BMW X5 M/X6 M: Šialené dvojičky majú 460 kW. Stovku dajú za 3,8 s!

V čase nástupu prísnych emisných noriem to vyzerá na čisté „bláznovstvo“, ale Mníchov prichádza s treťou generáciou svojich najvýkonnejších SUV X5 M a X6 M. A k tomu pribalí ešte ostrejšie verzie Competition.

07.10.2019 12:00
debata (2)
Agresívny dizajn so zväčšenými sacími otvormi... Foto: BMW
BMW X5 M Competition - 2019 Agresívny dizajn so zväčšenými sacími otvormi bol daný potrebou prívodu obrovského množstva vzduchu k motoru, prídavným chladičom a k brzdám. Chróm nahradila v tomto prípade klavírna čerň.

BMW masívne elektrifikuje. Týka sa to aj jeho SUV X5, ktoré sa vlani predstavilo v plug-in hybridnej verzii xDrive45e s normovanou spotrebou len 2,1 litra. A čoskoro uvidíme aj čisto elektrické SUV iNext. Práve nízkoemisné modely umožňujú mníchovskej automobilke, aby mohla aj v dnešných krušných časoch ponúknuť aj tie supervýkonné s veľkou spotrebou A tak na svet prichádza už tretia generácia BMW X5 M a X6 M. Na výkone sa veru nešetrilo. Pod ich kapotami pracujú plnokrvné 8-valce 4,4 TwinPower Turbo s dvojicou turbodúchadiel umiestnených medzi hlavami valcov. Po vyšľachtení dávajú 441 kW pri 6 000 otáčkach za minútu, čo je o 18 viac ako v minulosti.

Mohutný 4,4-litrový 8-valec  s dvojicou vodou... Foto: BMW
BMW X6 M Competition - 2019 Mohutný 4,4-litrový 8-valec s dvojicou vodou chladených turbodúchadiel má 441 kW a vo verziách Competition až 460 kW. "Uväznený" je v obkľúčení špeciálnej vzpery zvyšujúcej tuhosť prednej časti karosérie.

To však nie je koniec, ak by vám stádo rovných 600 koní bolo predsa len málo, sú tu verzie X5 M a X6 M Competition. A tie dávajú až 460 kW, čo je o 37 viac, ako ponúkali najvýkonnejšie verzie minulej generácie. Krútiaci moment je zhodných 750 Nm. Takéto parametre si vyžiadali inštaláciu prídavných chladičov, napríklad špeciálny pre turbodúchadlá, ktorý zabezpečuje ich chladenie aj po vypnutí motora, alebo chladič oleja prevodovky M Steptronic. Tá má osem stupňov a vďaka programu Drivelogic pracuje v troch režimoch – Comfort, Sport a Sport+. Potom hnacia sila putuje cez elektronický M diferenciál k obom nápravám.

Dva páry koncoviek výfukov lemujú obrovský... Foto: BMW
BMW X5 M Competition - 2019 Dva páry koncoviek výfukov lemujú obrovský difúzor, ktorý zvyšuje prítlak pri vysokých rýchlostiach.

O rozdelenie hnacej sily sa stará systém M xDrive, ktorý uprednostňuje zadnú nápravu, aby sa zachoval charakter „zadokolky“. V prípade potreby však okamžite aktivuje predné kolesá. Inak by ostré dvojčatá nemali šancu preniesť na asfalt svoj výkon. Dynamika je vskutku omračujúca. X5 M a X6 M šprintujú na stovku za famóznych 3,9 sekundy a verzie Competition dokážu čas akcelerácie stiahnuť ešte o jednu desatinku. V zákrutách pomáha mníchovským šelmám aktívny zadný diferenciál, ktorý vektoruje hnací moment medzi pravým a ľavým kolesom. Nakláňaniu zas zabraňujú aktívne stabilizátory. Bežné nie je ani riadenie. Má premenlivý pomer, a navyše dva módy pre bežnú a športovú jazdu.

Aerodynamický tuning  sa dotkol nárazníkov,... Foto: BMW
BMW X6 M Competition - 2019 Aerodynamický tuning sa dotkol nárazníkov, prahov aj zadného spojlera. Zvlášť efektne pôsobí X6 M v čiernom laku karosérie.

Ubrzdiť dokážu tieto mastodonty len obrovské kotúče s priemerom 390 mm na predných a 380 na zadných kolesách. Zahrýzajú sa do nich 6-piestikové strmene. Ale pozor, brzdová sústava využíva elektrické aktuátory namiesto hydraulických. To znamená, že vodič si môže zvoliť dve odlišné charakteristiky spätnej väzby – ostrú a komfortnú. Na asfalte držia X5 M a X6 M pneumatiky so zmiešaným profilom 295/35 a 315/35 obuté na 21-palcových diskoch. Verzie Competition idú ešte ďalej. Vzadu používajú extrémne „dvadsaťdvojky“ s pneumatikami 315/30 R322. To všetko by však stále nestačilo, aby mohutné SUV na ceste suverénne zvládali svoje monumentálne parametre.

Kabína je plná kože Merino, karbónu či hliníka.... Foto: BMW
BMW X5 M Competition - 2019 Kabína je plná kože Merino, karbónu či hliníka. Športové sedadlá aj volant pochádzajú z ponuky divízie M.

Vystužená musela byť celá predná a zadná časť skeletu. Po otvorení kapoty sa odhalí nádherná prídavná vzpera, spájajúca tlmičové veže s prednou štruktúrou karosérie. Vzadu plní podobnú úlohu pomocný rám. Vystužené sú aj vodiace ramená náprav, ložiská a upravená celková kinematika. Všetko bolo dôkladne testované na Nurburgringu. Odlišnosti sú neprehliadnuteľné aj navonok. X5 M a X6 M dostali obrovské sacie otvory privádzajúce životodarný kyslík k motoru, chladičom a brzdám. Aerodynamické úpravy zasiahli zväčšený zadný spojler či mohutný difúzor. Nechýbajú ani dva páry koncoviek výfukov s priemerom 100 mm, z ktorých sa rinie špecifický zvuk brutálneho 8-valca. Kedykoľvek je však možné akustickú kulisu stlmiť.

Vodič má k dispozícii niekoľko jazdných režimov vrátane dvoch módov M1 a M2, ktoré sa volia neprehliadnuteľnými červenými tlačidlami umiestnenými priamo na volante. X5 M a X6 M sa vďaka tomu môžu zmeniť z komfortných SUV na okruhové šelmy. Interiér je okrem toho vybavený v sérii športovými sedadlami, športovým volantom, koženým čalúnením Merino a vyspelým infotainmentom BMW Live Cockpit Professional s navigáciou. Obe novinky absolvujú svetový debut v novembri na autosalóne v Los Angeles a k prvým zákazníkom zamieria v apríli budúceho roka.
BMW X5 M Competition - 2019
BMW X5 M Competition - 2019
+45BMW X5 M Competition - 2019

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #BMW #BMW X5 #BMW X6 #BMW X6 M #BMW X5 M
Články podľa značiek