Dacia Duster 1,0 TCe: Lacné SUV prišlo o valec. A ešte si priplatíte

Dacia Duster nasleduje Suzuki Vitara. Aj rumunské SUV prišlo o základný benzínový atmosférický 4-valec 1,6 SCe. Zastúpi ho 3-valec 1,0 TCe. Má nižší výkon, ale aj spotrebu.

06.08.2019 16:00
debata (2)
Rokmi overený atmosférický 4-valec 1,6 SCe... Foto: Dacia
Dacia Duster - 2017 Rokmi overený atmosférický 4-valec 1,6 SCe odchádza do minulosti. Väz mu nezlomil nezáujem zo strany zákazníkov, ale nové emisné limity.

Emisné normy urobili už vlani pod kapotou Dusteru poriadny prievan. Napríklad motor 1,2 TCe nahradil novší 1,3 TCe a diesely 1,5 dCi nové 1,5 Blue dCi s katalytickou redukciou SCR. Kým však v tomto prípade zákazníci neprišli o výkon či, naopak, získali viac, posledná zmena má iný charakter. Rumunské SUV totiž končí so základným atmosférickým 4-valcom 1,6 SCe s výkonom 84 kW. O jeho odchode sa v súvislosti s nástupom emisnej normy Euro 6d-Temp hovorilo už dlhšie a bolo celkom logické, že ho vystrieda nový preplňovaný 3-valec 1,0 TCe, nedávno predstavený pod kapotou Clia.

Odhliadnuc od názoru, či je 3-valec pre toto auto vhodnejší ako spoľahlivá atmosférická klasika, je jasné, že nový základný Duster s turbom na výkone stratí. Stalo sa. Novinka má k dispozícii 74 kW, teda o 10 kW menej. A túto stratu asi len ťažko doženie o čosi vyšším krútiacim momentom, ktorý stúpol zo 156 na 160 Nm. Najmä ak je nový 3-valec spárovaný výlučne s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. Atmosférická jednotka sa k nám pritom dovážala so 6-stupňovou prevodovkou, hoci existovali aj verzie s 5-stupňovým manuálom. Výhodou bola kratší prvý prevodový stupeň, suplujúci redukciu.

Náhradou za základnú motorizáciu bude nový... Foto: Renault
Renault - motor 1,0 TCe - 2019 Náhradou za základnú motorizáciu bude nový preplňovaný 3-valec 1,0 TCe s výkonom 74 kW. Existuje aj jeho silnejšia verzia s výkonom 86 kW, tá sa však pod kapotu Dusteru pravdepodobne nedostane.

Navyše bolo možné 4-valec 1,6 SCe spojiť s pohonom oboch náprav. Trojvalec ponúkne len pohon 4×2. Čo znamená transplantácia v praxi? Z tabuľky parametrov jasne vyplýva, že nová verzia bude o čosi pomalšia. Tak v akcelerácii na stovku za 12,5 s (+ 0,6 s), ako aj v maximálnej rýchlosti, ktorá klesla zo 170 na 168 km/h. Odpustkom má byť výrazne nižšia spotreba paliva. A o to tu išlo. Duster 1,0 TCe produkuje podľa výrobcu len 140 gramov CO2 na kilometer, čo je o 16 menej. Prepočítané na konzumáciu paliva to znamená minimálne litrový rozdiel.

Dacia uvádza 6,2 až 6,8 litra benzínu na 100 km, len nie je zrejmé, či podľa staršej normy NEDC, alebo novšej a prísnejšej WLTP. Predtým to bolo 7,8 až 8,0 litra. Aká bude realita, zistíme až pri testoch. Za nový, slabší motor si však priplatíte 500 eur. Pre úplnosť dodajme, že 3-valec 1,0 TCe je jedným z mála preplňovaných agregátov s nepriamym vstrekovaním paliva, čo má byť výhodou z hľadiska nákladov a prevádzky v mestskej premávke. S typickou „turbodierou“ by si malo poradiť turbodúchadlo s elektrickým ovládaním, ktoré reaguje rýchlejšie ako predchádzajúci obtokový ventil v motore 0,9 TCe.

Porovnanie parametrov

Verzia Duster 1,0 TCe 4×2 Duster 1,6 SCe 4×2
Počet valcov/ventilov 3/12 DOHC Turbo 4/16
Objem motora (ccm) 999 1 598
Výkon (kW/ot.) 74/5 000 84/5 500
Krútiaci moment (Nm/ot.) 160/2 750 156/4 000
Prevodovka 5M 6M
0 – 100 km/h (s) 12,5 11,9
Max. rýchlosť (km/h) 168 170
Spotreba na 100 km (l) 6,2 – 6,8 7,8 – 8,0
Dacia Duster - 2017
Dacia Duster - 2017
+36Dacia Duster - 2017

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Dacia #Dacia Duster #1.0 TCe #Dacia Duster 1.0 TCe
Články podľa značiek