Mercedes-Benz EQV: Prvé elektrické MPV prejde viac ako 400 km

Po ženevskej premiére konceptu EQV predstavuje Stuttgart sériovú verziu prvého čisto elektrického MPV. Napriek inštalácii batérií s kapacitou 90 kWh ponúka rovnaký priestor pre cestujúcich aj batožinu ako trieda V.

28.08.2019 06:00
debata
Mercedes-Benz EQV vychádza z nedávno inovovanej... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQV - 2019 Mercedes-Benz EQV vychádza z nedávno inovovanej triedy V. Aj preto sú rozdiely v dizajne nepatrné. Hlavným poznávacím znakom je lesklá čierna maska s horizontálnymi chrómovými lamelami.

Novú ekologickú divíziu EQ avizoval Mercedes-Benz už v roku 2017 konceptom športového hatchbacku EQA. Ten sa ale zatiaľ na výrobné linky nedostal. Prednosť dali v Stuttgarte SUV EQC, čo vzhľadom na popularitu športovo-úžitkových áut neprekvapuje. Teraz pridáva Mercedes-Benz druhé želiezko do ohňa. Opäť nejde o hatchback. Napokon, elektrickú verziu luxusnej dodávky triedy V ukázala automobilka pod označením EQV už na jar v Ženeve. K finálnej verzii ďaleko nemala. Automobilka ju charakterizuje ako prvé čisto elektrické MPV planéty. A v podstate nie je ďaleko od pravdy.

Na rozdiel o EQC však EQV využíva štandardnú platformu triedy V, čo umožnilo, aby elektrické deriváty vznikali na identickej výrobnej linke v španielskom závode Vitoria, spolu s verziami poháňanými spaľovacími motormi. To je veľkou výhodou na strane úspory nákladov. Zelené „véčko“ sa od svojich súrodencov líši v podstate len špecifickou lesklou čiernou maskou s chrómovými lištami a krytom nabíjacieho portu na ľavej strane predného nárazníka. Mierne zmenené sú aj aerodynamicky optimalizované 18-palcové disky kolies. Podobne je to v interiéri, kde na elektrickú povahu upozorňujú v podstate len dekorácie z ružového zlata a modrá koža.

EQV dosahuje vďaka výkonu 160 kW maximálnu... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQV - 2019 EQV dosahuje vďaka výkonu 160 kW maximálnu rýchlosť 160 km/h. K dispozícii je aj verzia s predĺženým rázvorom náprav.

Sympatické je, že kabína ponúka identický priestor pre posádku aj batožinu ako klasická trieda V. EQV môže mať luxusné 6-miestne usporiadanie sedadiel v konfigurácii 2 + 2 + 2. K dispozícii je ale aj 7– a 8-miestne usporiadanie. Chýbať nebude ani vyhotovenie s predĺženým rázvorom náprav. Batérie s kapacitou 90 kWh, o 10 kWh menej ako mal rovnomenný koncept, našli miesto v podlahe. Pohon zabezpečuje hnacia sústava eATS, ktorá spája elektromotor s výkonom 150 kW a krútiacim momentom 362 Nm s jednostupňovou prevodovkou a výkonovou elektronikou do jediného integrálneho celku. Umiestnená je pod prednou kapotou a spojená s kolesami prednej nápravy.

Desaťpalcové rozhranie systému MBUX má... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQV - 2019 Desaťpalcové rozhranie systému MBUX má špecifickú grafiku a centrálne umiestnenú ikonu EQ pre prístup k funkciám súvisiacim s elektrickým pohonom.

Dynamika EQV je slušná. Maximálna rýchlosť končí až pri údaji 160 km/h. Na jedno nabitie má pritom EQV prejsť 405 km, pravdepodobne už podľa novej, prísnejšej metodiky WLTP. To aj vďaka vyspelému systému rekuperácie brzdnej energie. Na tej sa vodič podieľa viac ako kedykoľvek predtým. Úroveň totiž nastavuje krídelkami na volante. Ľavým úroveň zvyšuje a pravým znižuje. Kým pri najnižšej miere môže vozidlo využiť naplno svoju kinetickú energiu „plachtením“, pri najvyššej zastúpi elektromotor-generátor aj funkciu bŕzd. Väčšina spomalení tak môže prebiehať bez použitia brzdového pedála. Na reguláciu rýchlosti stačí ten akceleračný.

Interiér ponúka identický priestor a... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQV - 2019 Interiér ponúka identický priestor a variabilitu ako bežná trieda V. Môže mať šesť až osem sedadiel.

Úplnou novinkou je funkcia automatickej regulácie rekuperácie D Auto, kde sa optimálna úroveň nastavuje samočinne na základe údajov navigácie, dopravného značenia, ale aj kamier a radaru asistenčných systémov. Akumulátory možno dobiť z bežnej siete, domáceho wallboxu s výkonom 11 kW, keďže EQV je vybavené kvapalinou chladenou palubnou nabíjačkou, ale aj na rýchlonabíjacích staniciach s výkonom až do 110 kW. Pri rýchlonabíjaní sa batérie dobijú na 80 % kapacity približne za 45 minút. S využitím domácej nabíjačky budú „natankované“ na plnú kapacitu asi za 10 hodín. V prípade ak vodič minie nabíjaciu stanicu, upraví EQV jazdný režim tak, aby dosiahol bezpečne cieľ zadaný v navigácii. Maximalizovať dojazd je možné aj cez mód E+.

Nabíjací port sa ukrýva pod krytom na ľavej... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz EQV - 2019 Nabíjací port sa ukrýva pod krytom na ľavej strane predného nárazníka. Odtiaľto prúdi energia do podlahových akumulátorov s kapacitou 90 kWh.

Pre potreby elektrického pohonu má EQV špecifické funkcie infotainmentu MBUX. Na 10-palcovom dotykovom displeji sa zobrazuje centrálna ikona „EQ“, ktorá integruje všetky informácie a funkcie súvisiace s prevádzkou či s nabíjaním. Grafika zobrazuje napríklad toky energie, spotrebu či nabíjací prúd. Nechýba ani umelá inteligencia s hlasovou komunikáciou, aktivovaná oslovením „Hey Mercedes“. Mobilná aplikácia „Mercedes me“ umožňuje ovládanie viacerých funkcií na diaľku, napríklad funkcie plánovania nabíjania alebo klimatizácie. Aplikácia „Mercedes me Charge“ zas zjednodušuje systém platenia za nabíjanie na verejných staniciach. Majiteľom totiž umožňuje prístup a platenie na viac ako 300 000 nabíja­cích bodov.

Elektrická novinka zo Stuttgartu by sa mala dostať k zákazníkom ešte do konca roka. Využitie nájde pravdepodobne najmä v hotelových službách a taxislužbách, hoci slušný dojazd ju môže kvalifikovať aj na univerzálne rodinné MPV.
Mercedes-Benz EQV - 2019
Mercedes-Benz EQV - 2019
+16Mercedes-Benz EQV - 2019

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Mercedes-Benz #MPV #Mercedes-Benz EQV
Články podľa značiek