Osamostatnenej prémiovej divízii Citroënu sa v Európe zatiaľ príliš nedarilo. No nádejou sú nové modely DS 7 Crossback a najmä menší model DS3 Crossback, ktorý predstavil síce už vlani v Paríži, ale na trh zamieril až koncom leta. Najprv však len vo verziách so spaľovacími motormi. Pod jeho kapotu sa dostali benzínové 3-valce 1,2 PureTech (74, 96, 114 kW) a diesely 1,5 BlueHDi (73, 96 kW) v kombinácii s manuálnymi aj automatickými 8-stupňovými prevodovkami. Od začiatku ale značka deklarovala, že paletu doplní čisto elektrická verzia E-Tense. Umožňuje to nová modulárna platforma CMP, ktorú napokon poznáme aj z nedávno predstaveného Peugeotu 208 štvrtej generácie.
Prémiový mestský crossover, ktorý to má namierené napríklad aj proti nemeckému Audi Q2, dostal do vienka li-ion akumulátory s kapacitou 50 kWh. Tie umožňujú dojazd 320 km podľa prísnejšej normy WLTP a 430 podľa starej „ohybnej“ procedúry NEDC. S energiou šetrí elektrické DS 3 Crossback pomocou dvojúrovňovej rekuperácie brzdnej energie a vďaka účinnému tepelnému čerpadlu, ktoré znižuje energiu potrebnú na chod klimatizačného systému. Zo 100-kilowattovej verejnej rýchlonabíjačky je možné akumulátory nabiť na 80 % kapacity za 30 minút a na 100 % za päťdesiat. Z domáceho wallboxu (11 kW) to bude trvať päť hodín. E-Tense nebude pritom žiadnou brzdou v premávke. Na stovku zrýchli vďaka elektromotoru s výkonom 100 kW a krútiacim momentom 260 Nm za 8,7 sekundy.
To aj napriek nadváhe. V porovnaní s bežnými verziami je elektrická verzia totiž až o 300 kg ťažšia. Dôvodom je batériový blok v podlahe, ktorý má spolu s chladiacim okruhom aj výkonovou elektronikou spolu 350 kg. Vodič môže pre optimalizáciu spotreby elektrickej energie využiť hospodárny režim Eco. Okrem toho sú k dispozícii módy Normal a Sport. Sympatické je, že DS Crossback E-Tense nijak zvlášť nezvýrazňuje svoju elektrickú povahu. Od bežných verzií sa líši len špecifickým lakom karosérie Cristal Pearl, saténovou povrchovou úpravou masky či kľučiek, logami E-Tense a zadným nárazníkom bez výfukov. Maximálna unifikácia umožnila stlačiť výrobné náklady na minimum, čo je pri drahých elektromobiloch mimoriadne dôležité.
Kompromisy sa nerobili ani v interiéri. Ten ponúka rovnaký priestor a rovnaký kufor s objemom 350 litrov. Zachovaná ostala aj možnosť sklápania zadných operadiel. To isté platí o bezpečnostnom vybavení a komforte. Palubná doska obsahuje dva displeje. Jeden 10,3-palcový v úlohe virtuálneho prístrojového panelu s ponukou piatich rozličných zobrazení a jeden 12-palcový vo funkcii multimediálneho rozhrania. Ovládače na stredovej konzole majú typický kosoštvorcový tvar, čo platí aj pre prieduchy ventilácie. Tie krajné sa presťahovali do dverí. Stredový tunel s voličom „prevodovky“ pochádza z DS 7 Crossback. Prémiovú atmosféru dotvára head-up displej, výkonné audio Focal s 12 reproduktormi a výkonom 515 W.
K luxusným prvkom môžeme pripočítať systém Smart Acces, ktorý umožňuje pomocou aplikácie MyDS zmeniť váš mobilný telefón na kľúč od auta. DS nezabudlo ani na asistenčné systémy. Autonómne brzdy registrujú odteraz nielen autá a chodcov, ale aj cyklistov. Semiautomatické riadenie DS Drive Assist sa stará o udržiavanie jazdného prúdu aj správnej rýchlosti, napríklad na základe rýchlostných limitov. Zvlášť účinné je to v zápchach. Parkovací pilot dokáže nielen nájsť vhodné miesto, ale zaparkovať plne autonómne, teda bez ovládania pedálov a volantu, a to priečne aj pozdĺžne.
Premiéru majú v DS 3 Crossback svetlá DS Matrix LED so štyrmi diódami pre stretávací a až pätnástimi individuálne riadenými zdrojmi svetla pre diaľkový režim. DS zdôrazňuje, že posádka si v elektrickej verzii E-Tense užije obzvlášť vysoký akustický komfort. Nielen kvôli elektrickému pohonu ale aj dodatočnej izolácii podvozka a optimalizácii aerodynamického hluku. Zákazníci sa nemusia báť ani obmedzených garancií. Na batérie ponúka DS osemročnú záruku, alebo záruku na 160 000 kilometrov. Na trh by sa mala elektrická novinka dostať už na jeseň.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Dĺžka (mm) | 4 188 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 791 |
Výška (mm) | 1 534 |
Rázvor náprav (mm) | 2 558 |
Veľkosť kufra (l) | 350 |
Technické údaje
Motor | elektromotor |
---|---|
Max. výkon (kW) | 100 |
Krútiaci moment (Nm) | 260 |
0 – 100 km/h (s) | 8,6 |
Kapacita batérií (kWh) | 50 |
Dojazd na jedno nabitie (km) | 320 |
Čas nabíjania na 80 % | 30 min (100 kW) |