Škoda Superb iV: Vlajková loď zvládne 55 km na elektrinu. Aj ako kombi

Superb je historicky prvým modelom Škody s plug-in hybridným pohonom. Techniku si požičal z vynoveného Passatu GTE. Rýchlo nabiť sa však nedá.

02.08.2019 06:00
debata (14)
Superb iV spoznáte vďaka špecifickej maske s... Foto: Škoda-Auto
Škoda Superb iV - 2019 Superb iV spoznáte vďaka špecifickej maske s krytom konektoru nabíjania či aerodynamicky optimalizovanému nárazníku a diskom kolies.

Aj Škoda musí reagovať na sprísňujúce sa emisné limity. Flotilový priemer produkcie CO2 má skresať nielen čisto elektrické Citigo iV, ale aj plug-in hybridná vlajková loď Superb iV. Sympatické je, že historicky prvý dobíjateľný hybrid Škody bude k dispozícii v oboch karosárskych verziách – ako liftabck aj ako kombi. Po techniku pritom nemusela ísť Škoda ďaleko. Využila tú, ktorú používa vynovený VW Passat GTE. Nový 4-valec 1,5 TSI Evo teda miesto pod kapotou Superbu iV nenašiel.

Hybridná sústava kombinuje zážihový agregát 1,4 TSI (115 kW, 250 Nm) s trojfázovým synchrónnym elektromotorom s permanentnými magnetmi (85 kW, 330 Nm). Umiestnený je medzi spaľovacím motorom a 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Od 4-valca je oddelený spojkou, ktorá umožňuje čisto elektrický pohon aj účinnejšiu rekuperáciu brzdnej energie. Celkový výkon sústavy je naladený na veľkorysých 160 kW a 400 Nm. Maximum je však dostupné len v režime Sport alebo pri maximálnom stlačení akceleračného pedála (kickdown).

Superb PHEV použije techniku modernizovaného VW... Foto: Škoda-Auto
Škoda Superb iV - 2019 Superb PHEV použije techniku modernizovaného VW Passat GTE. To znamená výkon 160 kW, ktorý pochádza z preplňovaného 4-valca 1,4 TSI a elektromotora. Batérie s kapacitou 13 kWh majú vystačiť na 55 km bezemisnej prevádzky.

Batérie sú umiestnené pred zadnou nápravou v oblasti zadných sedadiel a kufra. Aj preto je daňou za ekológiu mierne zmenšenie batožinového priestoru. Liftback ponúka 485 a Superb Combi iV 510 litrov, čo je v oboch prípadoch o 140 menej. Li-ion akumulátory s hmotnosťou 135 kg majú kapacitu 13 kWh, o 3,1 kWh viac, ako mala pôvodná verzia Passatu GTE. Stačiť to má 55 km čisto elektrickej jazdy a to podľa prísnejšej metodiky merania spotreby WLTP. Spolu so zásobou 50 litrov paliva to znamená dojazd 850 km. Hlavným bonusom má byť však nízka spotreba paliva a nízke emisie.

Nabíjanie Superbu iV trvá z domáceho wall boxu... Foto: Škoda-Auto
Škoda Superb iV - 2019 Nabíjanie Superbu iV trvá z domáceho wall boxu (3,6 kW) približne 3,5 hodiny. Z bežnej siete je to ešte o hodinu a pol dlhšie. Rýchle nabíjanie na výkonných nabíjačkách nepodporuje.

Škoda udáva 40 g kysličníka uhličitého na kilometer, čo zodpovedá priemernej spotrebe len 1,72 litra benzínu na 100 km. Samozrejme, že na tých prvých. Po vybití akumulátorov sa totiž Superb iV prepne do bežného hybridného režimu. Vodič môže režimy E a Hybrid vyberať aj prostredníctvom systému Driving Mode Select. Ekologická prevádzka je tak závislá od toho, ako často majiteľ dobíja batérie. Bohužiaľ, Superb iV nie je vybavený rýchlonabíjaním. Z bežnej elektrickej siete (230 V) trvá nabitie akumulátorov päť hodín a z domáceho wall boxu (3,6 kW) približne 3,5 hodiny.

Dynamické parametre Škoda zatiaľ nezverejnila. Vychádzať môžeme len z údajov pre Passat GTE, ktorý zvládne stovku za 7,4 a kombi za 7,6 sekundy. Vzhľadom na väčšie rozmery Superbu to môže byť o desatinku viac. Ekologická vlajková loď z Mladej Boleslavi však rozhodne nebude brzdou v premávke, čo naznačuje „maximálka“ približne 220 km/h. Plug-in hybridný Superb spoznáte vďaka špecifickej maske s krytom konektoru, aerodynamicky optimalizovanému nárazníku s plástovou štruktúrou či diskom a tiež pomocou plakiet iV na zadnom veku.

Interiér sa prakticky nelíši od bežných... Foto: Škoda-Auto
Škoda Superb - 2019 Interiér sa prakticky nelíši od bežných Superbov. Infotainment však ponúka špecifické funkcie, napríklad časové plánovanie nabíjania.

Občas vám budú stačiť aj uši. Pri nízkych rýchlostiach generuje totiž Superb iV v elektrickom režime špecifický zvuk, ktorý upozorňuje chodcov na blízkosť vozidla. Ani kabína Superbu iV sa príliš nelíši od bežných verzií. V sérii je prístrojový panel vybavený multifunkčným farebným displejom maxi DOT. Za príplatok si môžete dopriať digitálny kokpit s 10,25-palcovou obrazovkou. Infotainment však už prináša špecifické položky súvisiace s plug-in hybridným pohonom. Napríklad informácie o stave nabitia akumulátorov a dojazde. Cez systém môžete tiež plánovať čas nabíjania alebo aktivovať klimatizačný systém tak, aby nevyužíval pri pripojení k sieti energiu batérií.

Na nový plug-in hybridný Superb si však ešte počkáme. Výroba síce odštartuje už na jeseň, no k prvým zákazníkom sa dostane až začiatkom budúceho roka. Vtedy sa dozvieme aj cenu. Bude ideálnou voľbou najmä pre zákazníkov, ktorí parkujú na parkovacom mieste so zásuvkou alebo vo vlastnej garáži. Absencia rýchleho nabíjania totiž neumožňuje využívať potenciál rýchlonabíjačiek, a teda aj výhody plug-in hybridnej technológie na dlhších trasách.

Technické údaje

Motor 1,4 TSI + elektromotor
Zdvihový objem (ccm) 1 395
Počet valcov/ventilov 4/16 DOHC Turbo
Max. výkon TSI (kW) 115
Krútiaci moment TSI (Nm) 220
Max. výkon EV (kW) 85
Krútiaci moment EV (Nm) 330
Max. výkon sústavy (kW) 160
Krútiaci moment sústavy (Nm/) 400
Kapacita batérií (kWh) 13
Objem nádrže (l) 50
Prevodovka 7DSG
Max. rýchlosť (km) cca 220
0 – 100 km/h (s) cca 7,6
Spotreba na 100 km (l) 1,7
Elektrický dojazd 55
Celkový dojazd 800
Škoda Superb iV - 2019
Škoda Superb iV - 2019
+6Škoda Superb iV - 2019

© Autorské práva vyhradené

14 debata chyba
Viac na túto tému: #Škoda #plug-in hybrid #Škoda Superb #Škoda Superb iV
Články podľa značiek