Mazda je jedným výrobcom, ktorý ostal až na pár výnimiek verný atmosférickým benzínovým motorom. Na rozdiel od konkurencie nepristúpila na downsizing ani na hybridné či plug-in hybridné autá. Namiesto toho prichádza na trh s revolučným dvojlitrovým 4-valcom Skyactiv-X. A hoci si jej agregáty vyslúžili ovácie, na pripravované emisné normy jednoducho nestačia. Dosiahnuť požadované flotilové emisie 95 g CO2 na kilometer, a to už od budúceho roku, sa nezaobíde bez určitého percenta predajov vozidiel s nízkoemisnou technológiou. Napokon o prvom elektromobile Mazdy sa šušká už dlhší čas s tým, že sa predstaví v roku 2020.
Najnovšie informácie serveru Automotive News však naznačujú, že sa tak stane skôr – ešte tento rok. Presnejšie na domácom autosalóne v Tokiu. Mal to potvrdiť Yoshikazu Nagai, hovorca automobilky. Stále však nie je jasné, či pôjde o koncept, či o sériový model. V každom prípade neočakávajme prevratnú novinku, ako to bolo v prípade Hondy e so zadným náhonom, ktorá nasadila virtuálne spätné zrkadlá a palubnú dosku obložila displejmi, na ktorých si zahráte aj počítačové hry. Technika Mazdy, ktorú údajne testuje na „mule“ crossoveru CX-30 s nápismi Mazda e-TPV, nemá vybočovať z radu.
Podľa Automotive News bude mať novinka výkon 105 kW a krútiaci moment 264 Nm. Batérie uskladnia maximálne 35,5 kWh elektrickej energie. Otázkou ostáva, či Mazda použije predlžovač dojazdu v podobe kompaktného jednorotorového Wankelovho motora, ako avizovala už viackrát. Automotive News tvrdí, že by tým mohla uspokojiť najmä amerických zákazníkov. Vývoj prvého elektromobilu však vraj nemá nič spoločné s konzorciom, do ktorého vstúpila Mazda spolu s Toyotou, Suzuki, Subaru a Denso práve s cieľom rozvoja technológií pre elektrické autá. Bude sa týkať pravdepodobne až prvého plug-in hybridu, plánovaného na rok 2022.