Toyota Yaris: Trojvalcový hybrid, adaptívny tempomat aj stredový airbag!

Štvrtá generácia Toyoty Yaris prináša hneď niekoľko svetových premiér. To napriek tomu, že je menšia ako jej predchodkyňa. Má byť najbezpečnejším autom vo svojej triede.

17.10.2019 06:00
debata
Nový Yaris je podstatne atraktívnejší. Je nižší... Foto: Toyota
Toyota Yaris - 2020 Nový Yaris je podstatne atraktívnejší. Je nižší a o čosi širší. Už v sériovej výbave bude obsahovať LED svetlá.

Prvú generáciu Yarisu predstavila Toyota v roku 2000. Bol jej prvým modelom vyvinutým a vyrábaným výlučne pre Európu. A zožal obrovský úspech. Yaris hneď získal titul Európske auto roka a z troch generácií putovali na starom kontinente k zákazníkom neuveriteľné štyri milióny kusov, z toho viac ako 500 000 hybridov! Na scénu práve nastupuje štvrtá generácia. A to v časoch, keď prešli nároky zákazníkov na malé mestské auto radikálnou zmenou. Chcú auto, ktoré je šetrné k životnému prostrediu, obratné v mestskej premávke, pohodlné aj mimo mesta, bezpečné tak ako väčšie modely, a pritom úsporné a cenovo dostupné. Nový Yaris vraj tieto nároky spĺňa. Musel však prejsť úplnou prestavbou.

Zboku zaujme dynamický profil okien,... Foto: Toyota
Toyota Yaris - 2020 Zboku zaujme dynamický profil okien, prekvapujúco svalnaté blatníky aj dvojfarebné lakovanie karosérie. Dlhší rázvor sa zas postaral o kratšie previsy.

Yaris prináša v premiére použitie novučičkej platformy TNGA vo verzii GA-B, určenej pre budúce kompaktné modely Toyoty. To znamená nižšiu hmotnosť, nižšie ťažisko, vyššiu tuhosť karosérie, menej hluku a vibrácií a výrazne lepšie jazdné vlastnosti. Obratnosť zaručujú menšie rozmery, čo nebýva zvykom. Yaris štvrtej generácie má na dĺžku 3 940 mm, takže je o päť milimetrov kratší a až o 40 mm nižší. Strecha sa klenie nad asfaltom vo výške 1 470 mm. Naopak, šírka vzrástla o 50 mm, na konečných 1 745 a rázvor náprav na 2 560 (+ 50 mm). Podvozok s prednými tlmičovými vzperami McPherson a so zadnou torznou priečkou má ťažisko nižšie o 15 mm a lepšie rozdelenie hmotnosti medzi nápravami.

Novým prvkom sú zadné sveta spojené čiernym pásom. Foto: Toyota
Toyota Yaris - 2020 Novým prvkom sú zadné sveta spojené čiernym pásom.

Zmena proporcií Yarisu veľmi prospela. Širší postoj, kratšie previsy a nižšia stavba mu prepožičali dynamickejší vzhľad. Minulosťou je aj kontroverzná predná maska, i keď tá nová je tiež neprehliadnuteľná. Vpredu zaujme širšími LED svetlami a dlhšou kapotou. Celkový profil je harmonickejší a k tomu pridáva svalnato tvarované blatníky. Bohato profilovaná je aj zadná časť so svetlami spojenými širokým pásom. Jednoducho, Yaris je oveľa krajší. Dopriať si môžete „dospelácke“ 17-palcové kolesá aj dvojfarebné lakovanie karosérie s čiernou strechou. Napriek redukovanej dĺžke nemá prísť posádka ani o milimetre priestoru. Vodič a spolujazdec sedia nižšie a až o 60 mm viac vzad ako predtým.

Interiér sa zmenil na poznanie. Yaris prichádza... Foto: Toyota
Toyota Yaris - 2020 Interiér sa zmenil na poznanie. Yaris prichádza s kvalitnejšími materiálmi, trojicou displejov a dokonca s head-up displejom, čo je v tejto kategórii naozaj raritou.

Palubná doska používa konečne mäkký plast a výplne dverí sú čalúnené špeciálnou plsťou. Prístrojový panel prináša až tri displeje, z toho stredný TFT. Okrem toho má v Yarise premiéru 10-palcový head-up displej, premietajúci obraz na čelné okno, a tiež veľká 7-palcová dotyková obrazovka rozhrania Toyota Touch, známa z väčšej Corolly. Klimatizácia má samostatný panel. Všetky fonty a grafiky sú konečne zjednotené. Z luxusných prvkov spomeňme vyhrievaný volant alebo indukčné nabíjanie smartfónov. A potom je tu nová úroveň bezpečnosti. Balík Toyota Safety Sense bude obsahovať nielen autonómne brzdy a monitoring jazdných prúdov, ale aj adaptívny tempomat s úplným dobrzdením a stredový airbag medzi prednými cestujúcimi. To všetko v sérii!

V Yarise má premiéru nová platforma GB-A určená... Foto: Toyota
Toyota Yaris - 2020 V Yarise má premiéru nová platforma GB-A určená kompaktným modelom. Prináša mu nižšiu hmotnosť, vyššiu tuhosť, nižšie ťažisko aj menej hluku a vibrácií.

Toyota tvrdí, že Yaris bude najbezpečnejším autom vo svojej kategórii. A pravdepodobne aj najúspornejším. Revolúcii totiž neušiel ani priestor pod prednou kapotou. Yaris bude dostupný s bližšie nešpecifikovanými benzínovými 3-valcami s objemom 1,0 a 1,5 litra, ale najmä v úplne novej hybridnej verzii 1,5 Hybrid Dynamic Force, ktorá prezentuje štvrtú generáciu tejto ekologickej technológie. Pôvodný 4-valec zamení za novučičký 3-valec odvodený z motora 2,0 Dynamic Force, ktorý už poznáme z hybridnej Corolly. Stačilo ubrať jeden valec. Motor, pracujúci v Atkinsonovom cykle, vybavený variabilným časovaním ventilov dosahuje účinnosť až 40 %.

Presné parametre Toyota neuviedla, ale v spojení s účinnejšou prevodovkou a elektromotorom má mať o 20 % nižšiu spotrebu a o 15 % vyšší výkon. To znamená 85 kW, namiesto pôvodných 74, a približne 3,4 litra benzínu na 100 km. Novinkou je nahradenie staršej NiMH batérie za novú Li-ion. Je menšia a ľahšia až o 27 %. Premiéru môžeme očakávať na jarnom autosalóne v Ženeve. Európsku produkciu zabezpečí naďalej francúzsky závod vo Valenciennes. Je pravdepodobné, že na trh sa dostane vzhľadom na sprísnené emisné limity už len v podobe hybridu. Toyota totiž tvrdí, že s 3-valcami objemu 1,0 a 1,5 litra bude Yaris dostupný len na vybraných trhoch.
Toyota Yaris - 2020
Toyota Yaris - 2020
+31Toyota Yaris - 2020

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Toyota #Toyota Yaris
Články podľa značiek