Prvá čisto elektrická Honda, ak neberieme do úvahy jej vodíkový model FCX, debutovala už v roku 2017 v podobe konceptu Urban EV. Tento rok nasledovala jarná ženevská premiéra prototypu. A hoci Honda v priebehu letných mesiacov postupne vypúšťala informácie o parametroch finálnej sériovej verzie, tie najdôležitejšie si nechávala až na septembrový autosalón vo Frankfurte nad Mohanom. Práve tu si mestská elektrická Honda e užila svetovú premiéru.
Dizajnom však už prekvapiť nemohla. Od predstavenia konceptu bolo jasné, že ním Honda udrie klinec po hlavičke. Novinka totiž čerpá mnohé z Civicu prvej generácie vrátane jednoduchej čiernej masky a kruhových reflektorov. Tento motív sa objavuje aj v zadnej časti. Sympatický 5-dverový mestský hatchback jednoduchých tvarov si dokonca zachoval niekoľko futuristických prvkov konceptu, ktoré ho na míle vzdialia od konkurencie. Je to šok, ale Honda e dostane v sérii napríklad kamerové spätné zrkadlá.
A potom tu máme výsuvné kľučky dverí či nabíjací port na prednej kapote s priehľadným čiernym krytom, pod ktorým presvitajú diódy informujúce vodiča o stave nabitia akumulátorov. Hoci sú línie pomerne kubistické, myslelo sa aj na aerodynamiku. Vidieť to napríklad na plynulých prechodoch čelného okna do stĺpikov a panoramatickej strechy. Tá vytvára spolu s oknami jednoliaty transparentný pás.
Napriek skromnému formátu s dĺžkou 3 894, so šírkou 1 752 a s výškou 1 512 mm ponúkne Honda e mimoriadne priestranný interiér. Prísľubom je nielen relatívne veľký rázvor náprav 2 535 mm, ale aj úplne plochá podlaha. Kompaktná elektrická technológia jednoducho „prepustila“ miesto posádke. A tá sa ocitne v digitálnom veku. Minimalistická palubná doska využívajúca prírodné materiály je totiž doslova posiata displejmi. Bude ich až päť, spojených do homogénneho pásu.
Dva bočné patria digitálnym spätným zrkadlám a sú naklonené k vodičovi. Digitálne je dokonca aj vnútorné spätné zrkadlo. Kľúčové informácie o vozidle vrátane výkonu a stavu nabitia akumulátorov zobrazí vodičovi 8,8-palcový TFT displej vo funkcii prístrojového panelu. Medzi ním a pravým „zrkadlom“ sa nachádzajú ďalšie dve obrazovky s uhlopriečkou 12,3 palca, ktoré patria infotainmentu. Ovládaním pripomínajú moderné smartfóny alebo tablety. Obsah možno dokonca presúvať z jednej obrazovky na druhú.
Samozrejmosťou je kompatibilita s externými zariadeniami cez Apple CarPlay alebo Android Auto. A to nehovoríme o možnosti pripojiť cez vstup HDMI napríklad hernú konzolu. Z iného sveta je aj osobný asistent Honda Personal Assitant, čo je pokročilé hlasové ovládanie s umelou inteligenciou, ktorá sa učí a reaguje na základe kontextu. Systém sa aktivuje oslovením „OK, Honda“, za ktorým nasleduje otázka alebo príkaz. Rovnako inovatívny je digitálny kľúč, teda aplikácia v smartfóne nahrádzajúca klasický hardvér.
Do kufra tohto elektrického trpaslíka naložíte 171 litrov a po sklopení zadných operadiel slušných 857. Netreba však zabúdať, že Honda e je určená len štyrom pasažierom. Napokon už bez posádky váži 1 525 kg, takže v užitočnej hmotnosti sa museli predsa len robiť kompromisy. Základom je úplne nová elektrická platforma. Li-ion batérie chladené vodou majú kapacitu 35,5 kWh. Umiestnené sú tak, aby zabezpečovali nízke ťažisko a rozloženie hmotnosti medzi nápravy v pomere 50 : 50, čo je pri mestskom aute naozaj výnimočné. Podobne ako nezávislé zavesenie všetkých kolies. Pružiny sú dokonca vyrobené z kovaného hliníka.
O pohon sa stará vzadu uložený elektromotor s výkonom rovných 100 kW a krútiacim momentom 315 Nm. Stovku s ním Honda e zvládne približne za osem sekúnd, čo sľubuje zábavné jazdné vlastnosti. A dojazd? Honda uvádza priemerne 220 km podľa prísnejšej normy WLTP, čo by malo autu s mestským určením plne postačovať. Nabitie by nemalo trvať extrémne dlho. Honda e totiž podporuje nabíjanie s výkonom 60 kW. Za takýchto okolností jej stačí len 30 minút, aby doplnila elektrickú energiu na 80 % maximálnej kapacity.
Novinka sa má dosť k prvým zákazníkom ešte tento rok. Vo Veľkej Británii, v Nemecku, vo Francúzsku a v Nórsku si tento model môžu rezervovať prostredníctvom prednostnej on-line objednávky. V ďalších krajinách európskeho trhu sa môžu zaregistrovať na vnútroštátnych webových stránkach spoločnosti Honda. Vo veľkej Británii bude cena štartovať na 26 160 librách (29 534 €) a v Holandsku na 35 000 éurách. Vysoká cena akumulátorov sa totiž ľahšie „zamaskuje“ v luxusných autách, ako v tých malých mestských. Navyše Honda pribalila k Honde e výnimočný infotainment, ktorý tiež niečo stojí.
Rozmery, objemy, hmotnosti
Model | |
---|---|
Dĺžka (mm) | 3 894 |
Šírka (mm) | 1 752 |
Výška (mm) | 1 512 |
Rázvor náprav (mm) | 2 530 |
Počet miest | 4 |
Objem kufra (l) | 171 – 857 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1 525 |
Technické údaje
Motor | zadný elektromotor |
---|---|
Výkon (kW) | 100 kW |
Krútiaci moment (Nm) | 315 |
Prevodovka | 1-stupňová |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 145 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | cca 8 – 9,5 |
Kapacita akumulátorov (kWh) | 35,5 |
Spotreba na 100 km (kWh) | 14,5 |
Dojazd (km) | 220 |
Čas nabíjania na 80 % (min) | 30 (60 kW) |