Novú ekologickú divíziu EQ avizoval Mercedes-Benz už v roku 2017 konceptom športového hatchbacku EQA. Ten sa ale zatiaľ na výrobné linky nedostal. Prednosť dali v Stuttgarte SUV EQC, čo vzhľadom na popularitu športovo-úžitkových áut neprekvapuje. Teraz pridáva Mercedes-Benz druhé želiezko do ohňa. Opäť nejde o hatchback. Napokon, elektrickú verziu luxusnej dodávky triedy V ukázala automobilka pod označením EQV už na jar v Ženeve. K finálnej verzii ďaleko nemala. Automobilka ju charakterizuje ako prvé čisto elektrické MPV planéty. A v podstate nie je ďaleko od pravdy.
Na rozdiel o EQC však EQV využíva štandardnú platformu triedy V, čo umožnilo, aby elektrické deriváty vznikali na identickej výrobnej linke v španielskom závode Vitoria, spolu s verziami poháňanými spaľovacími motormi. To je veľkou výhodou na strane úspory nákladov. Zelené „véčko“ sa od svojich súrodencov líši v podstate len špecifickou lesklou čiernou maskou s chrómovými lištami a krytom nabíjacieho portu na ľavej strane predného nárazníka. Mierne zmenené sú aj aerodynamicky optimalizované 18-palcové disky kolies. Podobne je to v interiéri, kde na elektrickú povahu upozorňujú v podstate len dekorácie z ružového zlata a modrá koža.
Sympatické je, že kabína ponúka identický priestor pre posádku aj batožinu ako klasická trieda V. EQV môže mať luxusné 6-miestne usporiadanie sedadiel v konfigurácii 2 + 2 + 2. K dispozícii je ale aj 7– a 8-miestne usporiadanie. Chýbať nebude ani vyhotovenie s predĺženým rázvorom náprav. Batérie s kapacitou 90 kWh, o 10 kWh menej ako mal rovnomenný koncept, našli miesto v podlahe. Pohon zabezpečuje hnacia sústava eATS, ktorá spája elektromotor s výkonom 150 kW a krútiacim momentom 362 Nm s jednostupňovou prevodovkou a výkonovou elektronikou do jediného integrálneho celku. Umiestnená je pod prednou kapotou a spojená s kolesami prednej nápravy.
Dynamika EQV je slušná. Maximálna rýchlosť končí až pri údaji 160 km/h. Na jedno nabitie má pritom EQV prejsť 405 km, pravdepodobne už podľa novej, prísnejšej metodiky WLTP. To aj vďaka vyspelému systému rekuperácie brzdnej energie. Na tej sa vodič podieľa viac ako kedykoľvek predtým. Úroveň totiž nastavuje krídelkami na volante. Ľavým úroveň zvyšuje a pravým znižuje. Kým pri najnižšej miere môže vozidlo využiť naplno svoju kinetickú energiu „plachtením“, pri najvyššej zastúpi elektromotor-generátor aj funkciu bŕzd. Väčšina spomalení tak môže prebiehať bez použitia brzdového pedála. Na reguláciu rýchlosti stačí ten akceleračný.
Úplnou novinkou je funkcia automatickej regulácie rekuperácie D Auto, kde sa optimálna úroveň nastavuje samočinne na základe údajov navigácie, dopravného značenia, ale aj kamier a radaru asistenčných systémov. Akumulátory možno dobiť z bežnej siete, domáceho wallboxu s výkonom 11 kW, keďže EQV je vybavené kvapalinou chladenou palubnou nabíjačkou, ale aj na rýchlonabíjacích staniciach s výkonom až do 110 kW. Pri rýchlonabíjaní sa batérie dobijú na 80 % kapacity približne za 45 minút. S využitím domácej nabíjačky budú „natankované“ na plnú kapacitu asi za 10 hodín. V prípade ak vodič minie nabíjaciu stanicu, upraví EQV jazdný režim tak, aby dosiahol bezpečne cieľ zadaný v navigácii. Maximalizovať dojazd je možné aj cez mód E+.
Pre potreby elektrického pohonu má EQV špecifické funkcie infotainmentu MBUX. Na 10-palcovom dotykovom displeji sa zobrazuje centrálna ikona „EQ“, ktorá integruje všetky informácie a funkcie súvisiace s prevádzkou či s nabíjaním. Grafika zobrazuje napríklad toky energie, spotrebu či nabíjací prúd. Nechýba ani umelá inteligencia s hlasovou komunikáciou, aktivovaná oslovením „Hey Mercedes“. Mobilná aplikácia „Mercedes me“ umožňuje ovládanie viacerých funkcií na diaľku, napríklad funkcie plánovania nabíjania alebo klimatizácie. Aplikácia „Mercedes me Charge“ zas zjednodušuje systém platenia za nabíjanie na verejných staniciach. Majiteľom totiž umožňuje prístup a platenie na viac ako 300 000 nabíjacích bodov.
Elektrická novinka zo Stuttgartu by sa mala dostať k zákazníkom ešte do konca roka. Využitie nájde pravdepodobne najmä v hotelových službách a taxislužbách, hoci slušný dojazd ju môže kvalifikovať aj na univerzálne rodinné MPV.