
Volkswagen odštartoval v utorok večer novú epochu. Vo Frankfurte nad Mohanom predstavil svoj prvý elektromobil postavený na platforme MEB. Tá sa stane do desiatich rokov základom 20 nových čisto elektrických modelov, z ktorých by malo vzniknúť desať miliónov exemplárov. Už do roku 2023 investuje Volkswagen do elektromobility deväť miliárd eur. A nasledovať budú ďalšie. Nový VW ID.3 bude tak lakmusovým papierikom veľkolepých plánov. O to viac si dal na ňom nemecký výrobca záležať. Fiasko si dovoliť jednoducho nemôže. Cenou by mal ID.3 po započítaní dotácií stáť približne toľko, ako lepšie vybavený Golf. Rozdiel nerobí automobilka ani v záruke. Na batérie ponúkne garanciu osem rokov alebo na 160 000 km.

Dizajn ID.3 prináša do vôd Volkswagenu svieži vietor. Inšpirovaný je konceptom I.D. z roku 2015. Päťdverový hatchbcak má rozmery podobné Golfu. Na dĺžku meria 4 261, na šírku 1 809 a na výšku 1 552 mm. Rázvor náprav sa však natiahol až na 2 765 mm, čo skrátilo previsy. Elektrický pohon tiež zmenil proporcie. Technika ustúpila interiéru, ktorý má napriek kompaktným rozmerom ponúknuť priestor na úrovni vozidiel strednej triedy. Batérie sú totiž umiestnené v podlahovom boxe a celý pohon vrátane elektromotora, jednostupňovej prevodovky a výkonovej elektroniky pod podlahou kufra s objemom 385 litrov. Vpredu je v podstate len kompresor klimatizácie. S legendárnym „chrobákom“ tak ID. 3 spája zadný náhon.

Predná časť má len minimum otvorov, keďže elektromobil nepotrebuje veľké vstupy pre prívod chladiaceho vzduchu. Dominantou sú LED reflektory a najmä nové minimalistické logo, ktorým ID.3 naznačuje vstup do novej bezemisnej éry. Nekonfliktnosť dizajnu podporujú pokojné a hladké tvary. Profil oživuje zadný stĺpik potiahnutý fóliou ID. Honeycomb s plástovým vzorom. Kolesá môžu mať rozmer od 18 až do 20 palcov. Vzadu sa nachádza veľké sklenené veko kufra a horizontálne umiestnené svetlá. Panoramatická sklenená strecha s otvárateľným panelom je najväčšia, akú kedy Volkswagen použil. Karoséria sa môže pýšiť veľmi dobrým koeficientom čelného odporu vzduchu Cd 0,267.

V kabíne je miesto pre päť cestujúcich. Veď ID.3 má užitočnú hmotnosť od 416 do 541 kg. Mimochodom, váži do 1 719 kg, čo je na elektromobil s ťažkými batériami solídny výsledok. Interiér prichádza s celkom novým usporiadaním. Minimalistická palubná doska nesie digitálny kokpit a k tomu 10-palcový centrálny dotykový displej. Priplatiť si môžete aj za head-up displej s rozšírenou realitou. Povrchy s organickými vzormi nazýva Volkswagen bionickým dizajnom. Novinka sa nebráni ani luxusným prvkom. Môže byť vybavená klimatizáciou, vyhrievanými sedadlami, vyhrievaným volantom aj lakťovými opierkami. Samozrejmosťou je navigácia. Vyššie úrovne obsahujú adaptívny tempomat, udržiavanie v jazdnom prúde, adaptívne svetlá, bezkľúčový prístup či výkonné audio Beats.

Na trh sa dostane ID. 3 vo dvoch výkonových verziách. Elektromotor môže mať 100 alebo 150 kW. V oboch prípadoch je krútiaci moment 310 Nm a maximálna rýchlosť 160 km/h. Cena bude ale závisieť najmä od objemu akumulátorov. Tie môžu mať kapacitu 45, 58 alebo 77 kW. Podľa toho sa odvíja dojazd do vzdialenosti 330, 420 alebo 550 km. Hoci sú tieto údaje už podľa prísnejšej normy WLTP, Volkswagen udáva aj reálny dojazd. Tvrdí, že motoristi absolvujú s jednotlivými verziami bez problémov minimálne 230, 300 a 390 km. Na rýchlonabíjacej stanici s výkonom 100 kW má stačiť 30 minút na to, aby ste načerpali energiu na ďalších 290 km jazdy. Kým základná verzia (45 kWh) podporuje nabíjanie s výkonom 7,2 (AC) alebo 50 kW (DC), vyššie umožňujú rýchlonabíjanie s výkonom 11 a 100 kW, pričom verzia s najdlhším dojazdom má maximum nabíjacieho výkonu až 125 kW.
Argumenty o malom prínose elektromobilov pre životné prostredie, vzhľadom na ich energeticky náročnú výrobu, chce kritikom automobilka vziať výrobným procesom s neutrálnou uhlíkovou stopou. Produkcia akumulátorov, ale aj celého vozidla bude napájaná energiou z obnoviteľných zdrojov. Ak by aj nebolo možné dosiahnuť uhlíkovú neutralitu, prípadné CO2 kompenzuje VW inými „zelenými“ projektmi. Plánuje tiež využiť opotrebované batérie ako stacionárny zdroj energie. Majiteľov má motivovať aj „tankovanie“ čistej elektriny, ktorú ponúka 4 000 nabíjacích staníc v predajniach a servisoch Volkswagenu po celej Európe. Navyše poskytne Volkswagen prvým majiteľom rok nabíjania zadarmo až do 2 000 kWh asi na 100 000 nabíjačkách prostredníctvom programu VW WeCharge.
Revolučná novinka Volkswagenu sa na trh chystá v polovici roka 2020. Ako prvá dorazí úvodná edícia VW ID.3 1ST so strednou kapacitou akumulátorov (58 kWh) v troch úrovniach výbavy – 1ST, 1ST Plus a 1ST Max. Najvyššia bude obsahovať už aj panoramatickú strechu, 20-palcové kolesá, head-up displej, matricové svetlá, asistenciu pre udržiavanie v jazdnom prúde či aparatúru Beats. Presné ceny zatiaľ zverejnené neboli. Základ má však štartovať pod 30 000 eurami.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Model | VW ID.3 | VW Golf |
---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4 261 | 4 285 |
Šírka (mm) | 1 809 | 1 790 |
Výška (mm) | 1 552 | 1 492 |
Rázvor náprav (mm) | 2 765 | 2 620 |
Veľkosť kufra (l) | 385 | 360 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | do 1 719 | 1 240 – 1 535 |
Technické údaje
Verzia | ID.3 45 kWh | ID.3 58 kWh | ID.3 77 kWh |
---|---|---|---|
Motor | elektromotor | elektromotor | elektromotor |
Výkon (kW) | 100 | 150 | 150 |
Krútiaci moment (Nm) | 310 | 310 | 310 |
Max. rýchlosť (km/h) | 160 | 160 | 160 |
Kapacita akumulátorov (kWh) | 45 kWh | 55 kWh | 77 kWh |
Dojazd podľa WLTP (km) | 330 | 420 | 550 |
Nabíjací výkon AC/DC (kW) | 7,2/50 | 11/100 | 11/125 |