V Európe Mazda doteraz operovala len s dvoma SUV – Mazdou CX-3 a väčšou CX-5. Za Atlantikom je jej ponuka síce bohatšia, nechýba CX-4 ani veľké CX-9, lenže tie sa na starý kontinent nechystajú. Zato Japonci v Ženeve predstavili novinku s netradičným označením CX-30. A tá je určená práve Európe. Zapadá presne medzi modely CX-3 a CX-5. Nejde však o pendant americkej CX-štvorky. Toto auto je po Mazde 3 druhým modelom úplne novej generácie.
Využíva novú platformu Skyactiv–Vehicle Architecture s 30-percentným podielom vysokopevnostnej ocele a novým podvozkom Skyactiv-Chassis s jednoduchšou zadnou nápravou s torznou priečkou. Napriek tomu Mazda sľubuje excelentné jazdné vlastnosti a vysoký komfort. Na dĺžku má novinka 4 395, na šírku 1 795 a na výšku 1 540 mm. Je teda o 150 mm kratšia, o 45 užšia a až o 140 nižšia v porovnaní s Mazdou CX-5. Na rázvore náprav s hodnotou 2 655 mm stráca len 45 mm.
Interiér pripomína skôr športové kupé ako SUV – svojou jednoduchosťou, precíznosťou a správnou mierou konzervatívnosti. Mazda už dlhodobo tvrdí, že moderné infotainmenty odpútavajú pozornosť vodiča od premávky. Za pravdu jej dávajú mnohé výskumy. A tak v CX-30 žiadnu dotykovú obrazovku nenájdete. Tá 8,8-palcová v centre palubnej dosky sa ovláda otočným „controllerom“. Podobne je to s prístrojovým panelom, ktorému vládnu výlučne analógové ukazovatele. Odčítanie zjednodušuje zjednotený font písma.
Zato si dala Mazda záležať na prvkoch, ktoré sa dnes často opomínajú. Napríklad na perfektnej ergonómii. Začína sa to operadlami, ktoré kopírujú prirodzený tvar chrbtice, sedadlami so štandardnou kolískovou reguláciou, cez veľký rozsah nastavenia volantu, ideálnu polohu radiacej páky až po perfektný výhľad zaručený štíhlymi prednými stĺpikmi. To všetko má viesť k prirodzenému splynutiu vodiča s vozidlom, ktoré automobilka označuje japonským termínom Jinba Ittaj. Pod zadné, elektrické veko sa zmestí 430 litrov batožín. Nakladacia hrana je široká 1 020 mm a vo výške len 731 mm.
Konektivitu zabezpečujú platformy Apple CarPlay a Android Auto. A nechýbajú ani asistenčné systémy i-Active Sense vrátane monitorovania únavy vodiča pomocou infračervenej kamery, adaptívneho tempomatu, autonómnych bŕzd s detekciou chodcov až po sledovanie križujúcich vozidiel pomocou radaru a asistenciu pri jazde v zápchach. Mazda je pyšná na novú 12-reproduktorovú sústavu Bose, ktorú si môžete vychutnať o to viac, o čo menej hluku preniká do interiéru. Napríklad aj vďaka dvojstennej konštrukcii podlahy, pokrytej špeciálnym kobercom.
Novinka Mazdy dostane na úvod dva benzínové a jeden naftový motor splňujúce emisnú normu Euro 6d-Temp. Základom je známy dvojlitrový 4-valec Skyactiv-G (90 kW). Je vybavený mildhybridnou sústavou M-Hybrid a reverzibilným štartér-generátorom, ktorý rekuperuje brzdnú energiu a zároveň pomáha pri akcelerácii. Vystačí si s 24 V elektrickým okruhom a malou li-ion batériou s kapacitou len 0,16 kWh. Oveľa zaujímavejší je ale revolučný kompresorom preplňovaný 4-valec 2,0 Skyactiv-X (132 kW) schopný pracovať nielen v klasickom zážihovom cykle, ale aj v móde SPCCI (Spark Plug Controlled Compression Ignition), keď sa chudobná zmes zapaľuje vznietením ako pri naftových motoroch. Výsledkom je nízka spotreba paliva. Tú však Mazda zatiaľ nezverejnila.
Ponuku dopĺňa známy diesel 1,8 Skyactiv-D (85 kW), tentoraz vybavený systémom selektívnej katalytickej redukcie SCR. Pre všetky agregáty sú pripravené 6-stupňové manuálne alebo 6-stupňové automatické prevodovky. A rovnako si môžu majitelia vybrať pohon predných alebo oboch náprav. Systém i-Activ AWD, rozdeľuje hnací moment elektromagneticky ovládanou spojkou, a to s minimálnymi mechanickými stratami. Zadný diferenciál používa guľôčkové ložiská s nízkym trením. Mazda tak tvrdí, že spotreba paliva bude na úrovni verzií s predným náhonom. Nechýba ani systém regulácie krútiaceho momentu v zákrutách G-Vectoring Plus, doplnený o pribrzďovanie kolies. Tým upravuje trajektóriu a znižuje nedotáčavosť.
Na trh by sa novinka Mazdy mala dostať v priebehu jesene.
Porovnanie rozmerov
Model | Mazda CX-30 | Mazda CX-5 | Mazda CX-3 |
---|---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4 395 | 4 545 | 4 275 |
Šírka (mm) | 1 795 | 1 840 | 1 765 |
Výška (mm) | 1 540 | 1 680 | 1 535 |
Rázvor náprav (mm) | 2 655 | 2 700 | 2 570 |
Veľkosť kufra (l) | 430 | 506 | 350 |
Technické údaje
Verzia | 2,0 Skyactive-G | 2,0 Skyactive-G AWD | 1,8 Skyactive-D | 1,8 Skyactive-D AWD | 2,0 Skyactive-X | 2,0 Skyactive-X AWD |
---|---|---|---|---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 | 4/16 |
Objem motora (ccm) | 1 998 | 1 998 | 1 759 | 1 759 | 1 998 | 1 998 |
Výkon (kW/ot.) | 90/6 000 | 90/6 000 | 85/4 000 | 85/4 000 | 132/6 000 | 132/6 000 |
Krútiaci moment (Nm/ot.) | 213/4 000 | 213/4 000 | 270/1 600 | 270/1 600 | 224/3 000 | 224/3 000 |
Prevodovka | 6M/8A | 6M/8A | 6M/8A | 6M/8A | 6M/8A | 6M/8A |
Spotreba na 100 km (l) | 7,2 | 7,5 | 9,9 | 5,9 | – | – |