Mercedes-Benz urobil svojím kompaktných štvordverovým kupé CLA doslova dieru do sveta. Na svete má už jeho druhú generáciu. To nemohlo ostať bez mníchovskej odpovede. A tá sa po prvý raz predstaví na novembrovom autosalóne v Los Angeles. Práve tu absolvuje debut novučičké BMW 2 Gran Coupé. So súčasným kupé radu 2 si ho však rozhodne nemýľte. Nemá s ním nič spoločné. Novinka totiž využíva platformu UKL s priečne uloženými motormi a prioritným predným náhonom, ktorú už poznáme z nedávno predstavenej novej generácie BMW radu 1, ako aj z BMW X1 a X2.
V porovnaní s novou jednotkou je Gran Coupé o 207 mm dlhšie (4 526), ale o 14 mm nižšie. Strecha klesla k asfaltu z dôvodu použitia bezrámovej konštrukcie okien dverí. Šírka 1 799 sa však nemenila, a to isté platí pre rázvor náprav s hodnotou 2 670 mm. Väčší formát umožnil vytvoriť dynamicky tvarovaný znížený sedan inšpirovaný väčšími modelmi BMW 4 Gran Coupé, 6 Gran Coupé, ale najmä novým BMW 8 Gran Coupé. Napokon vidieť to na tvare predných spojených ľadviniek, ktoré lemujú už v základe LED svetlá. Splývavý profil kabíny s tretími bočnými oknami nadväzuje na krátku kapotu. Zadné svetlá sú spojené čiernou lištou.
Gran Coupé používa disky s priemerom 16 až 18 palcov. Za príplatok sú však aj parádne devätnástky. Tie svedčia najmä najvýkonnejšej verzii M235i xDrive doplnenej o špecifický výplet ľadviniek a dve koncovky výfukov s priemerom 90 mm. Individualizácii sa medze nekladú. V ponuke je až päť dizajnových línií vrátane Luxury Line, Sport Line alebo M Sport. Kým exteriér nemá nič spoločné s BMW 1, interiér preberá z nového hatchbacku celú palubnú dosku. Tá je orientovaná na vodiča. Prístrojový panel tvorí 10,25-palcový virtuálny kokpit. Dopriať si môžete aj 9,2-palcový head-up displej a tiež rozhranie iDrive s 10,25-palcovou obrazovkou. Dostupné je hlasové ovládanie aj ovládanie pomocou gest.
Posádka má dostať viac miesta ako v kupé radu 2, čo je pochopiteľné vzhľadom na odlišnú koncepciu. Vzadu pribudlo 33 mm priestoru na nohy. Nastupovanie zas uľahčujú sedadlá umiestnené o 12 mm vyššie. Do kufra sa zmestí 430 litrov batožiny – o 40 viac ako v BMW 2 kupé a o 50 viac ako v hatchbacku radu 1. K dispozícii je elektrické ovládanie veka aj zadné sedadlá delené v pomere 20 : 40 : 20. Nechýba plejáda asistenčných systémov vrátane vychytávky v podobe pokročilého parkovacieho asistentu a asistentu cúvania, ktorý si zapamätá posledných 50 metrov trasy a na túto vzdialenosť sa vie vrátiť. Mobilný telefón zas môže slúžiť ako digitálny kľúč.
Pod prednou kapotou sa na úvod predstavia tri motory. Úplným základom je benzínový 3-valec 1,5 TwinPower Turbo pre BMW 218i Gran Coupé (103 kW), spojený so 6-stupňovou manuálnou alebo 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou Steptronic. V oboch prípadoch s predným náhonom. Naftu tankuje 4-valcový diesel 2,0 TwinPower Turbo pre BMW 220d Gran Coupé (140 kW) s manuálnou alebo 8-stupňovou automatickou prevodovkou. Na vrchol sa postaví verzia M235i xDrive Gran Coupé, ktorej preplňovaný benzínový motor dáva z objemu dvoch litrov až 225 kW. V spojení s 8-stupňovým automatom a pohonom oboch náprav xDrive so samosvorným diferenciálom Torsen šprintuje najvýkonnejšie kupé na stovku za 4,9 sekundy a s M paketom ešte o desatinku kratšie.
Napriek zmene koncepcie sľubuje BMW špičkové jazdné vlastnosti. Stojí za nimi nový trakčný systém ARB potláčajúci preklz kolies. A to nielen pri verziách s predným náhonom, ale aj pri štvorkolkách xDrive. Zaujímavosťou je, že pochádza z elektrického BMW i3. Princíp spočíva v presune riadiacej jednotky stabilizácie DSC priamo do riadiacej jednotky motora. Elimináciou dlhých signálnych trás sa informácie dostanú do cieľa trikrát rýchlejšie. Reakcia na hroziaci preklz je dokonca desaťkrát rýchlejšia. Takže BMW 1 by malo byť mimoriadne odolné proti nedotáčavosti. Navyše ARB spolupracuje so systémom Performance Control, ktorý aktívnymi zásahmi bŕzd stáča vozidlo do zákruty.
Dobrou správou je, že všetky verzie najmenšieho mníchovského Gran Coupé dostanú nezávislé zavesenie všetkých kolies. Naladenie podvozka bolo špeciálne upravené pre športový charakter tejto verzie. Zákazníci budú mať navyše možnosť voliť príplatkový o 10 mm znížený podvozok M Sport alebo podvozok s adaptívnymi tlmičmi VDC, ktoré dokážu meniť charakteristiku odpruženia v módoch Sport a Comfort. Za príplatok je k dispozícii športové riadenie a brzdová sústava M Sport. Súčasťou podvozkov M Sport a adaptívneho podvozka sú stabilizátory s vyšším predpätím. Nové BMW 2 Gran Coupé sa dostane na trh v priebehu roka 2020. Vyrábať ho budú v závode v Lipsku.
Rozmery, objemy
Dĺžka (mm) | 4 526 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 799 |
Výška (mm) | 1 420 |
Rázvor náprav (mm) | 2 670 |
Veľkosť kufra (l) | 430 |
Technické údaje
Motor | 118i | 220d | M235i xDrive |
---|---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 3/12 | 4/16 | 4/16 |
Objem motora (ccm) | 1 499 | 1 995 | 1 998 |
Výkon (kW/ot.) | 103/4 200 | 140/4 000 | 225/- |
Krútiaci moment (Nm/ot.) | 220/1 480 | 400/1 750 | 450/- |
Prevodovka | 6M/7DSG | 6M/8A | 8A |
0 – 100 km/h (s) | – | – | 4,9 |
Max. rýchlosť (km/h) | – | – | 250 |