Audi má za sebou už tri elektrické koncepty. Od Aiconu na dlhé vzdialenosti cez okruhové PB18 až po mestský elektromobil AI:ME. Vo Frankfurte nad Mohanom pridal do mozaiky štvrtú víziu elektrickej mobility budúcnosti. Na rozdiel od predchodcov ňou však opúšťa asfalt. Audi AI:Trail nie je totiž nič iné ako nekompromisný off-road, hoci s tými súčasnými nemá nič spoločné. Jeho výhodou je totiž elektrický pohon, ktorý umožňuje úplnú zmenu koncepcie, výsledkom ktorej sú excelentné schopnosti v teréne.
Zjavné je to už na prvý pohľad. AI:Trail stojí na gigantických 22-palcových diskoch kolies obutých terénnymi pneumatikami s priemerom 850 mm. Jeho plochý šasi ukrýva štyri elektromotory umiestnené v blízkosti kolies a podlahové li-ion batérie, čo umožnilo vytvoriť obrovskú svetlú výšku 340 mm. Jednoducho, kompaktná elektrická technológia nepotrebuje tuhé nápravy, hnacie hriadele, kardan či diferenciály, ktoré zmenšujú výšku podvozku. Limitom nie sú ani previsy. AI:Trail totiž žiadne nemá.
Nad elektrickou platformou sa „vznášala“ sklená jednopriestorová kabína vytvorená z ocele, hliníka a kompozitných materiálov. Jej predná a zadná časť nepresahuje obrys kolies. Sklo nájdete nielen na oknách alebo na streche. Vytvorená je z neho aj maska Single Frame. A keďže AI:Trail nepotrebuje nič také ako veľký motorový priestor a kapotu, zabezpečuje perfektný výhľad priamo pred vozidlo. Rovnako viditeľné sú z interiéru aj kolesá, čo je veľká výhoda pri jazde mimo spevnených ciest. Vodič má tak dokonalý prehľad o povrchu.
Interiér je určený štvorčlennej posádke. Kým predné sedadlá sú klasické, tie zadné tvoria len látkové sedačky na popruhoch. Z vozidla možno ľahko vybrať a použiť v exteriéri. Inovatívne sú aj odkladacie priestory. AI:Trail má až dva kufre. Jeden priamo za sklenenou prednou maskou. Prístup k nemu je rovnako ľahký ako k zadnému. Stačí vyklopiť čelné okno, podobne ako zadné veko. Prístup do interiéru zas uľahčujú absentujúce stredové stĺpiky a prahy, z ktorých sa po otvorení protismerných dverí stanú schodíky.
Kabína je zariadená priam minimalisticky. Audi totiž nepočíta so žiadnymi displejmi, posádka sa má kochať pohľadom na okolie. Prístrojový panel zastúpi mobilný telefón. S riadením môže pomôcť autopilot na úrovni SAE4, čo znamená plne autonómnu jazdu na cestách ale tiež možnosť kedykoľvek prevziať riadenie. Preto má AI:Trail volant aj pedále. V teréne sa úroveň asistencie zníži na SAE 3, pretože dáta navigácie nezohľadňujú zmeny na neudržiavaných povrchoch. Koncept si musí vystačiť s vlastnými skenermi, radarmi a kamerami.
Na základe týchto údajov upravuje AI:Trail nielen rozdelenie hnacej sily medzi jednotlivé kolesá, ale aj tlak v pneumatikách. Na sypkých povrchoch sú pneumatiky mäkšie, aby zabezpečili záber väčšou plochou plášťa. Na asfalte sa zas podieľajú na vyššom komforte, pretože dokážu zväčšiť výšku prepruženia až o 60 mm. Štúdia dlhá 4 150, široká 2 150 a vysoká 1 670 mm by sa tak mala cítiť dobre na akomkoľvek povrchu. Výkon 350 kW a krútiaci moment rovných 1 000 Nm zas znamená, že má vždy dosť sily, a to aj v skutočne náročných podmienkach.
Audi však pripomína, že cieľom tentoraz nebola dynamika, ale dojazd, pretože toto vozidlo sa bude pohybovať aj v oblastiach s nedostatočnou nabíjacou infraštruktúrou. Maximálna rýchlosť konceptu s hmotnosťou 1 750 kg je z tohto dôvodu obmedzená na 130 km/h. Batérie neznámej kapacity majú stačiť na 400 až 500 km jazdy, a to podľa prísnejšej metodiky WLTP. V teréne, kde sa predpokladá vyššia spotreba elektrickej energie, sa dojazd zníži približne na 250 km. Najväčšou vychytávkou je však svetelná technika.
Namiesto stretávacích a diaľkových svetiel má totiž AI:Trail päť bezrotorových elektrických dronov Audi Light Pathfinder, vybavených jednotkami Matrix LED. Tie môžu letieť pred vozidlom a osvetľovať cestu. Nabíjajú sa na streche. Vylietajú zväčša v pároch, ale aktívna môže byť aj celá „letka“. Integrované kamery zas snímajú a prenášajú obraz okolia. Audi to volá „lietajúce oči“. Normálne nie sú ani pozičné svetlá. Tvoria ich moduly pod čelným oknom. Osvetľovať môžu okolie aj interiér vozidla. To isté platí o zadných svetelných moduloch.
Audi AI:Trail je príliš futuristické na to, aby sa dostalo do sériovej produkcie. Ukázalo však, že elektrický pohon otvára pre terénne vozidlá doteraz netušené možnosti.