Aj polovičný počet valcov bude stačiť na to, aby mohol menší brat Astonu Martinu Valkyrie niesť prívlastok hyperšportu. Pomôže si elektromotormi. Meno si požičal z nórskej mytológie.
Foto: Aston Martin
Aston Martin Valhalla - 2020 Valhalla vyzerá ako okruhový špeciál. V skutočnosti s ňou však budú môcť majitelia vyraziť aj na bežné cesty.
Nie je tajomstvom, že po šialenom hyperšporte Aston Martin Valkyrie s atmosférickým 12-valcom sa v britskom Gaydone rodí jeho menší súrodenec. Projekt označovaný doteraz ako AM-RB 003 dostal najnovšie pomenovanie Valhalla. Opäť na ňom pracuje britská automobilka, tím F1 Red Bull Racing a na motore Cosworth. Názov vychádza z nórskej mytológie a označuje raj padlých bojovníkov. Nie náhodou začína písmenom V. Táto tradícia má korene už v roku 1951, kedy sa na scéne objavila najvýkonnejšia verzia Aston Martinu DB2 s prívlastkom Vantage. Neskôr sa z Vantage stal samostatný modelový rad. A potom tu máme modely ako Virage, Vanquish, Vulcan a samozrejme spomínané Valkyrie.
Foto: Aston Martin
Aston Martin Valhalla - 2020 Interiér je vskutku minimalistický. Šetril sa každý gram. Podobne ako na karosérii vyrobenej kompletne z uhlíkových vlákien.
Valhalla bude aj napriek ústupkom, ktoré si vyžiadala bezpečnosť a homologizácia pre cestnú premávku, ďalším nefalšovaným hyperšportom, ktorý sa bude cítiť ako doma najmä na okruhoch. Jeho hybridná sústava ponúkne viac ako 1 000 koní. To nie je ďaleko od Valkyrie. A pritom si vystačí s polovičným počtom valcov. Pred zadnou nápravou sa tak objaví 6-valcová pohonná jednotka s dvojicou turbodúchadiel v spojení s elektromotorom a 8-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou odvodenou z monopostu F1. Minimálne jeden elektromotor nájdeme aj na prednej náprave, keďže Aston Martin netají, že Valhalla bude mať pohon štyroch kolies e-AWD.
Foto: Aston Martin
Aston Martin Valhalla - 2020 Vyspelá aerodynamika využije špeciálne zadné krídlo Flex Foil, ktoré bude meniť úroveň prítlaku aj bez zmeny polohy. Nechýbajú ani obrie difúzory.
Pekelný výkon podporí nízka hmotnosť celokarbónovej karosérie. Celý stroj by mal vážiť len 1 350 kg. Držať na ceste ho má vyspelá aerodynamika. O zadné prítlačné krídlo FlexFoil, ktoré bude meniť úroveň prítlaku aj bez zmeny sklonu, sa postarala divízia Red Bull Advanced Technologies. Zároveň sa má podieľať na znížení aerodynamického odporu a turbulencií pri vysokých rýchlostiach. Šprint na stovku tak nemá Valhalle trvať dlhšie ako 2,5 sekundy, pričom plánovaná maximálka je 354 km/h. Táto hračka však nebude pre každého. Záujemcovia si budú musieť pripraviť minimálne 875 000 libier, čo je približne 967 350 eur. Vzniknúť má len 500 kusov.