Hyundai ASC: Kórejci vyvinuli 'zábavnú' prevodovku pre hybridy

Nová automatická prevodovka Hyundaiu, určená pre hybridy, skracuje čas radenia stupňov až o 0,5 sekundy. A pritom je celý proces jemnejší. Predstaví sa v Sonate.

23.07.2019 16:00
Systém ASC má zabezpečiť, že spojenie... Foto: Hyundai
Hyundai - hybridná prevodovka ASC Systém ASC má zabezpečiť, že spojenie spaľovacieho a elektrického motora s klasickou viacstupňovou prevodovkou bude harmonické aj bez použitia hydrodynamického meniča

Tlak na emisie spôsobuje stále väčší podiel vozidiel s hybridným pohonom. To má však aj svoje úskalia. Hybridy vybavené planétovou alebo kontinuálnou prevodovkou CVT sú síce úsporné, ale nie príliš zábavné. Pred emóciami dostáva prednosť čo najvyššia účinnosť a s tým súvisiaci pokles emisií skleníkového CO2. Pocit kontroly nad autom sa jednoducho stráca. Lepšie je to v prípade, ak je hybridná sústava spojená s klasickou automatickou prevodovkou. Vzťah medzi rýchlosťou a otáčkami motora je omnoho autentickejší. Lenže aj to má svoje nevýhody.

Pre zníženie spotreby paliva nepoužívajú výrobcovia v takejto konfigurácii, keď sa elektromotor nachádza medzi spaľovacím motorom a klasickou automatickou prevodovkou, hydrodynamický menič. Ten za normálnych okolností vyrovnáva pri zmene rýchlostných stupňov otáčky motora a prevodovky. A robí to doslova „zamatovo“. Pri hybridoch na seba túto úlohu preberá elektromotor. Lenže o jemnom radení nemôže byť ani reči. Je to síce efektívne, ale zmena stupňov trvá príliš dlho a oberá vodiča o pocit kontroly nad vozidlom. Asi ako pri robotizovaných manuálnych prevodovkách.

Elektromotor na seba prevezme funkciu... Foto: Hyundai
Hyundai - hybridná prevodovka ASC Elektromotor na seba prevezme funkciu hydrodynamického meniča. A to proaktívne.

Kórejský Hyundai však tvrdí, že má riešenie. Vyvinul nový hybridný systém ASC (Active Shift Control), kde elektromotor a prevodovka pracujú v oveľa užšom vzťahu. Riadiaca jednotka elektromotora vyhodnocuje až 500-krát za sekundu správanie prevodovky a snaží sa proaktívne prispôsobiť otáčky elektromotora tak, aby urýchlil a zjemnil radenie prevodových stupňov. Podľa Hyundaiu sa tým podarilo skrátiť čas radenia o 350 až 500 milisekúnd, teda aj o pol sekundy, čo je úspora približne 30 % času v porovnaní so súčasnými riešeniami. Bonusom má byť tiež menšie opotrebenie prevodovky, čo jej prinesie dlhšiu životnosť.

A kedy sa ASC objaví v sériovej produkcii? Nebudeme na to musieť čakať dlho. Premiéru si odkrúti v hybridnej verzii nového Hyundaiu Sonata ešte tento rok. Niet pochýb o tom, že neskôr zamieri aj do ďalších koncernových modelov. „Vývoj technológie ASC je pozoruhodnou inováciou, ktorá prinesie viac radosti za volantom našim zákazníkom, pretože prináša veľmi precízne riadenie motora a automatickej prevodovky,“ povedal Kyoung Joon Chang, šéf vývoja pohonných systémov automobilky Hyundai.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba
Viac na túto tému: #Hyundai #prevodovka #hybridné autá #Hyundai ASC
Články podľa značiek