Land Rover Defender: Z drsnej legendy je elektronický off-road. Pochádza z Nitry

12.09.2019 01:00

Nezničiteľný „pracant“, ktorý vydržal na linkách neuveriteľných 68 rokov, má konečne nástupcu. Kombinuje tradíciu odolnosti s najsofistikovanejšou technológiou. Premiéra nového Defenderu je tak nepochybne premiérou roka.

Nový Defender je inšpirovaný konceptom DC100 z...
Nový Defender je inšpirovaný konceptom DC100 z roku 2011. Je neporovnateľne modernejší, ale strohý štýl mu zostal. Autor: Land Rover

Posledný Land Rover Defender zišiel z liniek v roku 2016, po neuveriteľných 68 rokoch výroby. A kým konkurenti Jeep Wrangler a Mercedes-Benz G už dostali svojich nástupcov, na tretieho člena „svätej trojice“ off-roadov sme museli čakať tri roky. Oplatilo sa. Nový Land Rover Defender, ktorý, mimochodom, už schádza z liniek závodu Jaguar Land Rover v Nitre, posúva legendu do budúcnosti, ktorej kľúčovými slovami sú emisie, konektivita a bezpečnosť. Z pôvodného drsného „pracanta“ tak neostal jediný komponent. Toto je úplne nové auto. A je nové aj z pohľadu Land Roveru. Postavili ho totiž na vlastnej platforme D7×, ktorá mu má zabezpečiť napriek celohliníkovej konštrukcii povestnú nezničiteľnosť a navyše umožniť vznik celej rodiny Defenderov vrátane pikapu a plug-in hybridných verzií.

Defender bude v ponuke s dvoma rázvormi. Ako...
Defender bude v ponuke s dvoma rázvormi. Ako trojdverový Defender 90 a predĺžený 5-dverový Defender 110. Autor: Land Rover

Platforma D7× je až trikrát tuhšia, než je tuhosť bežných samonosných konštrukcií. Takže aj po strate rámového podvozka a tuhých náprav by mal nový Defender zvládnuť drsné zaobchádzanie. Uvezie 900 kg nákladu vrátane posádky, strecha sa nebráni 300 kilogramom statickej záťaže a utiahne príves s hmotnosťou 3 500 kg. Problémy nerobia Defenderu ani brody hlboké 900 milimetrov. Vyrábať sa bude vo dvoch verziách – 90 a 110. Krátky Defender má rázvor náprav 2 582 a dlhý 3 022 mm. Obe verzie majú svetlú výšku 291 mm a predný nájazdový uhol 38 stupňov. Zadný je 40 stupňov. Rozdielom je prejazdový uhol, kde Defender 90 (31 stupňov) dominuje nad svojím dlhším súrodencom (28 stupňov). Dizajnom síce rešpektuje strohosť predchodcu, ale je podstatne sofistikovanejší a modernejší. Zadné dvere sú stále krídlové a držia rezervné koleso.

Vzadu ostali Defenderu krídlové dvere aj...
Vzadu ostali Defenderu krídlové dvere aj rezervné koleso. Týmto riešením si ctí tradíciu. Autor: Land Rover

Interiér prináša hneď niekoľko prekvapení. Ovládač prevodovky sa presťahoval na palubnú dosku, čo uvoľnilo priestor. Výsledkom je to, že Defender 90 si môžete dopriať v 6-miestnom usporiadaní s troma sedadlami vpredu, tak ako to bolo kedysi. Defender 110 zas ponúka 5-miestne, 6-miestne a 7-miestne usporiadanie v konfigurácii 5 + 2. Drsné korene naznačujú odhalené prvky karosérie či skrutky, ktoré bývajú zväčša skryté, ale tiež pogumovaná podlaha, odolná voči vode. Defender tak môžete doslova vystriekať „vapkou“. To však neznamená, že sa bráni elektronike. Práve naopak, je vôbec prvým modelom značky, ktorý prináša najnovší infotainment PiVi Pro s 10-palcovým dotykovým displejom. Jeho navigácia je podporovaná záložnou vstavanou batériou. Intuitívnosti ovládania napomáha nové usporiadanie menu, ktoré vyžaduje len polovičný počet krokov.

Platforma D7x využíva síce samonosnú...
Platforma D7x využíva síce samonosnú konštrukciu, ale je až trikrát tuhšia ako bežné riešenia. Je to najtuhšia karoséria, akú kedy Land Rover vyrobil. To napriek tomu, že materiálom je ľahký hliník – ďalší odkaz na minulosť. Autor: Land Rover

Samozrejmosťou je plná konektivita so smartfónmi cez Apple CarPlay a Android auto či indukčné nabíjanie mobilov. Defender obsahuje 85 individuálnych riadiacich jednotiek, ktoré spolupracujú cez architektúru EVA 2. Podpora siete 5G umožňuje neustálu aktualizáciu softvéru. Land Rover tvrdí, že čím bude Defender starší, tým bude dokonalejší. Zabudnúť nesmieme ani 12,3-palcový virtuálny kokpit a head-up displej. V sérii je 3D kamera zobrazujúca okolie vozidla či už v teréne, alebo na ceste. Skutočnú vychytávku predstavuje technológia ClearSight Ground, teda systém „priehľadnej“ kapoty, ktorá zobrazuje terén pod konštrukčnými časťami vozidla na centrálnom displeji. Systém ClerSight Rear View zas mení klasické vnútorné spätné zrkadlo na displej zobrazujúci priestor za vozidlom.

Interiér je jednoduchý a odolný. Má napríklad...
Interiér je jednoduchý a odolný. Má napríklad pogumované podlahy. Elektronike sa však nabráni. Defender je prvým modelom skupiny Jaguar Land Rover s novou generáciou infotainmentu PiVi Pro. Softvér vozidla sa tak dokáže sám aktualizovať. Autor: Land Rover

Vďaka tomu sa eliminujú slepé uhly, napríklad v zákryte rezervného kolesa či stĺpikov. Navyše je uhol zobrazenia o 50 stupňov širší. Rovnako moderný je Defender z pohľadu bezpečnosti. Balík asistenčných systémov obsahuje adaptívny tempomat, autonómne brzdy, udržiavanie v jazdnom prúde, varovanie pred križujúcimi vozidlami pri cúvaní alebo vystupovaní či monitoring únavy vodiča a automatické prepínanie LED svetiel. Jednoducho technológie, ktorými sa nelíši od luxusných Range Roverov. Okrem dvoch párov kľúčov poskytuje Defender Activity Key druhej generácie, s vodoodolnými LCD hodinkami (4 atmosféry). Aparatúra môže mať až 700 W. Do kufra naložíte v Defenderi 110 od 1 075 litrov (päť miest) až po 3 380 litrov, keď sú sklopené sedadlá druhého radu.

Defender zvláda brody s hĺbkou až 900 mm....
Defender zvláda brody s hĺbkou až 900 mm. Systém Terrain Response 2 je dokonca vybavený špeciálnym módom Wade na prekonávanie vodných prekážok. Autor: Land Rover

Revolúcia prebehla aj pod kapotou. Na výber budú štyri pohonné jednotky. Naftu zastúpia dvojlitrové preplňované 4-valce D200 (147 kW) a D240 (177 kW). Benzínovou alternatívou je 4-valec P300 (221 kW) a trojlitrový radový 6-valec P400 (294 kW), vybavený 48 V mildhybridnou sústavou. Vrcholová verzia zrýchli na stovku za 6,1 sekundy, silnejší diesel s dvojicou turbodúchadiel za 7,6 sekundy. Všetky motory sú spojené výlučne s 8-stupňovou automatickou prevodovkou ZF a prídavnou redukčnou prevodovkou twin-speed, pre jazdu v náročnom teréne. Permanentný pohon 4×4 je vybavený uzávierkou centrálneho, prípadne zadného diferenciálu. Systém Terrain Response 2 umožňuje nastavovať viaceré profily pre jazdu na ceste a v teréne. Vrátane automatickej detekcie povrchu. Úplnou novinkou je režim Wade pre brodenie s detekciou hĺbky vodnej prekážky.

Podvozok kombinuje nezávislé zavesenie kolies s...
Podvozok kombinuje nezávislé zavesenie kolies s permanentným pohonom 4x4. Príplatkové pneumatické odpruženie umožňuje meniť svetlú výšku v rozsahu až 145 mm, prípadne ju znížiť o 50 mm pre ľahšie nastupovanie. Autor: Land Rover

Všetky štyri kolesá sú zavesené nezávisle – vpredu na dvojitých priečnych ramenách a vzadu na integrálnej náprave. Okrem klasických pružín dostane Defender príplatkový pneumatický podvozok. Dokáže doslova zázraky. Svetlá výška môže narásť o 75, prípadne až o 145 mm. Nastupovanie zas uľahčuje zníženie karosérie o 50 mm v porovnaní so štandardnou úrovňou. Výhodou je to aj pri maximálnych bočných náklonoch 45 stupňov. Zložité technológie preveril Land Rover náročnými testami. Defender absolvoval rozšírený program skúšok Extreme Event LR v extrémnych podmienkach. Napríklad aj opakované nájazdy na 200 mm vysoký obrubník. Celkovo podstúpil až 62 000 testov. Vyrábať sa bude v Nitre. V blízkej budúcnosti obohatí ponuku plug-in hybridná verzia a tiež pikap. Z Defenderu sa tak stane celá rodina vozidiel, podobne ako z Discovery.

Rozmery, objemy

Verzia Defender 90 Defender 110
Dĺžka (mm) 4 323 4 758
Šírka (mm) 1 996 1 996
Výška (mm) 1 974 1 967
Rázvor náprav (mm) 2 585 3 022
Veľkosť kufra (l) neudané 1 075 – 3 380

Terénne parametre

Verzia Defender 90 Defender 110
Predný nájazdový uhol (o) 38 38
Zadný nájazdový uhol (o) 40 40
Prejazdový uhol (o) 31 28
Max. bočný náklon (o) 45 45
Brodivosť (mm) 900 900

Technické údaje

Motor P300 P400 D200 D240
Počet valcov/ventilov R4/16 R6/24 R4/16 R4/16
Zdvihový objem (ccm) 1 997 2 996 1998 1 998
Výkon (kW/ot.) 221/5 500 294/5 500 147/4 000 177/4 000
Krútiaci moment (Nm/ot.) 400/1 500 550/2 000 430/1 400 430/1 400
Prevodovka 8A + redukcia 8A + redukcia 8A + redukcia 8A + redukcia
Pohon 4×4 4×4 4×4 4×4
Max. rýchlosť (km/h) 191 208 175 188
0 – 100 km/h (s) 8,1 6,1 10,3 9,1
Spotreba na 100 km (l) 9,9 9,6 7,6 7,6
Land
		Rover Defender 110 -
		2019
Land Rover
		Defender 110 -
		2019
+64Land Rover Defender 110
		-
		2019

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Land Rover Defender #Land Rover #autosalón Frankfurt 2019
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
2. 9. 2019zdraženie1.216 €zdraženie1.334 €
26. 8. 20191.203 €1.321 €
19. 8. 2019zlacnenie1.203 €zlacnenie1.321 €
12. 8. 2019zlacnenie1.204 €zlacnenie1.326 €
5. 8. 2019zlacnenie1.206 €zlacnenie1.341 €
29. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.367 €
22. 7. 2019zlacnenie1.224 €zlacnenie1.365 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR