Prvú generáciu Yarisu predstavila Toyota v roku 2000. Bol jej prvým modelom vyvinutým a vyrábaným výlučne pre Európu. A zožal obrovský úspech. Yaris hneď získal titul Európske auto roka a z troch generácií putovali na starom kontinente k zákazníkom neuveriteľné štyri milióny kusov, z toho viac ako 500 000 hybridov! Na scénu práve nastupuje štvrtá generácia. A to v časoch, keď prešli nároky zákazníkov na malé mestské auto radikálnou zmenou. Chcú auto, ktoré je šetrné k životnému prostrediu, obratné v mestskej premávke, pohodlné aj mimo mesta, bezpečné tak ako väčšie modely, a pritom úsporné a cenovo dostupné. Nový Yaris vraj tieto nároky spĺňa. Musel však prejsť úplnou prestavbou.
Yaris prináša v premiére použitie novučičkej platformy TNGA vo verzii GA-B, určenej pre budúce kompaktné modely Toyoty. To znamená nižšiu hmotnosť, nižšie ťažisko, vyššiu tuhosť karosérie, menej hluku a vibrácií a výrazne lepšie jazdné vlastnosti. Obratnosť zaručujú menšie rozmery, čo nebýva zvykom. Yaris štvrtej generácie má na dĺžku 3 940 mm, takže je o päť milimetrov kratší a až o 40 mm nižší. Strecha sa klenie nad asfaltom vo výške 1 470 mm. Naopak, šírka vzrástla o 50 mm, na konečných 1 745 a rázvor náprav na 2 560 (+ 50 mm). Podvozok s prednými tlmičovými vzperami McPherson a so zadnou torznou priečkou má ťažisko nižšie o 15 mm a lepšie rozdelenie hmotnosti medzi nápravami.
Zmena proporcií Yarisu veľmi prospela. Širší postoj, kratšie previsy a nižšia stavba mu prepožičali dynamickejší vzhľad. Minulosťou je aj kontroverzná predná maska, i keď tá nová je tiež neprehliadnuteľná. Vpredu zaujme širšími LED svetlami a dlhšou kapotou. Celkový profil je harmonickejší a k tomu pridáva svalnato tvarované blatníky. Bohato profilovaná je aj zadná časť so svetlami spojenými širokým pásom. Jednoducho, Yaris je oveľa krajší. Dopriať si môžete „dospelácke“ 17-palcové kolesá aj dvojfarebné lakovanie karosérie s čiernou strechou. Napriek redukovanej dĺžke nemá prísť posádka ani o milimetre priestoru. Vodič a spolujazdec sedia nižšie a až o 60 mm viac vzad ako predtým.
Palubná doska používa konečne mäkký plast a výplne dverí sú čalúnené špeciálnou plsťou. Prístrojový panel prináša až tri displeje, z toho stredný TFT. Okrem toho má v Yarise premiéru 10-palcový head-up displej, premietajúci obraz na čelné okno, a tiež veľká 7-palcová dotyková obrazovka rozhrania Toyota Touch, známa z väčšej Corolly. Klimatizácia má samostatný panel. Všetky fonty a grafiky sú konečne zjednotené. Z luxusných prvkov spomeňme vyhrievaný volant alebo indukčné nabíjanie smartfónov. A potom je tu nová úroveň bezpečnosti. Balík Toyota Safety Sense bude obsahovať nielen autonómne brzdy a monitoring jazdných prúdov, ale aj adaptívny tempomat s úplným dobrzdením a stredový airbag medzi prednými cestujúcimi. To všetko v sérii!
Toyota tvrdí, že Yaris bude najbezpečnejším autom vo svojej kategórii. A pravdepodobne aj najúspornejším. Revolúcii totiž neušiel ani priestor pod prednou kapotou. Yaris bude dostupný s bližšie nešpecifikovanými benzínovými 3-valcami s objemom 1,0 a 1,5 litra, ale najmä v úplne novej hybridnej verzii 1,5 Hybrid Dynamic Force, ktorá prezentuje štvrtú generáciu tejto ekologickej technológie. Pôvodný 4-valec zamení za novučičký 3-valec odvodený z motora 2,0 Dynamic Force, ktorý už poznáme z hybridnej Corolly. Stačilo ubrať jeden valec. Motor, pracujúci v Atkinsonovom cykle, vybavený variabilným časovaním ventilov dosahuje účinnosť až 40 %.
Presné parametre Toyota neuviedla, ale v spojení s účinnejšou prevodovkou a elektromotorom má mať o 20 % nižšiu spotrebu a o 15 % vyšší výkon. To znamená 85 kW, namiesto pôvodných 74, a približne 3,4 litra benzínu na 100 km. Novinkou je nahradenie staršej NiMH batérie za novú Li-ion. Je menšia a ľahšia až o 27 %. Premiéru môžeme očakávať na jarnom autosalóne v Ženeve. Európsku produkciu zabezpečí naďalej francúzsky závod vo Valenciennes. Je pravdepodobné, že na trh sa dostane vzhľadom na sprísnené emisné limity už len v podobe hybridu. Toyota totiž tvrdí, že s 3-valcami objemu 1,0 a 1,5 litra bude Yaris dostupný len na vybraných trhoch.