Audi AI:Trail quattro: Nie, toto nie je projekt NASA. Toto je off-road budúcnosti

24.09.2019 06:00

Elektrický pohon nemusí byť doménou asfaltu. Audi ukazuje, že s terénom si môže rozumieť viac ako klasické off-roady. Jeho AI:Trail quattro v podstate nepozná prekážky.

Audi AI:Trail quattro je vskutku...
Audi AI:Trail quattro je vskutku voľnomyšlienkarskou štúdiou off-roadu budúcnosti. Elektrický pohon mu umožňuje prekonávať aj tie najťažšie prekážky. Napríklad úplnou absenciou previsov. Autor: Audi

Audi má za sebou už tri elektrické koncepty. Od Aiconu na dlhé vzdialenosti cez okruhové PB18 až po mestský elektromobil AI:ME. Vo Frankfurte nad Mohanom pridal do mozaiky štvrtú víziu elektrickej mobility budúcnosti. Na rozdiel od predchodcov ňou však opúšťa asfalt. Audi AI:Trail nie je totiž nič iné ako nekompromisný off-road, hoci s tými súčasnými nemá nič spoločné. Jeho výhodou je totiž elektrický pohon, ktorý umožňuje úplnú zmenu koncepcie, výsledkom ktorej sú excelentné schopnosti v teréne.

Zjavné je to už na prvý pohľad. AI:Trail stojí na gigantických 22-palcových diskoch kolies obutých terénnymi pneumatikami s priemerom 850 mm. Jeho plochý šasi ukrýva štyri elektromotory umiestnené v blízkosti kolies a podlahové li-ion batérie, čo umožnilo vytvoriť obrovskú svetlú výšku 340 mm. Jednoducho, kompaktná elektrická technológia nepotrebuje tuhé nápravy, hnacie hriadele, kardan či diferenciály, ktoré zmenšujú výšku podvozku. Limitom nie sú ani previsy. AI:Trail totiž žiadne nemá.

Sklená kabína akoby sa vznášala nad podvozkom s...
Sklená kabína akoby sa vznášala nad podvozkom s obrovskými 22-palcovými diskami. Aj s pneumatikami majú kolesá priemer 850 mm. A každé z nich je poháňané vlastným elektromotorom. Autor: Audi

Nad elektrickou platformou sa „vznášala“ sklená jednopriestorová kabína vytvorená z ocele, hliníka a kompozitných materiálov. Jej predná a zadná časť nepresahuje obrys kolies. Sklo nájdete nielen na oknách alebo na streche. Vytvorená je z neho aj maska Single Frame. A keďže AI:Trail nepotrebuje nič také ako veľký motorový priestor a kapotu, zabezpečuje perfektný výhľad priamo pred vozidlo. Rovnako viditeľné sú z interiéru aj kolesá, čo je veľká výhoda pri jazde mimo spevnených ciest. Vodič má tak dokonalý prehľad o povrchu.

Batérie sú umiestnené v plochej podlahe. Tá má...
Batérie sú umiestnené v plochej podlahe. Tá má svetlú výšku až 340 mm. Pretože pod autom nezavadzajú hnacie hriadele, kardan ani diferenciály. Autor: Audi

Interiér je určený štvorčlennej posádke. Kým predné sedadlá sú klasické, tie zadné tvoria len látkové sedačky na popruhoch. Z vozidla možno ľahko vybrať a použiť v exteriéri. Inovatívne sú aj odkladacie priestory. AI:Trail má až dva kufre. Jeden priamo za sklenenou prednou maskou. Prístup k nemu je rovnako ľahký ako k zadnému. Stačí vyklopiť čelné okno, podobne ako zadné veko. Prístup do interiéru zas uľahčujú absentujúce stredové stĺpiky a prahy, z ktorých sa po otvorení protismerných dverí stanú schodíky.

Interiér je minimalistický. Dokonca neobsahuje...
Interiér je minimalistický. Dokonca neobsahuje žiadne displeje. Posádka sa má hlavne kochať krásami prírody cez obrovské okná. Priehľadná je dokonca aj predná maska Single frame. Autor: Audi

Kabína je zariadená priam minimalisticky. Audi totiž nepočíta so žiadnymi displejmi, posádka sa má kochať pohľadom na okolie. Prístrojový panel zastúpi mobilný telefón. S riadením môže pomôcť autopilot na úrovni SAE4, čo znamená plne autonómnu jazdu na cestách ale tiež možnosť kedykoľvek prevziať riadenie. Preto má AI:Trail volant aj pedále. V teréne sa úroveň asistencie zníži na SAE 3, pretože dáta navigácie nezohľadňujú zmeny na neudržiavaných povrchoch. Koncept si musí vystačiť s vlastnými skenermi, radarmi a kamerami.

Namiesto svetiel má koncept AI:Trail päť...
Namiesto svetiel má koncept AI:Trail päť lietajúcich trojuholníkových bezrotorových dronov. V nich sú zabudované jednotky Matrix LED aj kamery. Nabíjajú sa na streche a počas jazdy letia pred vozidlom. Autor: Audi

Na základe týchto údajov upravuje AI:Trail nielen rozdelenie hnacej sily medzi jednotlivé kolesá, ale aj tlak v pneumatikách. Na sypkých povrchoch sú pneumatiky mäkšie, aby zabezpečili záber väčšou plochou plášťa. Na asfalte sa zas podieľajú na vyššom komforte, pretože dokážu zväčšiť výšku prepruženia až o 60 mm. Štúdia dlhá 4 150, široká 2 150 a vysoká 1 670 mm by sa tak mala cítiť dobre na akomkoľvek povrchu. Výkon 350 kW a krútiaci moment rovných 1 000 Nm zas znamená, že má vždy dosť sily, a to aj v skutočne náročných podmienkach.

Zadné sedadlá tvoria len popruhy, ktoré možno...
Zadné sedadlá tvoria len popruhy, ktoré možno vybrať a použiť v exteriéri. Autor: Audi

Audi však pripomína, že cieľom tentoraz nebola dynamika, ale dojazd, pretože toto vozidlo sa bude pohybovať aj v oblastiach s nedostatočnou nabíjacou infraštruktúrou. Maximálna rýchlosť konceptu s hmotnosťou 1 750 kg je z tohto dôvodu obmedzená na 130 km/h. Batérie neznámej kapacity majú stačiť na 400 až 500 km jazdy, a to podľa prísnejšej metodiky WLTP. V teréne, kde sa predpokladá vyššia spotreba elektrickej energie, sa dojazd zníži približne na 250 km. Najväčšou vychytávkou je však svetelná technika.

Namiesto stretávacích a diaľkových svetiel má totiž AI:Trail päť bezrotorových elektrických dronov Audi Light Pathfinder, vybavených jednotkami Matrix LED. Tie môžu letieť pred vozidlom a osvetľovať cestu. Nabíjajú sa na streche. Vylietajú zväčša v pároch, ale aktívna môže byť aj celá „letka“. Integrované kamery zas snímajú a prenášajú obraz okolia. Audi to volá „lietajúce oči“. Normálne nie sú ani pozičné svetlá. Tvoria ich moduly pod čelným oknom. Osvetľovať môžu okolie aj interiér vozidla. To isté platí o zadných svetelných moduloch.

Audi AI:Trail je príliš futuristické na to, aby sa dostalo do sériovej produkcie. Ukázalo však, že elektrický pohon otvára pre terénne vozidlá doteraz netušené možnosti.

Audi
		AI:Trail quattro Concept -
		2019
Audi
		AI:Trail quattro Concept -
		2019
+24Audi AI:Trail quattro
		Concept -
		2019

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#koncept #Concept #autosalón Frankfurt 2019 #Audi AI:Trail quattro #Audi
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
9. 12. 20191.232 €1.324 €
2. 12. 2019zlacnenie1.232 €zlacnenie1.324 €
25. 11. 2019zlacnenie1.233 €1.326 €
18. 11. 2019zlacnenie1.235 €zdraženie1.326 €
11. 11. 2019zlacnenie1.242 €zdraženie1.324 €
4. 11. 2019zdraženie1.243 €zdraženie1.317 €
28. 10. 20191.242 €zlacnenie1.315 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR