Nekonečné čakanie na prvé čisto elektrické Porsche konečne skončilo. Výsledok dlhoročného vývoja je veľkolepý. Napokon, automobilka zo Zuffenhausenu mala jasný cieľ. Postaviť najlepšie elektrické auto planéty. Svojich konkurentov má doslova rozmetať v prachu. Štvordverové kupé Taycan ide technológiami nad rámec toho, čo zatiaľ dokázala vo svete prémiovej elektromobility americká Tesla. Je prvým elektromobilom, ktorý využíva 800 V elektrickú sieť alaj dvojstupňovú prevodovku. Aby naň Porsche upriamilo pozornosť, predstavilo Taycan súčasne na troch miestach planéty. V Nemecku pred najväčšou fotovoltaickou elektrárňou na svete, v USA pred Niagarskými vodopádmi a v Číne tvorili kulisy Taycanu vrtule veterných generátorov.
Na trh sa dostane hneď v dvoch najvýkonnejších verziách ako Taycan Turbo a Taycan Turbo S. Samozrejme, Taycan žiadne turbodúchadlo nepotrebuje, ale ako vidieť v Zuffenhausene sa rozhodli použiť pre svoj prvý elektromobil tradičnú nomenklatúru. Tá jasne naznačuje, že dynamikou nemá nijako zaostávať za svojimi konvenčnými súrodencami. Práve naopak. Obe verzie sú vybavené dvojicou synchrónnych elektromotorov. Každý má na starosti jednu z náprav. Ale pozor. Zadný elektromotor je vybavený dvojstupňovou prevodovkou vyvinutú priamo Porsche. Kým prvý stupeň pomáha s akceleráciou, druhý umožňuje dosahovať vysoké rýchlosti a nízku spotrebu. Taycan Turbo disponuje výkonom 500 kW a Taycan Turbo S, vybavený funkciou overbost až 560 kW.
Parametre sú fascinujúce. Turbo zvládne šprint na stovku za 3,2 sekundy a Turbo S len za 2,8 sekundy. Maximálka je obmedzená na 280 km/h, čo je na elektromobil skvelá hodnota. Použitie 800 V elektrickej sústavy, teda s dvojnásobným napätím, umožňuje extrémne rýchle nabíjanie. Len päť minút dobíjania jednosmerným prúdom na rýchlonabíjacích staniciach Ionity má stačiť na predĺženie dojazdu na 100 km. Z piatich na 80 % kapacity akumulátorov sa Taycan nabije za 22 minút. Podporuje nabíjanie výkonom až 270 kW. Li-ion batérie majú kapacitu 93,4 kWh, čo má stačiť na 400 km jazdy v prípade Turba a 412 v prípade výkonnejšieho Taycanu Turbo S. Tieto údaje uvádza Porsche už podľa novšej prísnejšej metodiky WLTP.
Predĺžiť dojazd pomáha mimoriadne účinná rekuperácia s potenciálnym výkonom až do 265 kW. Takže až 90 % všetkých spomalení sa odohráva bez použitia hydraulických bŕzd. Prácu motorov, trakčných systémov, trojkomorového pneumatického odpruženia aj adaptívnych tlmičov optimalizuje centrálna riadiaca jednotka. Všetko v tomto aute je dokonale zosieťované. Vodič môže pritom voliť jazdné režimy Range pre čo najdlhší dojazd, Normal, Sport a Sport Plus. Výnimočnou vlastnosťou Taycanu má byť odolnosť proti prehrievaniu batérií. Zvládnuť má tak bez zníženia výkonu neobmedzený počet maximálnych zrýchlení. Ako vieme, americká Tesla S či X, i keď akceleruje rovnako razantne, má s touto disciplínou problém.
Dizajn Taycanu vychádza zo štúdie Mission E Concept z roku 2015. Hoci interpretuje tvary po novom, DNA značky je evidentná. Taycan je široký a nízky, má svalnaté blatníky a klesajúcu siluetu strechy. Predné LED svetlá dostali štvoricu denných diód. Vzadu zas stojí za zmienku nápis Porsche so skleneným efektom pod typickým svetelnám pásom. Optimalizácia v aerodynamickom tunely priniesla Taycanu úžasne nízky koeficient čelného odporu vzduchu Cd s hodnotou len 0,22. To je jeden z najlepších výsledkov v sériovej produkcii. Prístup do interiéru uľahčujú dva páry dverí. Miesto tu nájde štvorčlenná posádka. Do novej éry posúva Taycan celkom nová palubná doska priam posiata displejmi. A nie hocakými. Najväčší z nich s uhlopriečkou 16,8 palca dostal úlohu virtuálneho kokpitu. Je zaoblený a dokonca dotykový, pretože slúži napríklad aj na aktiváciu svetiel. S odleskami bude bojovať pomocou polarizačného filtra.
Druhú obrazovku multimediálneho rozhrania s uhlopriečkou 10,9-palca nájdeme na konvenčnom mieste v centre palubnej dosky. Patria jej funkcie navigácie, zábavy či komunikácie. Za príplatok však Porsche ponúkne aj tretí displej pred spolujazdcom. Štvrtý haptický 8,4-palcový displej je integrovaný do stredovej konzoly a podobne ako v Audi sa stará najmä o nastavenie klimatizácie. Zvláda však aj zadávanie adresy či textov SMS ručným písaním. Piaty displej dostali k dispozícii zadní cestujúci. Počet klasických ovládačov sa tým znížil na minimum. Nechýba ani pokročilé hlasové ovládanie s umelou inteligenciou, ktoré reaguje na oslovenie „Hey, Porsche“.
Automobilka sa pýši, že Taycan bude jej prvým modelom, ktorý ponúkne „vegánsky“ interiér bez použitia akejkoľvek prírodnej kože. Prednosť dostali textílie z recyklovaných materiálov. Dosť miesta pre zadných cestujúcich majú poskytnúť takzvané „garáže na nohy“, čo sú špeciálne vytvorené výklenky v podlahovom batériovom boxe. Okrem toho dostane posádka k dispozícii až 447 litrov pre batožiny. To je slušná hodnota na tak extrémne nízke auto. Tajomstvo sa skrýva v dvoch kufroch, z ktorých predný má 81 a zadný 366 litrov. Drobček to ale rozhodne nie je. Na dĺžku má 4 936, na šírku 1 966 a na výšku 1 375 mm. Rázvor náprav je 2 900 mm. Neskôr sa chystá aj praktickejší shooting brake Taycan Cross Turismo.
Nový Taycan Turbo si už možno objednať za 152 136 eur. Za výkonnejšie Turbo S zaplatíte až 185 456 eur. Do konca roka by mali pribudnúť aj lacnejšie, menej výkonné verzie. Napriek vysokej cene sa Porsche o nezáujem neobáva. Práve naopak. Pôvodný plán výroby 20 000 kusov ročne sa ukázal ako totálne podhodnotený. Veď len z Nórska, krajiny, ktorá masívne podporuje elektromobilitu, má na stole 3 500 záväzných objednávok. Klasických Porsche sa pritom v tejto krajine predá asi len 600 kusov ročne. Porsche tak bolo nútené upraviť kapacity svojej výrobnej linky v Lipsku na dvojnásobok. Dobehnúť v registráciách Teslu S mu teda asi problém robiť nebude. Napokon, ešte väčší záujem registruje automobilka o verziu Cross Turismo.
Rozmery a objemy
Dĺžka (mm) | 4 936 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 966 |
Výška (mm) | 1 375 |
Rázvor náprav (mm) | 2 900 |
Veľkosť kufra (l) | 366 + 81 |
Technické údaje
Verzia | Taycan Turbo | Taycan Turbo S |
---|---|---|
Motor | 2× synchrónny elektromotor | 2× synchrónny elektromotor |
Max. výkon (kW/ot.) | 500 | 560 |
Prevodovka vpredu/vzadu | 1-stupňová/2-stupňová | 1-stupňová/2-stupňová |
0 – 100 km/h (s) | 3,2 | 2,8 |
Max. rýchlosť (km/h) | 280 | 280 |
Kapacita batérií (kWh) | 93,4 | 93,4 |
Dojazd (km) | 450 | 412 |