Linear Labs: Američania ukázali nový elektromotor. Dojazd predĺži o 10 %

28.08.2019 16:00

Na poli spaľovacích motorov nie je núdza o neustále vylepšenia. Sú také komplikované, že vždy existuje priestor ako ich spraviť účinnejšími, výkonnejšími či úspornejšími. Čo však konštrukčne jednoduché elektromotory? Môže aj tu nastať zásadná zmena? Texaská spoločnosť Linear Labs, tvrdí že áno. Vyvinula oveľa sofistikovanejší elektromotor.

Nový elektromotor HET môže mať pri nezmenených...
Nový elektromotor HET môže mať pri nezmenených rozmeroch dvojnásobný výkon a až päťkrát väčší krútiaci moment ako klasické elektromotory. Autor: Linear Labs

Mnohé automobilky stavajú vzhľadom na stále prísnejšie emisné normy na elektromobilitu. Najväčšie svetové koncerny plánujú v najbližších rokoch masívnu elektrifikáciu. Zatiaľ sa jej najväčším limitom zdajú akumulátory. Sú extrémne drahé, ťažké, dlho sa nabíjanú, majú obmedzenú životnosť a napriek pokroku vo vývoji ponúkajú elektromobilom výrazne nižší dojazd, ako majú autá so spaľovacími motormi. Každá inovácia, ktorá by urobila elektrické autá príťažlivejšími, sa preto cení. Tentoraz prichádza z amerického Texasu. A hoci nesúvisí priamo s batériami, elektromobilom by mohla v blízkej budúcnosti pomôcť.

Spoločnosť Linear Labs totiž tvrdí, že vyvinula revolučný elektromotor s názvom Hunterable Electric Turbine (HET). To je dosť ojedinelé, pretože, elektromotor je na rozdiel od spaľovacích motorov natoľko jednoduchý, že na ňom zásadne niet čo zlepšiť. Bolo by ale mylné sa domnievať, že kompaktné a výkonné elektromotory, pracujúce bez akýchkoľvek vibrácií, sú dokonalé. Jednou z nevýhod je sila pôsobiaca proti pohybu, ktorá vzniká pri pohybe cievok rotora v magnetickom poli. Táto negatívna sila musí byť prekonaná zvyšovaním napätia a prúdu v jednotlivých cievkach statora. To samozrejme, znižuje účinnosť elektrického motora.

Na rozdiel od väčšiny elektromotorov má HET...
Na rozdiel od väčšiny elektromotorov má HET stator umiestnený vo vnútri a dokáže eliminovať sily, ktoré pôsobia proti pohybu. Autor: Linear Labs

Motor Linear Labs sa tento jav snaží potlačiť umiestnením statora vnútri magnetu s rovnakou polaritou orientovanou v smere rotácie. Lorentzova sila, spôsobujúca rotačný pohyb motora, a odporová sila pritom vrcholia v momente priechodu magnetu rotora okolo cievky, čím sa straty minimalizujú Súčasne sú magnetické polia na všetkých štyroch stranách riadené tak, aby bola zabezpečená ich synergia. A potom je tu schopnosť motora presúvať koncové magnety, čím sa zoslabí magnetické pole statora, čo uľahčí rozjazd a zvyšuje krútiaci moment v najnižších otáčkach.

Práve táto vlastnosť prináša výhodu absencie akejkoľvek prevodovky. To znamená vyššiu účinnosť a nižšiu hmotnosť. Ale zďaleka nie sme na konci. Motor spoločnosti Linear Labs sľubuje práve vďaka vyššej účinnosti zníženie spotreby elektrickej energie a s tým súvisiace predĺženie dojazdu o 10 % bez zmeny kapacity akumulátorov. V porovnaní sú súčasnými elektromotormi môže mať motor HET pri rovnakých rozmeroch až dvojnásobný výkon a až päťnásobný krútiaci moment. Ak ho nie je treba, môže byť nový elektromotor podstatne menší a ľahší. A menej môže byť aj akumulátorov. To je ďalší príspevok k efektivite.

Linear Labs tvrdí, že nová stavba motora si nevyžiada žiadne zásadné ani drahé zmeny v technológii procesu výroby. Efekt je len výsledkom sofistikovanejšieho návrhu jednotlivých komponentov motora. Texaská spoločnosť musí ešte dokončiť laboratórne testy a tiež vyskúšať elektromotor HET vo funkčnom prototype vozidla. Podľa jej vyjadrení na to bude potrebovať približne dva roky. Potom by mohol mať zásadne inovovaný elektromotor otvorenú cestu do sériovej výroby.

Linear
		Labs  - elektromotor Hunterable
		Electric...
Linear Labs
		 - elektromotor Hunterable
		Electric...
+5Linear Labs  -
		elektromotor Hunterable
		Electric...

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Linear Labs #elektromotor #elektromobily
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
21. 10. 20191.242 €zdraženie1.316 €
14. 10. 20191.242 €zlacnenie1.315 €
7. 10. 2019zdraženie1.242 €zlacnenie1.321 €
30. 9. 2019zlacnenie1.233 €zlacnenie1.328 €
23. 9. 2019zdraženie1.241 €zdraženie1.334 €
16. 9. 2019zdraženie1.217 €zlacnenie1.321 €
9. 9. 2019zlacnenie1.214 €zlacnenie1.322 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR