Posledný Land Rover Defender zišiel z liniek v roku 2016, po neuveriteľných 68 rokoch výroby. A kým konkurenti Jeep Wrangler a Mercedes-Benz G už dostali svojich nástupcov, na tretieho člena „svätej trojice“ off-roadov sme museli čakať tri roky. Oplatilo sa. Nový Land Rover Defender, ktorý, mimochodom, už schádza z liniek závodu Jaguar Land Rover v Nitre, posúva legendu do budúcnosti, ktorej kľúčovými slovami sú emisie, konektivita a bezpečnosť. Z pôvodného drsného „pracanta“ tak neostal jediný komponent. Toto je úplne nové auto. A je nové aj z pohľadu Land Roveru. Postavili ho totiž na vlastnej platforme D7×, ktorá mu má zabezpečiť napriek celohliníkovej konštrukcii povestnú nezničiteľnosť a navyše umožniť vznik celej rodiny Defenderov vrátane pikapu a plug-in hybridných verzií.
Platforma D7× je až trikrát tuhšia, než je tuhosť bežných samonosných konštrukcií. Takže aj po strate rámového podvozka a tuhých náprav by mal nový Defender zvládnuť drsné zaobchádzanie. Uvezie 900 kg nákladu vrátane posádky, strecha sa nebráni 300 kilogramom statickej záťaže a utiahne príves s hmotnosťou 3 500 kg. Problémy nerobia Defenderu ani brody hlboké 900 milimetrov. Vyrábať sa bude vo dvoch verziách – 90 a 110. Krátky Defender má rázvor náprav 2 582 a dlhý 3 022 mm. Obe verzie majú svetlú výšku 291 mm a predný nájazdový uhol 38 stupňov. Zadný je 40 stupňov. Rozdielom je prejazdový uhol, kde Defender 90 (31 stupňov) dominuje nad svojím dlhším súrodencom (28 stupňov). Dizajnom síce rešpektuje strohosť predchodcu, ale je podstatne sofistikovanejší a modernejší. Zadné dvere sú stále krídlové a držia rezervné koleso.
Interiér prináša hneď niekoľko prekvapení. Ovládač prevodovky sa presťahoval na palubnú dosku, čo uvoľnilo priestor. Výsledkom je to, že Defender 90 si môžete dopriať v 6-miestnom usporiadaní s troma sedadlami vpredu, tak ako to bolo kedysi. Defender 110 zas ponúka 5-miestne, 6-miestne a 7-miestne usporiadanie v konfigurácii 5 + 2. Drsné korene naznačujú odhalené prvky karosérie či skrutky, ktoré bývajú zväčša skryté, ale tiež pogumovaná podlaha, odolná voči vode. Defender tak môžete doslova vystriekať „vapkou“. To však neznamená, že sa bráni elektronike. Práve naopak, je vôbec prvým modelom značky, ktorý prináša najnovší infotainment PiVi Pro s 10-palcovým dotykovým displejom. Jeho navigácia je podporovaná záložnou vstavanou batériou. Intuitívnosti ovládania napomáha nové usporiadanie menu, ktoré vyžaduje len polovičný počet krokov.
Samozrejmosťou je plná konektivita so smartfónmi cez Apple CarPlay a Android auto či indukčné nabíjanie mobilov. Defender obsahuje 85 individuálnych riadiacich jednotiek, ktoré spolupracujú cez architektúru EVA 2. Podpora siete 5G umožňuje neustálu aktualizáciu softvéru. Land Rover tvrdí, že čím bude Defender starší, tým bude dokonalejší. Zabudnúť nesmieme ani 12,3-palcový virtuálny kokpit a head-up displej. V sérii je 3D kamera zobrazujúca okolie vozidla či už v teréne, alebo na ceste. Skutočnú vychytávku predstavuje technológia ClearSight Ground, teda systém „priehľadnej“ kapoty, ktorá zobrazuje terén pod konštrukčnými časťami vozidla na centrálnom displeji. Systém ClerSight Rear View zas mení klasické vnútorné spätné zrkadlo na displej zobrazujúci priestor za vozidlom.
Vďaka tomu sa eliminujú slepé uhly, napríklad v zákryte rezervného kolesa či stĺpikov. Navyše je uhol zobrazenia o 50 stupňov širší. Rovnako moderný je Defender z pohľadu bezpečnosti. Balík asistenčných systémov obsahuje adaptívny tempomat, autonómne brzdy, udržiavanie v jazdnom prúde, varovanie pred križujúcimi vozidlami pri cúvaní alebo vystupovaní či monitoring únavy vodiča a automatické prepínanie LED svetiel. Jednoducho technológie, ktorými sa nelíši od luxusných Range Roverov. Okrem dvoch párov kľúčov poskytuje Defender Activity Key druhej generácie, s vodoodolnými LCD hodinkami (4 atmosféry). Aparatúra môže mať až 700 W. Do kufra naložíte v Defenderi 110 od 1 075 litrov (päť miest) až po 3 380 litrov, keď sú sklopené sedadlá druhého radu.
Revolúcia prebehla aj pod kapotou. Na výber budú štyri pohonné jednotky. Naftu zastúpia dvojlitrové preplňované 4-valce D200 (147 kW) a D240 (177 kW). Benzínovou alternatívou je 4-valec P300 (221 kW) a trojlitrový radový 6-valec P400 (294 kW), vybavený 48 V mildhybridnou sústavou. Vrcholová verzia zrýchli na stovku za 6,1 sekundy, silnejší diesel s dvojicou turbodúchadiel za 7,6 sekundy. Všetky motory sú spojené výlučne s 8-stupňovou automatickou prevodovkou ZF a prídavnou redukčnou prevodovkou twin-speed, pre jazdu v náročnom teréne. Permanentný pohon 4×4 je vybavený uzávierkou centrálneho, prípadne zadného diferenciálu. Systém Terrain Response 2 umožňuje nastavovať viaceré profily pre jazdu na ceste a v teréne. Vrátane automatickej detekcie povrchu. Úplnou novinkou je režim Wade pre brodenie s detekciou hĺbky vodnej prekážky.
Všetky štyri kolesá sú zavesené nezávisle – vpredu na dvojitých priečnych ramenách a vzadu na integrálnej náprave. Okrem klasických pružín dostane Defender príplatkový pneumatický podvozok. Dokáže doslova zázraky. Svetlá výška môže narásť o 75, prípadne až o 145 mm. Nastupovanie zas uľahčuje zníženie karosérie o 50 mm v porovnaní so štandardnou úrovňou. Výhodou je to aj pri maximálnych bočných náklonoch 45 stupňov. Zložité technológie preveril Land Rover náročnými testami. Defender absolvoval rozšírený program skúšok Extreme Event LR v extrémnych podmienkach. Napríklad aj opakované nájazdy na 200 mm vysoký obrubník. Celkovo podstúpil až 62 000 testov. Vyrábať sa bude v Nitre. V blízkej budúcnosti obohatí ponuku plug-in hybridná verzia a tiež pikap. Z Defenderu sa tak stane celá rodina vozidiel, podobne ako z Discovery.
Rozmery, objemy
Verzia | Defender 90 | Defender 110 |
---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4 323 | 4 758 |
Šírka (mm) | 1 996 | 1 996 |
Výška (mm) | 1 974 | 1 967 |
Rázvor náprav (mm) | 2 585 | 3 022 |
Veľkosť kufra (l) | neudané | 1 075 – 3 380 |
Terénne parametre
Verzia | Defender 90 | Defender 110 |
---|---|---|
Predný nájazdový uhol (o) | 38 | 38 |
Zadný nájazdový uhol (o) | 40 | 40 |
Prejazdový uhol (o) | 31 | 28 |
Max. bočný náklon (o) | 45 | 45 |
Brodivosť (mm) | 900 | 900 |
Technické údaje
Motor | P300 | P400 | D200 | D240 |
---|---|---|---|---|
Počet valcov/ventilov | R4/16 | R6/24 | R4/16 | R4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 997 | 2 996 | 1998 | 1 998 |
Výkon (kW/ot.) | 221/5 500 | 294/5 500 | 147/4 000 | 177/4 000 |
Krútiaci moment (Nm/ot.) | 400/1 500 | 550/2 000 | 430/1 400 | 430/1 400 |
Prevodovka | 8A + redukcia | 8A + redukcia | 8A + redukcia | 8A + redukcia |
Pohon | 4×4 | 4×4 | 4×4 | 4×4 |
Max. rýchlosť (km/h) | 191 | 208 | 175 | 188 |
0 – 100 km/h (s) | 8,1 | 6,1 | 10,3 | 9,1 |
Spotreba na 100 km (l) | 9,9 | 9,6 | 7,6 | 7,6 |