Mazda CX-30: Konečne vieme všetko. SUV-kupé príde aj s motorom Skyactiv-X

Mazda predstavila svoje nové SUV-kupé CX-30 už v marci v Ženeve. Až teraz však vyrukovala s finálnymi technickými dátami. Chýbať nebude ani revolučný „diesel na benzín“. No ani nafte sa nevyhýba.

30.07.2019 06:00
debata
Mazda CX-30 je inšpirovaná štúdiou Vision Coupé... Foto: Mazda
Mazda CX-30 - 2019 Mazda CX-30 je inšpirovaná štúdiou Vision Coupé z roku 2017. Zakladá si na atletických proporciách a jednoduchých homogénnych líniách. Predná maska s motívom krídla je plastickejšia ako v minulosti.

V Európe Mazda doteraz operovala len s dvoma SUV – Mazdou CX-3 a väčšou CX-5. Za Atlantikom je jej ponuka síce bohatšia, nechýba CX-4 ani veľké CX-9, lenže tie sa na starý kontinent nechystajú. Zato Japonci v Ženeve predstavili novinku s netradičným označením CX-30. A tá je určená práve Európe. Zapadá presne medzi modely CX-3 a CX-5. Nejde však o pendant americkej CX-štvorky. Toto auto je po Mazde 3 druhým modelom úplne novej generácie.

Využíva novú platformu Skyactiv–Vehicle Architecture s 30-percentným podielom vysokopevnostnej ocele a novým podvozkom Skyactiv-Chassis s jednoduchšou zadnou nápravou s torznou priečkou. Napriek tomu Mazda sľubuje excelentné jazdné vlastnosti a vysoký komfort. Na dĺžku má novinka 4 395, na šírku 1 795 a na výšku 1 540 mm. Je teda o 150 mm kratšia, o 45 užšia a až o 140 nižšia v porovnaní s Mazdou CX-5. Na rázvore náprav s hodnotou 2 655 mm stráca len 45 mm.

Profil inklinuje k módnym SUV-kupé. Celkovú... Foto: Mazda
Mazda CX-30 - 2019 Profil inklinuje k módnym SUV-kupé. Celkovú výšku opticky znižuje masívna čierna plastová ochrana prahov a blatníkov. V porovnaní s Mazdou CX-5 je novinka o 150 mm kratšia a o 30 nižšia.
Dizajn ctí filozofiu Kodó, čo v reči Mazdy znamená kombináciu jednoduchých plavných línií, perfektných proporcií a hru svetla. Predná maska s motívom krídla má plastickejší vzhľad. Pre profil je príznačná splývavá silueta kabíny, ako aj masívna ochrana podvozka, ktorá auto opticky znižuje. Zadné partie zdobia úzke svetlá, difúzor a dvojica výfukov, ktorá naznačuje, že Mazda spaľovacím motorom verí aj do budúcnosti. V ponuke bude deväť lakov karosérie.
Vzadu upútajú pozornosť štíhle svetlá, ale aj... Foto: Mazda
Mazda CX-30 - 2019 Vzadu upútajú pozornosť štíhle svetlá, ale aj priznaná dvojica výfukov. Mazda nepočíta s hybridným pohonom ani s elektrickou verziou. Zato má pod kapotou revolučný 4-valec 2,0 Skyactiv-X.

Interiér pripomína skôr športové kupé ako SUV – svojou jednoduchosťou, precíznosťou a správnou mierou konzervatívnosti. Mazda už dlhodobo tvrdí, že moderné infotainmenty odpútavajú pozornosť vodiča od premávky. Za pravdu jej dávajú mnohé výskumy. A tak v CX-30 žiadnu dotykovú obrazovku nenájdete. Tá 8,8-palcová v centre palubnej dosky sa ovláda otočným „controllerom“. Podobne je to s prístrojovým panelom, ktorému vládnu výlučne analógové ukazovatele. Odčítanie zjednodušuje zjednotený font písma.

Interiér je jednoduchý, ale precízny.... Foto: Mazda
Mazda CX-30 - 2019 Interiér je jednoduchý, ale precízny. Sympatické je, že automobilka odmietla použiť dotykové obrazovky. Infotainment sa ovláda otočným „controllerom“. Prístrojový panel zas ostal verný analógovým ukazovateľom.

Zato si dala Mazda záležať na prvkoch, ktoré sa dnes často opomínajú. Napríklad na perfektnej ergonómii. Začína sa to operadlami, ktoré kopírujú prirodzený tvar chrbtice, sedadlami so štandardnou kolískovou reguláciou, cez veľký rozsah nastavenia volantu, ideálnu polohu radiacej páky až po perfektný výhľad zaručený štíhlymi prednými stĺpikmi. To všetko má viesť k prirodzenému splynutiu vodiča s vozidlom, ktoré automobilka označuje japonským termínom Jinba Ittaj. Pod zadné, elektrické veko sa zmestí 430 litrov batožín. Nakladacia hrana je široká 1 020 mm a vo výške len 731 mm.

Do kufra sa zmestí 430 litrov batožín.... Foto: Mazda
Mazda CX-30 - 2019 Do kufra sa zmestí 430 litrov batožín. Nakladacia hrana je vo výške len 731 mm a má šírku 1 020 mm. Za príplatok dostanete elektricky ovládané veko.

Konektivitu zabezpečujú platformy Apple CarPlay a Android Auto. A nechýbajú ani asistenčné systémy i-Active Sense vrátane monitorovania únavy vodiča pomocou infračervenej kamery, adaptívneho tempomatu, autonómnych bŕzd s detekciou chodcov až po sledovanie križujúcich vozidiel pomocou radaru a asistenciu pri jazde v zápchach. Mazda je pyšná na novú 12-reproduktorovú sústavu Bose, ktorú si môžete vychutnať o to viac, o čo menej hluku preniká do interiéru. Napríklad aj vďaka dvojstennej konštrukcii podlahy, pokrytej špeciálnym kobercom.

Pod kapotou je na výber z troch motorov.... Foto: Mazda
Mazda - motor SkyActiv Pod kapotou je na výber z troch motorov. Nechýba naftový agregát 1,8 Skyactiv-D, ale ani revolučný benzínový motor 2,0 Skyactiv-X, ktorý spája výhody zážihových a vznetových motorov.

Novinka Mazdy dostane na úvod dva benzínové a jeden naftový motor splňujúce emisnú normu Euro 6d-Temp. Základom je známy dvojlitrový 4-valec Skyactiv-G (90 kW). Je vybavený mildhybridnou sústavou M-Hybrid a reverzibilným štartér-generátorom, ktorý rekuperuje brzdnú energiu a zároveň pomáha pri akcelerácii. Vystačí si s 24 V elektrickým okruhom a malou li-ion batériou s kapacitou len 0,16 kWh. Oveľa zaujímavejší je ale revolučný kompresorom preplňovaný 4-valec 2,0 Skyactiv-X (132 kW) schopný pracovať nielen v klasickom zážihovom cykle, ale aj v móde SPCCI (Spark Plug Controlled Compression Ignition), keď sa chudobná zmes zapaľuje vznietením ako pri naftových motoroch. Výsledkom je nízka spotreba paliva. Tú však Mazda zatiaľ nezverejnila.

Ponuku dopĺňa známy diesel 1,8 Skyactiv-D (85 kW), tentoraz vybavený systémom selektívnej katalytickej redukcie SCR. Pre všetky agregáty sú pripravené 6-stupňové manuálne alebo 6-stupňové automatické prevodovky. A rovnako si môžu majitelia vybrať pohon predných alebo oboch náprav. Systém i-Activ AWD, rozdeľuje hnací moment elektromagneticky ovládanou spojkou, a to s minimálnymi mechanickými stratami. Zadný diferenciál používa guľôčkové ložiská s nízkym trením. Mazda tak tvrdí, že spotreba paliva bude na úrovni verzií s predným náhonom. Nechýba ani systém regulácie krútiaceho momentu v zákrutách G-Vectoring Plus, doplnený o pribrzďovanie kolies. Tým upravuje trajektóriu a znižuje nedotáčavosť.

Na trh by sa novinka Mazdy mala dostať v priebehu jesene.

Porovnanie rozmerov

Model Mazda CX-30 Mazda CX-5 Mazda CX-3
Dĺžka (mm) 4 395 4 545 4 275
Šírka (mm) 1 795 1 840 1 765
Výška (mm) 1 540 1 680 1 535
Rázvor náprav (mm) 2 655 2 700 2 570
Veľkosť kufra (l) 430 506 350

Technické údaje

Verzia 2,0 Skyactive-G 2,0 Skyactive-G AWD 1,8 Skyactive-D 1,8 Skyactive-D AWD 2,0 Skyactive-X 2,0 Skyactive-X AWD
Počet valcov/ventilov 4/16 4/16 4/16 4/16 4/16 4/16
Objem motora (ccm) 1 998 1 998 1 759 1 759 1 998 1 998
Výkon (kW/ot.) 90/6 000 90/6 000 85/4 000 85/4 000 132/6 000 132/6 000
Krútiaci moment (Nm/ot.) 213/4 000 213/4 000 270/1 600 270/1 600 224/3 000 224/3 000
Prevodovka 6M/8A 6M/8A 6M/8A 6M/8A 6M/8A 6M/8A
Spotreba na 100 km (l) 7,2 7,5 9,9 5,9
Mazda CX-30 - 2019
Mazda CX-30 - 2019
+41Mazda CX-30 - 2019

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Mazda #Mazda CX-30
Články podľa značiek