Mazda je jedným výrobcom, ktorý ostal až na pár výnimiek verný atmosférickým benzínovým motorom. Na rozdiel od konkurencie nepristúpila na downsizing ani na hybridné či plug-in hybridné technológie. Namiesto toho prichádza na trh s revolučným dvojlitrovým 4-valcom Skyactiv-X, využívajúcim kombináciu zážihového a vznetového cyklu, a dokonca ohlásila vývoj úplne novej revolučnej generácie dieselového motora, ktorý predstaví už budúci rok. To však stále nebude stačiť na splnenie prísnych emisných limitov, ktoré začnú platiť v Európe od budúceho roka. Liekom na zníženie flotilových emisií CO2 sa má stať jej prvý čistý elektromobil. Má označenie MX-30 a prináša hneď niekoľko prekvapení.
Už samotný názov naznačuje, že novinka má mnohé spoločné s Mazdou CX-30. Prezrádza to zhodný rázvor náprav 2 655 mm, identická dĺžka 4 395 aj šírka 1 795 mm. Elektrická „verzia“ crossoveru je však o 30 mm vyššia. Strecha sa klenie nad asfaltom vo výške 1 570 mm. Dizajn je plne autonómny. A priznajme, aj trochu kontroverzný. Chýba mu prirodzená elegancia štýlu Kodó. Mazda definuje MX-30 ako mestský crossover, ktorý má priniesť majiteľom radostný zážitok za volantom. Jednoducho, stavia na emóciách. A tomu zodpovedá aj originálna konštrukcia dverí, ktorú nazýva „freestyle“. Nestretáme sa s ňou po prvý raz. Spomeňme si na dnes už nevyrábané kupé RX-8 s Wankelovým motorom. Aj jemu chýbal stredový stĺpik a zadný pár krátkych dverí sa otváral protismerne. Je to nepochybne efektné, ale pre MX-30 drahé riešenie, čo prekvapuje, keďže cena elektromobilov dopláca už i tak na drahé batérie.
Športový strih sa snaží zvýrazniť splývavá silueta kabíny a dvojfarebné lakovanie. Predná maska je o oveľa menšia, ako sme zvyknutí z najnovších modelov Mazdy. Má to logiku, elektromobil nepotrebuje takmer žiaden prívod vzduchu. Ku crossoverom zas MX-30 radí väčšia svetlá výška a plastová ochrana blatníkov či prahov. Interiér je zariadený v jednoduchom športovom duchu. Palubná doska nesie virtuálny kokpit aj multimediálne rozhranie. Úplnou novinkou je plávajúca stredová konzola, a najmä 7-palcový dotykový displej ovládania klimatizácie, ktorý sa objavuje v Mazde vôbec po prvý raz. Ekologickú povahu MX-30 akcentuje aj výber materiálov. Výplne dverí sú napríklad vyrobené z recyklovaných plastových fliaš a odkladacie priestory vystlané prírodným korkom.
Technológiou pod kapotou však MX-30 príliš neočarí. Platforma e-Skyactiv je vybavená jediným elektromotorom s výkonom 106 kW poháňajúcim predné kolesá a li-ion akumulátormi s kapacitou 35,5 kWh. Tie majú stačiť na dojazd približne 210 km. V porovnaní s kórejskými elektrickými novinkami, ale aj očakávaným Volkswagenom ID.3 ide teda o podpriemer. Tvrdenie, že Mazda uprednostnila pred veľkou kapacitou ťažkých akumulátorov lepšie jazdné vlastnosti a že európski vodiči i tak nenajazdia viac ako 50 km denne, príliš neobstojí. Pri nedostatočnej nabíjacej infraštruktúre sa tak z MX-30 nemôže stať viac ako druhé auto v rodine. Automobilka pritom nespomína žiadne ďalšie alternatívy s vyššou kapacitou akumulátorov. Batérie sa majú nabiť na nabíjačke s výkonom 50 kW na 80 % kapacity za 30 až 40 minút. Možno predpokladať, že vyšší nabíjací výkon MX-30 podporovať nebude.
Mazda však odporúča ako lepšiu alternatívu 22 kW domácu nabíjačku, kde nabíjanie na plnú kapacitu trvá asi 4,5 hodiny. Takýto wallbox vo vlastnej garáži však rozhodne nemá každý. Navyše vyžaduje ďalšiu investíciu. Pritom MX-30 nebude rozhodne lacným autom. Cenu dokonca poznáme. Rezervovať si ju totiž môžete už teraz. Štartuje na 34 400 eurách. Riešením pre dlhší dojazd by sa mohol stať benzínový generátor v podobe malého jednorotorového wankelu, o ktorom sa šučká už dlhšie. Samotná automobilka zatiaľ toto riešenie nepotvrdila. Sľubuje však radosť z jazdy z dôvodu okamžitého a lineárneho záťahu elektromotora a stability v zákrutách, na ktorej sa má podieľať nízke ťažisko a elektrická obdoba systému G-Vectoring Control Plus (e-GVC Plus), ktorý upravuje krútiaci moment pri prudších zmenách smeru jazdy.