Smart nebol nikdy kasovým trhákom koncernu Daimler. Skôr naopak. Financom robil vrásky na čele. Predaje nenaplnili očakávania. Vlani nemecký koncern predal 2 310 185 áut, ale Smarty z toho tvorili len 128 802 kusov. Analytici odhadujú, že značka, ktorá je na trhu od roku 1998, nebola vlastne nikdy zisková. Šušká sa o ročnej strate asi 700 miliónov eur. Nepomohla ani kooperácia s Renaultom, z ktorej vznikla tretia generácia. Dvojičkou Smartu ForFour sa stal Renault Twingo, lenže ani Renault nebol nikdy spokojný a už dávnejšie avizoval, že ďalšiu generáciu s Daimlerom vyvíjať určite nebude. Otázkou teda bolo, ako nemecká automobilka situáciu s „čiernou ovcou“ koncernu vyrieši.
Daimler tak zabije dve muchy jednou ranou. Čiastočne sa zbaví stratovej značky a nulovými emisiami elektrických Smartov si zasa polepší v flotilových emisiách. Smutné ale je, že na hardvéri Smartu EQ ForTwo a EQ ForFour sa vlastne nič nezmenilo. Obe verzie poháňa naďalej vzadu uložený elektromotor s výkonom 60 kW a krútiacim momentom 160 Nm. To umožňuje týmto mestským mikroautám zrýchľovať z 0 na 60 km/h za 4,8 sekundy. Pôvodné ostávajú aj li-ion batérie od spoločnosti Detche Accumotive, so skromnou kapacitou 17,6 kWh. Možno preto Smart uvádza dojazd podľa starej procedúry NEDC, namiesto prísnejšej a novšej WLTP.
Schopnosť prejsť na jedno nabitie 159 km tak musíme brať s veľkou rezervou, a to napriek snahe získať maximum energie z rekuperácie a tepelného manažmentu batérií. Nabíjanie z 10 na 80 % má trvať 40 minút. Podmienkou je ale nabíjací výkon 22 kW. Na druhej strane, výkonnejšie nabíjanie elektrické Smarty nepodporujú. O čo menej sa zmenili technicky, o to viac sa snažia zaujať faceliftom. Smart hovorí, že jednoduchým dizajnom sa vracajú ku koreňom značky. Pritom sa po prvýkrát snažil dať každej z verzií autonómny imidž. Fortwo má pôsobiť priateľsky a ForFour viac športovo. Najviditeľnejšou zmenou je zväčšená predná masa, umiestnená nižšie, ako aj bočné sacie otvory v nárazníkoch.
Úplne nové sú svetlá s LED diódami, dostali výraznejšiu grafiku, tie zadné dokonca s 3D efektom, ktorý sa mení podľa vzdialenosti a uhlu, z ktorého sa na auto pozeráte. Evidentné sú aj väčšie lakované plochy karosérie. V interiéri prepracoval Smart stredovú konzolu s veľkým odkladacím priestorom. Infotainment čerpá z novej generácie systému UX s 8-palcovým displejom, ktorý komunikuje so smartfónmi, smart hodinkami a zabezpečuje napríklad aj ovládanie klimatizácie či nabíjanie na diaľku. Mobilné aplikácie uľahčujú prevádzku poskytovaním dopravných informácií, plánovaním nabíjania, vyhľadávaním nabíjacích staníc či informáciami o parkovaní. Smart je tiež pripravený na zdieľanie.
Vynovené elektrické Smarty budú schádzať do roku 2022 z výrobných liniek vo francúzskom Hambachu, kde vzniká dvojmiestny Smart ForTwo, a tiež v slovinskej továrni v Novom Meste, ktorá zabezpečuje produkciu Smart ForFour aj sesterského Twinga. V budúcnosti prejde závod v Hambachu premenou a spustí produkciu malých elektromobilov so značkou Mercedes-Benz. Výroba a vývoj Smartov novej generácie sa definitívne presťahuje do Číny pod gesciou Geely.