Smart EQ: Miniautá odpísali benzín aj naftu. Je to ale z núdze cnosť

27.09.2019 12:00

Smart je prvou značkou, ktorá prepriahne zo spaľovacích motorov výlučne na elektromotory. A vlastne sa to už aj stalo. Dôvody však nie sú príliš vznešené.

Smart ForTwo a Smart ForFour dostali výrazný...
Smart ForTwo a Smart ForFour dostali výrazný facelift inšpirovaný konceptom ForEasy z vlaňajšieho parížskeho autosalónu, majú pôsobiť jednoduchšie, pričom každá z verzií získala odlišnú masku. Autor: Smart

Smart nebol nikdy kasovým trhákom koncernu Daimler. Skôr naopak. Financom robil vrásky na čele. Predaje nenaplnili očakávania. Vlani nemecký koncern predal 2 310 185 áut, ale Smarty z toho tvorili len 128 802 kusov. Analytici odhadujú, že značka, ktorá je na trhu od roku 1998, nebola vlastne nikdy zisková. Šušká sa o ročnej strate asi 700 miliónov eur. Nepomohla ani kooperácia s Renaultom, z ktorej vznikla tretia generácia. Dvojičkou Smartu ForFour sa stal Renault Twingo, lenže ani Renault nebol nikdy spokojný a už dávnejšie avizoval, že ďalšiu generáciu s Daimlerom vyvíjať určite nebude. Otázkou teda bolo, ako nemecká automobilka situáciu s „čiernou ovcou“ koncernu vyrieši.

Zadné svetlá majú výraznú 3D grafiku, ktorá sa...
Zadné svetlá majú výraznú 3D grafiku, ktorá sa mení podľa vzdialenosti a uhlu, z ktorého sa na auto pozeráte. Autor: Smart

Nakoniec Smart zachránila investícia čínskeho Geely, ktorý vytvoril tento rok s Daimlerom spoločný podnik. Ďalšia generácia tak vznikne v Číne. Čo však s tou súčasnou, ktorá musí na trhu vydržať do roku 2022? Odpoveď prišla vo Frankfurte nad Mohanom. Smart sa stáva prvou značkou na svete, ktorá nahradí v celom svojom výrobnom programe spaľovacie motory elektrickým pohonom. Smarty ForFour, ForTwo aj Cabrio tak končia s klasickými hnacími jednotkami a v ponuke zostanú len ich elektrické verzie. Napokon, tie sú súčasťou portfólia už od roku 2007. Takže o revolúciu nejde. Elektromotor poháňal druhú aj tretiu generáciu.

Chýbať nebude ani otvorená verzia.
Chýbať nebude ani otvorená verzia. Autor: Smart

Daimler tak zabije dve muchy jednou ranou. Čiastočne sa zbaví stratovej značky a nulovými emisiami elektrických Smartov si zasa polepší v flotilových emisiách. Smutné ale je, že na hardvéri Smartu EQ ForTwo a EQ ForFour sa vlastne nič nezmenilo. Obe verzie poháňa naďalej vzadu uložený elektromotor s výkonom 60 kW a krútiacim momentom 160 Nm. To umožňuje týmto mestským mikroautám zrýchľovať z 0 na 60 km/h za 4,8 sekundy. Pôvodné ostávajú aj li-ion batérie od spoločnosti Detche Accumotive, so skromnou kapacitou 17,6 kWh. Možno preto Smart uvádza dojazd podľa starej procedúry NEDC, namiesto prísnejšej a novšej WLTP.

Interiér získal praktickejšiu stredovú konzolu...
Interiér získal praktickejšiu stredovú konzolu a tiež nový infotainment UX s 8-palcovou dotykovou obrazovkou. Autor: Smart

Schopnosť prejsť na jedno nabitie 159 km tak musíme brať s veľkou rezervou, a to napriek snahe získať maximum energie z rekuperácie a tepelného manažmentu batérií. Nabíjanie z 10 na 80 % má trvať 40 minút. Podmienkou je ale nabíjací výkon 22 kW. Na druhej strane, výkonnejšie nabíjanie elektrické Smarty nepodporujú. O čo menej sa zmenili technicky, o to viac sa snažia zaujať faceliftom. Smart hovorí, že jednoduchým dizajnom sa vracajú ku koreňom značky. Pritom sa po prvýkrát snažil dať každej z verzií autonómny imidž. Fortwo má pôsobiť priateľsky a ForFour viac športovo. Najviditeľnejšou zmenou je zväčšená predná masa, umiestnená nižšie, ako aj bočné sacie otvory v nárazníkoch.

Oba elektrické Smarty poháňa pôvodná technika....
Oba elektrické Smarty poháňa pôvodná technika. Vzadu uložený elektromotor dáva 60 KW a 160 Nm krútiaceho momentu. Batérie majú kapacitu 17,6 kWh. Autor: Smart

Úplne nové sú svetlá s LED diódami, dostali výraznejšiu grafiku, tie zadné dokonca s 3D efektom, ktorý sa mení podľa vzdialenosti a uhlu, z ktorého sa na auto pozeráte. Evidentné sú aj väčšie lakované plochy karosérie. V interiéri prepracoval Smart stredovú konzolu s veľkým odkladacím priestorom. Infotainment čerpá z novej generácie systému UX s 8-palcovým displejom, ktorý komunikuje so smartfónmi, smart hodinkami a zabezpečuje napríklad aj ovládanie klimatizácie či nabíjanie na diaľku. Mobilné aplikácie uľahčujú prevádzku poskytovaním dopravných informácií, plánovaním nabíjania, vyhľadávaním nabíjacích staníc či informáciami o parkovaní. Smart je tiež pripravený na zdieľanie.

Vynovené elektrické Smarty budú schádzať do roku 2022 z výrobných liniek vo francúzskom Hambachu, kde vzniká dvojmiestny Smart ForTwo, a tiež v slovinskej továrni v Novom Meste, ktorá zabezpečuje produkciu Smart ForFour aj sesterského Twinga. V budúcnosti prejde závod v Hambachu premenou a spustí produkciu malých elektromobilov so značkou Mercedes-Benz. Výroba a vývoj Smartov novej generácie sa definitívne presťahuje do Číny pod gesciou Geely.

Smart EQ
		-
		2019
Smart EQ -
		2019
+28Smart EQ -
		2019

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Smart EQ #Smart #facelift #elektromobily #autosalón Frankfurt
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek