Dacia Duster 1,0 TCe: Lacné SUV prišlo o valec. A ešte si priplatíte

06.08.2019 16:00

Dacia Duster nasleduje Suzuki Vitara. Aj rumunské SUV prišlo o základný benzínový atmosférický 4-valec 1,6 SCe. Zastúpi ho 3-valec 1,0 TCe. Má nižší výkon, ale aj spotrebu.

Rokmi overený atmosférický 4-valec 1,6 SCe...
Rokmi overený atmosférický 4-valec 1,6 SCe odchádza do minulosti. Väz mu nezlomil nezáujem zo strany zákazníkov, ale nové emisné limity. Autor: Dacia

Emisné normy urobili už vlani pod kapotou Dusteru poriadny prievan. Napríklad motor 1,2 TCe nahradil novší 1,3 TCe a diesely 1,5 dCi nové 1,5 Blue dCi s katalytickou redukciou SCR. Kým však v tomto prípade zákazníci neprišli o výkon či, naopak, získali viac, posledná zmena má iný charakter. Rumunské SUV totiž končí so základným atmosférickým 4-valcom 1,6 SCe s výkonom 84 kW. O jeho odchode sa v súvislosti s nástupom emisnej normy Euro 6d-Temp hovorilo už dlhšie a bolo celkom logické, že ho vystrieda nový preplňovaný 3-valec 1,0 TCe, nedávno predstavený pod kapotou Clia.

Odhliadnuc od názoru, či je 3-valec pre toto auto vhodnejší ako spoľahlivá atmosférická klasika, je jasné, že nový základný Duster s turbom na výkone stratí. Stalo sa. Novinka má k dispozícii 74 kW, teda o 10 kW menej. A túto stratu asi len ťažko doženie o čosi vyšším krútiacim momentom, ktorý stúpol zo 156 na 160 Nm. Najmä ak je nový 3-valec spárovaný výlučne s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. Atmosférická jednotka sa k nám pritom dovážala so 6-stupňovou prevodovkou, hoci existovali aj verzie s 5-stupňovým manuálom. Výhodou bola kratší prvý prevodový stupeň, suplujúci redukciu.

Náhradou za základnú motorizáciu bude nový...
Náhradou za základnú motorizáciu bude nový preplňovaný 3-valec 1,0 TCe s výkonom 74 kW. Existuje aj jeho silnejšia verzia s výkonom 86 kW, tá sa však pod kapotu Dusteru pravdepodobne nedostane. Autor: Renault

Navyše bolo možné 4-valec 1,6 SCe spojiť s pohonom oboch náprav. Trojvalec ponúkne len pohon 4×2. Čo znamená transplantácia v praxi? Z tabuľky parametrov jasne vyplýva, že nová verzia bude o čosi pomalšia. Tak v akcelerácii na stovku za 12,5 s (+ 0,6 s), ako aj v maximálnej rýchlosti, ktorá klesla zo 170 na 168 km/h. Odpustkom má byť výrazne nižšia spotreba paliva. A o to tu išlo. Duster 1,0 TCe produkuje podľa výrobcu len 140 gramov CO2 na kilometer, čo je o 16 menej. Prepočítané na konzumáciu paliva to znamená minimálne litrový rozdiel.

Dacia uvádza 6,2 až 6,8 litra benzínu na 100 km, len nie je zrejmé, či podľa staršej normy NEDC, alebo novšej a prísnejšej WLTP. Predtým to bolo 7,8 až 8,0 litra. Aká bude realita, zistíme až pri testoch. Za nový, slabší motor si však priplatíte 500 eur. Pre úplnosť dodajme, že 3-valec 1,0 TCe je jedným z mála preplňovaných agregátov s nepriamym vstrekovaním paliva, čo má byť výhodou z hľadiska nákladov a prevádzky v mestskej premávke. S typickou „turbodierou“ by si malo poradiť turbodúchadlo s elektrickým ovládaním, ktoré reaguje rýchlejšie ako predchádzajúci obtokový ventil v motore 0,9 TCe.

Porovnanie parametrov

Verzia Duster 1,0 TCe 4×2 Duster 1,6 SCe 4×2
Počet valcov/ventilov 3/12 DOHC Turbo 4/16
Objem motora (ccm) 999 1 598
Výkon (kW/ot.) 74/5 000 84/5 500
Krútiaci moment (Nm/ot.) 160/2 750 156/4 000
Prevodovka 5M 6M
0 – 100 km/h (s) 12,5 11,9
Max. rýchlosť (km/h) 168 170
Spotreba na 100 km (l) 6,2 – 6,8 7,8 – 8,0
Dacia
		Duster -
		2017
Dacia
		Duster -
		2017
+36Dacia Duster -
		2017

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Dacia #Dacia Duster #1.0 TCe #Dacia Duster 1.0 TCe
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
29. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.367 €
22. 7. 2019zlacnenie1.224 €zlacnenie1.365 €
15. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.366 €
8. 7. 2019zlacnenie1.224 €zlacnenie1.350 €
1. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.351 €
24. 6. 2019zdraženie1.214 €zdraženie1.329 €
17. 6. 2019zlacnenie1.194 €zlacnenie1.324 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR