Emisné normy urobili už vlani pod kapotou Dusteru poriadny prievan. Napríklad motor 1,2 TCe nahradil novší 1,3 TCe a diesely 1,5 dCi nové 1,5 Blue dCi s katalytickou redukciou SCR. Kým však v tomto prípade zákazníci neprišli o výkon či, naopak, získali viac, posledná zmena má iný charakter. Rumunské SUV totiž končí so základným atmosférickým 4-valcom 1,6 SCe s výkonom 84 kW. O jeho odchode sa v súvislosti s nástupom emisnej normy Euro 6d-Temp hovorilo už dlhšie a bolo celkom logické, že ho vystrieda nový preplňovaný 3-valec 1,0 TCe, nedávno predstavený pod kapotou Clia.
Odhliadnuc od názoru, či je 3-valec pre toto auto vhodnejší ako spoľahlivá atmosférická klasika, je jasné, že nový základný Duster s turbom na výkone stratí. Stalo sa. Novinka má k dispozícii 74 kW, teda o 10 kW menej. A túto stratu asi len ťažko doženie o čosi vyšším krútiacim momentom, ktorý stúpol zo 156 na 160 Nm. Najmä ak je nový 3-valec spárovaný výlučne s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. Atmosférická jednotka sa k nám pritom dovážala so 6-stupňovou prevodovkou, hoci existovali aj verzie s 5-stupňovým manuálom. Výhodou bola kratší prvý prevodový stupeň, suplujúci redukciu.
Navyše bolo možné 4-valec 1,6 SCe spojiť s pohonom oboch náprav. Trojvalec ponúkne len pohon 4×2. Čo znamená transplantácia v praxi? Z tabuľky parametrov jasne vyplýva, že nová verzia bude o čosi pomalšia. Tak v akcelerácii na stovku za 12,5 s (+ 0,6 s), ako aj v maximálnej rýchlosti, ktorá klesla zo 170 na 168 km/h. Odpustkom má byť výrazne nižšia spotreba paliva. A o to tu išlo. Duster 1,0 TCe produkuje podľa výrobcu len 140 gramov CO2 na kilometer, čo je o 16 menej. Prepočítané na konzumáciu paliva to znamená minimálne litrový rozdiel.
Dacia uvádza 6,2 až 6,8 litra benzínu na 100 km, len nie je zrejmé, či podľa staršej normy NEDC, alebo novšej a prísnejšej WLTP. Predtým to bolo 7,8 až 8,0 litra. Aká bude realita, zistíme až pri testoch. Za nový, slabší motor si však priplatíte 500 eur. Pre úplnosť dodajme, že 3-valec 1,0 TCe je jedným z mála preplňovaných agregátov s nepriamym vstrekovaním paliva, čo má byť výhodou z hľadiska nákladov a prevádzky v mestskej premávke. S typickou „turbodierou“ by si malo poradiť turbodúchadlo s elektrickým ovládaním, ktoré reaguje rýchlejšie ako predchádzajúci obtokový ventil v motore 0,9 TCe.
Porovnanie parametrov
Verzia | Duster 1,0 TCe 4×2 | Duster 1,6 SCe 4×2 |
---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 3/12 DOHC Turbo | 4/16 |
Objem motora (ccm) | 999 | 1 598 |
Výkon (kW/ot.) | 74/5 000 | 84/5 500 |
Krútiaci moment (Nm/ot.) | 160/2 750 | 156/4 000 |
Prevodovka | 5M | 6M |
0 – 100 km/h (s) | 12,5 | 11,9 |
Max. rýchlosť (km/h) | 168 | 170 |
Spotreba na 100 km (l) | 6,2 – 6,8 | 7,8 – 8,0 |