepatrí kabíne. Pod sklom s hrúbkou 3,2 mm sa ukýva nové srdce Corvette. V dnešných časoch takmer vymierajúci atmosférický 8-valec. Nesie označenie LT2 Small Block a z objemu 6,2 litra produkuje 365 kW (495 k) a 637 Nm krútiaceho momentu.

Atmosférický 8-valec dáva z objemu 6,2 litra...
Atmosférický 8-valec dáva z objemu 6,2 litra výkon 365 a s balíkom Performance Package 369 kW. Na korekcii má svoj podiel najmä športový výfuk. Autor: Chevrolet

Na rozdiel od predchádzajúcich generácií je vybavený suchou kľukovou skriňou, ktorá zabezpečuje dokonalé mazanie aj pri veľkom preťažení. Olejový okruh obsahuje až tri čerpadlá a o 25 % účinnejší chladič. Charakteristika motora je nastavená tak, aby poskytovala mohutný záťah už od nízkych otáčok. A v tomto smere mu pomáha aj úplne nová 8-stupňová dvojspojková prevodovka. Prvé dva stupne sú extrémne krátke, aby Corvette vyrazila z miesta bez zaváhania. Ďalšie štyri sú naskladané pekne nahusto, pre prípad, že si chcete zajazdiť na okruhu, a posledné dva zas zabezpečujú ekonomickú prevádzku pri vysokých rýchlostiach, napríklad na diaľnici. Nechýba Launch Control ani elektronický samosvorný diferenciál.

Vzadu upúta pozornosť štvorica výfukov. Zadné...
Vzadu upúta pozornosť štvorica výfukov. Zadné okno poskytuje nerušený výhľad na mohutný atmosférický 8-valec. Aj preto sa s ním dizajnéri pohrali viac ako obyčajne. Riešili vzhľad každej skrutky či kábla. Autor: Chevrolet

Čarovnou vlastnosťou prevodovky je, že umožňuje odpojenie spojok pomocou pritiahnutia oboch krídeliek na volante. Načo je to dobré? Automobilka tvrdí, že ide o jednoduchšiu formu zaradenia „neutrálu“, ale zároveň priznáva, že to majiteľom umožní vytáčať motor na mieste, ak sú o to „požiadaní okoloidúcimi“. Na pozérstvo, ktoré k triede superšportov patrí, sa teda nezabudlo, i keď Corvette vie ohúriť aj inak. Tak napríklad akceleráciou. Stovku zvláda približne za tri sekundy a ak vám to nestačí, poruke je balík Performance Package, ktorý zvýši výkon agregátu na 369 kW a šprint skráti pod tri sekundy. Takže už základná „Vette“ sa dostala na úroveň pôvodnej vrcholovej verzie ZR1, ktorá v tejto disciplíne excelovala údajom 2,85 s.

Nosným prvkom novej štruktúry je hliníkový...
Nosným prvkom novej štruktúry je hliníkový stredový tunel. Skelet sa skladá len zo šiestich častí, čo zvýšilo tuhosť a znížilo hmotnosť. Corvette si preto môže zachovať odnímateľný strešný panel. Autor: Chevrolet

A nejde len o dynamiku v priamom smere. Chevrolet tvrdí, že Corvette nebola nikdy taká obratná ako práve teraz. Má hmotnosť len 1 530 kg, nižšie ťažisko s centrom pri vodičovi a vyššiu tuhosť karosérie. Skelet tvorí len šesť hliníkových dielcov, čo zmenšuje počet spojov. S nadváhou bojuje aj pomocou karbónu a sklenených vlákien. Vyrobené sú z nich dokonca aj „vane“ batožinových priestorov. Áno sú tu dva. Jeden vpredu a jeden vzadu. Celkový objem 357 litrov je na superšport slušný údaj. Corvette tak zvládne napríklad prevoz dvoch golfových bagov. Dosť miesta má mať aj posádka. Navyše s dobrým výhľadom, čo je dielom tenších predných stĺpikov. Solídnejší dojem navodzuje precíznejšie spracovanie a nasadenie kvalitnejších materiálov – kože, hliníka, antikorovej ocele či kompozitov.

Kokpit je spracovaný  oveľa precíznejšie ako v...
Kokpit je spracovaný oveľa precíznejšie ako v minulosti. Vládnu mu kvalitné materiály a displeje. Zvláštne riešený je pás tlačidiel na ovládanie klimatizácie či vyhrievania sedadiel. Autor: Chevrolet

Nový je digitálny kokpit, infotainment s dotykovým displejom natočeným na vodiča, sploštený volant s dvojicou ramien, originálny pás ovládacích prvkov klimatizácie, elektronický joystick prevodovky, ale aj sedadlá ponúkané v troch verziách – od GT1 pre dostatok komfortu cez športovejšie GT2 až po okruhové Competition Sport s karbónovými dielmi či kožou Napa. Ovládanie uľahčuje výber až šiestich jazdných režimov vrátane personalizovaného MyMode, čo je o dva viac ako v minulosti. Tlačidlo „Z“ na volante spraví z „Vette“ okruhového majstra. A zvlášť si ju užijete s paketom Z51 Performance Package, ktorý obsahuje ručne nastaviteľné odpruženie, väčšie brzdové kotúče, odlišnú geometriu náprav či účinnejšie chladenie motora a bŕzd a aerodynamické úpravy pre zvýšenie prítlaku.

Spätnú väzbu zabezpečuje priamejšie riadenie, ktorého pomer bol skrátený z 16,25 : 1 na 15,7 : 1. Aby sa však „Vette“ dala používať každý deň, vyzbrojili ju podvozkom, ktorý sa v prednej časti dokáže za 2,8 sekundy zdvihnúť o 40 mm – účinná ochrana proti výtlkom, nerovnostiam alebo obrubníkom. Systém funguje do rýchlosti 38 km/h a čo je zaujímavé, dokáže si vďaka GPS zapamätať až 1 000 krízových miest, kde karosériu zvýši automaticky. Ešte viac civilného komfortu vám dopraje, ak si priplatíte za magnetoreologické tlmiče, ktoré menia charakteristiku pruženia na základe okamžitých podmienok, aparatúru Bose so 14 reproduktormi, vyhrievané, ventilované a elektricky nastaviteľné sedadlá či vyhrievaný volant. Na výber je 12 lakov karosérie, šesť farebných dekorácií a šesť farieb bezpečnostných pá­sov.

A teraz to najlepšie. Nová Cortvette začne schádzať z liniek ešte tento rok a k prvým zákazníkom sa dostane za cenu nižšiu ako 60 000 dolárov! To je naozaj zlomok ceny za Ferrai, Lamborghini, Porsche alebo McLaren s identickou koncepciou. V budúcnosti môžeme navyše počítať s výkonnejšími derivátmi vrátane ikonickej ZR1, kde pomôže mohutnému 8-valcu dýchať kompresor.

Chevrolet Corvette C8 Stingray -
		2020
Chevrolet
		Corvette C8 Stingray -
		2020
+23Chevrolet Corvette C8
		Stingray -
		2020

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Chevrolet #Chevrolet Corvette #Chevrolet Corvette Stingray
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
2. 9. 2019zdraženie1.216 €zdraženie1.334 €
26. 8. 20191.203 €1.321 €
19. 8. 2019zlacnenie1.203 €zlacnenie1.321 €
12. 8. 2019zlacnenie1.204 €zlacnenie1.326 €
5. 8. 2019zlacnenie1.206 €zlacnenie1.341 €
29. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.367 €
22. 7. 2019zlacnenie1.224 €zlacnenie1.365 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR