Volvo XC40 EV: Elektrické SUV bude rovnako bezpečné

Vlaňajšie európske auto roka Volvo XC40 bude prvým elektrickým modelom značky. Vývoj čisto batériovej verzie si pritom vyžiadal rozsiahle zmeny. Najmä kvôli bezpečnosti.

27.09.2019 16:00
debata
Prvý elektromobil značky absolvuje premiéru už... Foto: Volvo
Volvo XC40 - 2019 Prvý elektromobil značky absolvuje premiéru už 16. októbra. Technické parameter sú zatiaľ tajomstvom.

Volvo bolo jednou z prvých automobiliek, ktorá radikálnym spôsobom zmenila svoju stratégiu pohonov. Samozrejme, kvôli emisiám. Do minulosti Volvo poslalo veľké 5-, 6– či dokonca 8-valcové motory. Namiesto nich nasadilo rodinu dvojlitrových 4-valcov Drive-E a neskôr aj 3-valec T3 s objemom 1,5 litra. Chýbajúci objem vo výkonnejších verziách dohnalo elektrifikáciou plug-in hybridných verzií s označením Twin Engine. Také Volvo XC90 T8 môže potom disponovať výkonom až 309 kW. Okrem toho nasadzuje mild-hybridnú technológiu s označením B, pre benzínové aj naftové motory. Do roku 2025 majú byť všetky jeho modelové rady elektrifikované. To však nie je koniec.

Platforma CMA, ktorá je základom pre SUV XC40,... Foto: Volvo
Volvo XC40 - 2019 Platforma CMA, ktorá je základom pre SUV XC40, musela prejsť rozsiahlymi úpravami pre zachovanie bezpečnostných štandardov Volva. Najmä zosilnením štruktúry skeletu, ktorá musí zohľadňovať neprítomnosť spaľovacieho motora a prevodovky.

Volvo bude pokračovať čistými elektromobilmi. Tým prvým sa stane ešte tento rok SUV Volvo XC40, mimochodom, európske auto roka 2018. Konverzia na čisto elektrický pohon si však vyžiadala radikálne úpravy platformy CMA. Tá je síce variabilná, takže už dnes ponúka benzínové aj naftové motory, ku ktorým pribudne hybridná aj plug-in hybridná verzia. Lenže elektromobil je predsa len „iná káva“. Odstránenie spaľovacieho motora a prevodovky znamená zásadnú zmenu vlastností karosérie, najmä jej tuhosti. A to nehovoríme o nutnosti zabudovania ťažkých akumulátorov, ktoré opäť menia charakter konštrukcie. To všetko ovplyvňuje bezpečnosť, kde Volvo nemieni robiť žiadne ústupky.

Elektromotory sú integrované do štruktúry... Foto: Volvo
Volvo XC40 - 2019 Elektromotory sú integrované do štruktúry karosérie, čím sa počas nárazu znižujú sily pôsobiace na posádku.
„Bez ohľadu na to, čo poháňa auto, či už ide o elektromotor, alebo o spaľovací motor, Volvo musí byť bezpečné,“ povedal Malin Ekholm, vedúci bezpečnosti spoločnosti Volvo Cars. „Čisto elektrický model XC40 bude jedným z najbezpečnejších vozidiel, aké sme vyrobili. Nároky sú pre toto auto rovnaké ako pre všetky ostatné Volvá. Vnútri sú ľudia a auto musí byť skonštruované tak, aby ich dokonale chránilo,“ dodal Ekholm. Preto museli konštruktéri zosilniť štruktúru prednej aj zadnej časti karosérie. Akumulátory v podlahe si zas vyžiadali novú konštrukciu bezpečnostnej klietky z extrudovaného hliníka.

Elektromotory inžinieri integrovali do štruktúry karosérie, čím sa pri náraze znižili sily pôsobiace na posádku. A neostalo len pri pasívnej bezpečnosti. Elektrické Volvo XC40 bude prvým modelom automobilky vybaveným novou platformou snímačov ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), teda pre pokročilé asistenčné systémy. Nové budú kamery, radary aj ultrazvukové snímače. Očakávať môžeme nové funkcie a rýchlejšie reakcie. Bohužiaľ, žiadne ďalšie podrobnosti o prvom švédskom elektromobile nie sú známe. Nepoznáme výkon, dynamiku, kapacitu akumulátorov ani dojazd. Na odpovede však dlho čakať nebudeme. Elektrické Volvo XC40 sa predstaví už 16. októbra.

Volvo XC40 - 2019
Volvo XC40 - 2019
+8Volvo XC40 - 2019

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #bezpečnosť #elektromobil #Volvo #Volvo XC40
Články podľa značiek