V porovnaní s minulosťou už Stuttgart nedal svojmu súperovi z Mníchova dlhý náskok. Kým totiž BMW X6, tvorca segmentu SUV-kupé, prišlo na svet už v roku 2007, Mercedes-Benz vyrukoval s odpoveďou až o sedem rokov neskôr. To už malo BMW na trhu druhú generáciu iksšestky. Teraz však prichádza nová, druhá generácia GLE Coupé v tesnom závese po novom BMW X6. Obaja rivali nakoniec debutovali na tom istom mieste, počas septembrového autosalónu vo Frankfurte nad Mohanom. A je to logické. Trieda SUV predstavuje v súčasnosti pre Mercedes-Benz viac ako 30 % celosvetových predajov. Na trhu má až osem športovo-úžitkových áut, vrátane novučičkej triedy GLB. Od prvej generácie ML z roku 1997 ich k zákazníkom putovalo vyše šesť miliónov kusov.
Nové GLE Coupé to však bude mať ťažšie ako v minulosti. Do ringu totiž vstúpili noví hráči ako Audi Q8, Porsche Cayenne Coupé či Range Rover Velar. Novinka je postavená na platforme aktuálnej generácie GLE, zmeny sú ale pomerne rozsiahle. Vidieť to už na rozmeroch. Kupé je o 15 mm dlhšie, o 63 širšie a až o 56 mm nižšie. Rázvor náprav sa skrátil o 60 mm, je však o 20 mm dlhší, ako mala prvá generácia. Kratšie previsy, viac sklonené čelné okno a znížená silueta kabíny dávajú Coupé spolu s kolesami, ktorých rozmer sa môže pohybovať od 19 až do extrémnych 22 palcov, vyslovene športový strih. Predná maska má v sérii diamantový vzor aj dvojitú lamelu. Verzia 53 AMG dala prednosť štrnástim vertikálnym lamelám a agresívnejším nárazníkom.
Svetelná technika využíva už v základe LED diódy. Platí to aj o nových širokých zadných svetlách. Zvažujúca sa kapota sa končí výraznou odtrhovou hranou. Kým klasické GLE Coupé používa dva obdĺžnikové výfuky, AMG má dva páry kruhových koncoviek. Zmena proporcií prináša posádke viac priestoru ako v minulosti. Vzadu pribudlo 35 mm na nohy. Kufor má objem 655 litrov a po sklopení delených zadných operadiel v pomere 40 : 20 : 40 až 1 790, čo je o 70 viac. Batožinový priestor je pritom o 87 mm širší a jeho podlaha o 60 mm nižšia. Lenže doménou GLE Coupé majú byť najmä emócie. Preto v porovnaní s GLE dostal kožou potiahnutú palubnú dosku (Artico), športový volant, športové sedadlá čalúnené Alcantarou a dve rukoväte na stredovej konzole.
Verzia AMG pridáva červené kontrastné prešívanie, nový 3-ramenný volant AMG, hliníkové krídelká manuálneho radenia či pedále z ušľachtilej ocele. Pochopiteľne, aj GLE Coupé dostalo najnovší infotainment MBUX s dvojicou 12,3-palcových displejov. Hlasové ovládanie pracuje s umelou inteligenciou, ktorá je schopná sa učiť. V priebehu roka 2020 integruje automobilka do rozhrania prenos hudobných dát Amazon Music, ktoré sprístupní užívateľom až 50 miliónov skladieb. Novinkou asistenčných systémov je rýchlostný asistent, využívajúci on-line dáta služby LiveTrafic, ktorá dokáže znížiť rýchlosť vozidla ešte predtým, než kamerové senzory zaregistrujú značku obmedzujúcu rýchlosť. Adaptívny tempomat s funkciou stop & go zabezpečí po zastavení opätovný rozjazd až do jednej minúty.
Na úvod sa GLE Coupé predstaví s troma motormi. Naftu budú tankovať novučičké trojlitrové radové 6-valce OM 656 s výkonom 200 kW pre GLE 350d 4Matic a 243 kW pre GLE 400d 4Matic. Oba motory sú spojené štandardne s 9-stupňovou automatickou prevodovkou, pohonom oboch náprav a spĺňajú s predstihom najprísnejšiu emisnú normu Euro 6d. Aj vďaka selektívnej katalytickej redukcii SCR. Podľa normy WLTP majú priemerne spotrebovať od 7,5 do 8,0 litra nafty. Štvorkolka uprednostňuje pohon zadných kolies. V špecifických prípadoch vie rozdeľovacia prevodovka poslať dozadu až 100 % hnacej sily. Zároveň sa stará o vektorovanie krútiaceho momentu v zákrutách.
Jediná verzia tankujúca benzín bude spočiatku pochádzať z Affalterbachu. Mercedes-AMG GLE 53 Coupé dostane na rozdiel od minulosti radový 6-valec s dvojicou trubodúchadiel. Z objemu troch litrov ponúkne 320 kW a 520 Nm krútiaceho momentu. To ale nie je všetko. Ako jediný sa môže pýšiť 48 V mild-hybridnou sústavou. Jej štartér-generátor dokáže ponúknuť vďaka funkcii EQ Boost ďalších 16 kW a 250 Nm krútiaceho momentu. Výsledkom je šprint na stovku za 5,3 sekundy a zároveň nižšia spotreba paliva (9,3 l /100 km) vyplývajúca z rekuperácie brzdnej energie, ktorá putuje do li-ion batérie.
Podvozok GLE Coupé využíva štandardne oceľové pružiny. Je však nastavený tuhšie ako v prípade GLE. To platí aj o riadení. Priplatiť si môžete za pneumatické odpruženie Airmatic a navyše za systém E-Active Body Control, ktorý redukuje priečne a pozdĺžne náklony karosérie. Pracuje so 48 V elektrickým okruhom a ako jediný dokáže riadiť tlmiace sily na každom kolese individuálne. A to v reálnom čase na základe dát kamery skenujúcej povrch vozovky. Aktívny podvozok sa štandardne kombinuje so vzduchovým odpružením. Keďže tlmiče dokážu generovať energiu, čo je svetová novinka, je spotreba systému o polovicu nižšia ako v triede S.
Výhodou pneumatického pruženia je možnosť meniť svetlú výšku a udržiavať ju nezávisle od zaťaženia. Ovládač jazdných režimov Dynamic Select dopĺňa štandardné módy Comfort, Sport, Sport+ a Individual o dva off-roadové režimy Trail a Sand. Novinka zo Stuttgartu dorazí k prvým zákazníkom na jar budúceho roka. Jej výrobu zabezpečí americký montážny závod Tuscaloosa, kde z liniek schádza aj Mercedes-Benz GLE a GLS. Neskôr je v pláne úsporná plug-in hybridná verzia, ktorá by mala mať reálny elektrický dojazd až do vzdialenosti 100 km.
Rozmery, objemy
Dĺžka (mm) | 4 939 |
---|---|
Šírka (mm) | 2010 |
Výška (mm) | 1 765 |
Rázvor náprav (mm) | 3 075 |
Veľkosť kufra (l) | 655 – 1 790 |
Technické údaje
Verzia | 350d 4Matic Coupé | 400d 4Matic Coupé | 53 AMG Coupé |
---|---|---|---|
Motor | 3,0 R6 | 3,0 R6 | 3,0 R6 |
Počet valcov/ventilov | R6/24 | R6/24 | R6/24 |
Max. výkon (kW) | 200 | 243 | 320 |
Max. krút. moment (Nm) | 600 | 700 | 520 |
Prevodovka | 9A | 9A | 9A |
Pohon | čx4 | 4×4 | 4×4 |
0 – 100 km/h | – | – | 5,3 |
Max. rýchlosť (km/h) | – | – | 250 |
Spotreba na 100 km (l) | 7,5 – 8,0 | 7,5 – 8,0 | 9,3 |