Lotus Evija: Briti sa vracajú na scénu. S pompéznym hyperšportom. Má 2 000 k!

26.07.2019 12:00

Bugatti Chiron či Koenigsegg Jesko sa budú musieť skloniť pred novým hyperšportom z britského Hethelu. Lotus predstavuje najsilnejšie sériové auto planéty. So spaľovacím motorom však neráta. Revolučná Evija využije energiu batérií.

Evija je pre Lotus prelomovým modelom. Ide o...
Evija je pre Lotus prelomovým modelom. Ide o jej prvý elektromobil. Inšpiráciu pre dizajn však čerpá aj z minulosti. Autor: Lotus

Príval investícií od nového vlastníka Lotusu, čínskeho gigantu Geely, je pre britského výrobcu superšportov doslova živou vodou. Po dlhšej odmlke sa plánuje vrátiť na scénu. A prvá premiéra pod čínskymi krídlami má byť naozaj veľkolepá. V Hetheli sa rodí rovno to najvýkonnejšie auto planéty. To, že je prvé z nového druhu, naznačuje aj názov Evija, ktorý je paralelou na biblickú partnerku Adama. Evija má projektovaný výkon 2 000 koní, čo je šialených 1 471 kW. Týmto číslo zahanbuje aj hyperšporty od Bugatti, švédskeho Koenigsegu či AMG Project One a Aston Martin Vakyrie. Nie inak je to s krútiacim momentom 1 700 Nm. Evija má tak zrýchľovať na stovku za menej ako tri sekundy a na trojnásobok doraziť za menej než deväť.

Maximálna rýchlosť „len“ 320 km/h však naznačuje, že toto auto je predsa len iné, veď s takou nádielkou by mohlo zvládnuť oveľa viac. A iné naozaj je. Na rozdiel od svojich konkurentov dali totiž v Hetheli prednosť elektromotorom. Na každej náprave sa nachádzajú hneď dva aj s integrovanou planétovou prevodovkou, čo označuje Lotus ako veľmi „elegantné“ riešenie. Individuálne riadenie každého zo štyroch motorov umožňuje zároveň vektorovanie krútiaceho momentu, takže v zákrutách má byť Evija nedostižná. A to nepôjde o žiadnu „ľahkú“ váhu. Hoci si Lotus ctí odkaz geniálneho zakladateľa značky Colina Chapmana, ktorý razil teóriu, že „ s vysokým výkonom ste rýchli na rovine, ale s nízkou hmotnosťou všade“, teraz musel urobiť kompromis.

Evija má na dĺžku len 4 459 mm a na výšku 1 122...
Evija má na dĺžku len 4 459 mm a na výšku 1 122 mm, Do kabíny sa po prvý raz vstupuje krídlovými dverami. Celá karoséria pozostáva z uhlíkových vlákien. Autor: Lotus

Evija má na váhe 1 680 kg, takže ide o najťažší Lotus všetkých čias. Blok li-ion batérií, umiestnený za zadnými sedadlami s kapacitou 70 kWh, urobil jednoducho svoje. Na druhej strane sa tento hendikep snažil Lotus kompenzovať ultraľahkým karbónovým monokokom aj karbónovými dielmi karosérie, celá váži len 129 kg, a vôbec šetrením každého nadbytočného gramu v celej konštrukcii vrátane 20– a 21-palcových horčíkových kolies. Vidieť to napokon už na kompaktných rozmeroch. Evija má na dĺžku len 4 459 a na výšku 1 122. Podvozok sa so svojimi 105 milimetrami svetlej výšky takmer dotýka asfaltu. Len šírka 2 000 mm je trochu nad normu. No aj to má svoj dôvod.

Obrovské odvetrávacie otvory lemované diódami...
Obrovské odvetrávacie otvory lemované diódami sú výstupmi Venturiho tunelov, ktoré zvyšujú prítlak a znižujú podtlak za vozidlom. Autor: Lotus

Evija potrebuje pri svojej extrémnej dynamike poriadny prítlak. A o ten sa stará prakticky celá telo karosérie. Nielen zadné aktívne krídlo, ale aj podlaha a bočné Venturiho tunely. Tie túto elektrickú šelmu doslova prisávajú k zemi, no zároveň znižujú podtlak za vozidlom, čo prospieva maximálnej rýchlosti. Vyúsťujú v zadnej časti lemovanej diódami svetiel – ďalší dôkaz chapmanovskej filozofie, že každý komponent má slúžiť viacerým funkciám. Bežné nie sú ani predné reflektory. Po prvý raz v histórii používajú laserové diódy nielen pre diaľkové, ale aj pre stretávacie svetlo. Sú ľahké a efektívne. Napokon to isté platí o celom aute.

Kabína so splošteným volantom a s digitálnym...
Kabína so splošteným volantom a s digitálnym kokpitom nie je úplne sparťanská. Nájdete v nej moderný infotainment a dvojzónovú klimatizáciu. Tlačidlá na strope sú inšpirované Lotusom Esprit Turbo. Autor: Lotus

Vývojový šéf Lotusu Matt Windle tvrdí, že batérie, motory a prevodovka, jednoducho každý komponent, pracujú s 98-percentnou efektivitou, čo je pri autách s konvenčnými motormi nemysliteľné. Skromná zásoba energie však stačí len na 400 km jazdy, síce podľa novšej prísnejšej normy WLTP, ale kto by s Evijou jazdil v medziach bežných osobných áut. Útechou má byť fakt, že chladiaci systém batérií so štarmi výmenníkmi, dokáže udržať výkon vozidla bez obmedzenia až do úplného vybitia. Stačiť by to možno mohlo na jedno ostré kolo legendárneho okruhu Nurburgringu. Lenže Evija môže stáť opäť na štarte už o deväť minút.

Eviju poháňajú štyri elektromotory. Každý s...
Eviju poháňajú štyri elektromotory. Každý s výkonom 500 koní a plne individuálnou reguláciou. Spolu s jednostupňovou prevodovkou tvoria integrálny celok. Autor: Lotus

Je totiž vyzbrojená technológiou, ktorá umožňuje dobíjanie výkonom 800 kW. Že také nabíjačky neexistujú? To vedia j v Hetheli, ale veria, že v budúcnosti sa to zmení. V súčasnosti ponúkajú najvýkonnejšie nabíjacie stanice z dielne koncernov VW, Daimler či BMW 350 kW. Za takýchto okolností trvá nabitie na 80 % kapacity za 12 a na 100 % za ďalších šesť minút. Čo je tiež veľmi slušné. Vylúčená nie je ani rýchla výmena celého akumulátorového bloku. Ten je umiestnený pod skleneným vekom v centre vozidla, čo je dobré nielen z hľadiska rozloženia hmotnosti, ale aj ponuky ľahké prístup a možnosti upgreadu batérii, hneď ako bude k dispozícii novšia, výkonnejšia a efektívnejšia technológia.

S asfaltom spájajú Eviju „lepkavé“ pneumatiky Pirelli Trofeo R, asi tie najlepšie športové plášte s cestnou homologizáciou. K decelerácii slúži nielen brzdný účinok elektromotorov, ale aj poriadne výkonná klasická brzdová sústava od AP Racing s karbónovo-keramickými diskami. Napriek tomu, že Evija je adrenalínovou nirvánou, dokáže vďaka adaptívnemu podvozku a až piatim jazdným režimom, ktoré sa volia priamo na volante, dopriať posádke slušný komfort. Nechýba dokonca ani dvojzónová klimatizácia či infotainment kompatibilný so smartfónmi. Úplne sparťanský hyperšport to teda nie je. Lotus plánuje výrobu 130 ručne montovaných exemplárov. A za každý si plánuje vypýtať od 1,5 do dvoch miliónov eur bez dane.

Je to astronomická suma, ale stále nižšia ako v prípade Bugatti Chiron. Výroba odštartuje v roku 2020. Objednávky pre vážnych záujemcov sú už otvorené. Šéf automobilky Phil Phopman novinke verí. „Eviaja je auto ako žiadne iné. Pritom je to Lotus každým detailom, bol vyvinutý s vášňou posúvať hranice možného a skúmať nové spôsoby myslenia,“ povedal. Toto je však len začiatok veľkej ofenzívy Lotusu, ktorá je súčasťou desaťročného strategického plánu Vision 80. Po skončení produkcie Evije sa preto Lotus zameria na modernizáciou modelov Elise, Exiga a Evora, ale aj na vývoj úplných noviniek. Vylúčené nie je pritom ani SUV. Cieľom je ročne predávať 10 000 áut.

Lotus
		Evija -
		2020
Lotus Evija
		-
		2020
+14Lotus Evija -
		2020

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Lotus #Lotus Evija
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
2. 9. 2019zdraženie1.216 €zdraženie1.334 €
26. 8. 20191.203 €1.321 €
19. 8. 2019zlacnenie1.203 €zlacnenie1.321 €
12. 8. 2019zlacnenie1.204 €zlacnenie1.326 €
5. 8. 2019zlacnenie1.206 €zlacnenie1.341 €
29. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.367 €
22. 7. 2019zlacnenie1.224 €zlacnenie1.365 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR