Audi tento rok excelovalo na poli športových derivátov s prívlastkom S. Predstavilo trojčatá S6, S6 Avant, S7 Sportback, ako aj „ostré“ SUV SQ2, SQ5, SQ8 a ikonické TTS či vlajkovú loď S8. Zároveň sľúbilo, že v nasledujúcich mesiacoch pribudnú štyri nové verzie RS. Vo Frankfurte tak zažiarili šialené dvojičky Audi RS6 Avant a RS7 Sportback s výkonom rovných 600 koní. A teraz sa do rodiny RS pripája modelový rad Q3 vrátane novučičkej verzie Q3 Sportback. Na ich výkone v Ingolstadte rozhodne nešetrili. Obe dostali do vienka vynovený 5-valec 2,5 TFSI, ktorý ich na míle vzďaľuje od konkurencie s menej originálnymi dvojlitrovými 4-valcami.
Rokmi šľachtený agregát s dĺžkou len 50 cm je v porovnaní so svojím predchodcom až o 26 kg ľahší. Len na hliníkovej kľukovej skrini ušetrilo Audi celých 18 kg a na dutom kľukovom hriadeli ďalší kilogram. Z presného objemu 2 480 mm dáva fantastických 294 kW, čo je o 17 % viac ako v minulosti. Dvojliter Mercedesu-AMG má síce vyšší výkon (310 kW), ale novinka z Ingolstadtu sa k svojim parametrom iste dostane s menšou námahou. A tiež s omračujúcim zvukom, za ktorým stojí väčší zdvihový objem a špecifický charakter 5-valcovej konštrukcie páliacej v poradí 1–2–4–5–3. Krútiaci moment vrcholí hodnotou 480 Nm a to v extrémne širokom pásme od 1 950 do 5 850 otáčok za minútu.
V spojení so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou S tronic a pohonom oboch náprav Quattro, ktorý sa postará o spoľahlivý prenos výkonu na asfalt, šprintujú RS Q3 a kupé Sportback na stovku za 4,5 sekundy. Maximálnu rýchlosť krotí obmedzovač pri údaji 250 km/h. Audi vám však rado túto bezpečnostnú poistku odblokuje, čo znamená, že s akceleráciou prestanú divoké crossovery až pri 280 km/h. To sme už takmer vo svete superšportov. Svoju divokú povahu dávajú RS Q3 jasne najavo aj navonok. Dostali totiž neprehliadnuteľný tuning. Po prvýkrát môžu ich o 10 mm rozšírené blatníky ukrývať až 21-palcové disky kolies.
Predná maska Single farme je lakovaná vo farbe karosérie. S rámom kontrastuje lesklý čierny výplet. Agresívny nárazník so zväčšenými sacími otvormi je úplne nový, vrátane strieborných čepelí po bokoch. Nechýbajú ani úzke štrbiny pod kapotou. Na svet sa Q3 RS a jeho súrodenec Sportback pozerajú sériovými adaptívnymi LED svetlami s matným pozadím. Dopriať si môžete dynamické smerové svetlá. Z profilu je jasné zníženie podvozku, rozšírené prahy či zväčšený strešný spojler. Vzadu spoznáte novinky okamžite. Po prvýkrát totiž Audi prináša dve oválne koncovky výfukov, lemujúce lesklý čierny difúzor.
Audi ponúka osem lakov karosérie vrátane „jedovatej“ Kyalami Green a Nardo Gray. Emócie za volantom podporujú športové sedadlá s integrovanými opierkami hláv, športový volant či nerezové pedále. Čalúnenie Nappa kombinujú RS s červenými alebo modrými dekoráciami. Špecifická je aj grafika infotainmentu. Digitálny kokpit a dotykový displej ponúkajú vodičovi informácie o tlaku v pneumatikách, okamžitom výkone, krútiacom momente, preťažení či telemetrické údaje, to pre prípad, že sa so svojím RS Q3 rozhodnete navštíviť okruh. Pripravené na to je aj vďaka dvom novým jazdným módom – RS1 a RS2, ktoré volí vodič tlačidlom RS Mode priamo na volante.
Podvozok s prednými tlmičovými vzperami a zadným štvorprvkovým zavesením dostal posilnenú brzdovú sústavu s ventilovanými kotúčmi s priemerom 375, respektíve 310 mm. Zahryzujú sa do nich 6-piestikové strmene. Voliť však môžete aj nezničiteľné keramické brzdy s priemerom 380 mm. A ďalej môžete vylepšiť jazdné vlastnosti adaptívnym podvozkom RS plus s tlmičmi DCC. Tie menia charakteristiku pruženia od rýdzo športovej až po komfortnú. Napokon, RS Q3 ani RS Q3 Sportback nestratili nič zo svojej praktickosti. Majú posuvné zadné sedadlá v rozsahu 150, respektíve 130 mm a do kufra pojmú v základe 530 litrov. Po zložení operadiel je to až 1 525. Len Sportback je o 125 litrov skromnejší.
„Nadupané“ dvojičky z Ingolstadtu prídu na trh ešte do konca tohto roka. Za RS Q3 zaplatíte najmenej 63 500 eur. Za kupé Sportback si od vás Audi vypýta o 1 500 eur viac.