Premiéra novej Octavie je na spadnutie. Ukáže sa vo svojom rodisku už 11. novembra. Škoda však nechcela čakať tak dlho a pár dní po statickej premiére Golfu ôsmej generácie vypustila do sveta obsiahlu tlačovú správu. Octavia tak už vlastne nemá tajomstvá. Tým jediným ostáva finálny dizajn. Oficiálne snímky totiž očakávaný mladoboleslavský bestseller zachytávajú stále s maskovacou fóliou. Pri troche predstavivosti a aj vďaka skiciam, ktoré Škoda zverejnila minulý týždeň, však ani ten už asi neprekvapí. Navyše, ak je inšpirovaný známou Scalou. Aj Octavia dostane totiž nižšie položenú masku, klinovité svetlá a nápis Škoda na zadnom veku namiesto loga automobilky.
Čo je však podstatné, podobne ako Golf, využije len mierne modifikovanú platformu MQB, teda tú, ktorá ju „podopiera“ už od roku 2013. Informácie o tom, že novinka bude citeľne väčšia a využije dlhší rázvor, aby sa vzdialila Scale, sa teda nepotvrdili. Zmeny formátu tu síce sú, ale len evolučné. Liftback aj kombi sú dlhé 4 689 a široké 1 829 mm. Do dĺžky teda pribudlo len 19 mm v prípade liftbacku a 22, ak hovoríme o kombi. Nárast v šírke je 15 mm. Dizajn môžu oživiť 19-palcové disky kolies. Prekvapením je skvelá aerodynamika. Liftbacku sa podarilo zraziť koeficient čelného odporu vzduchu na Cd 0,24 a Combi na 0,26, čo sú jedny z najlepších hodnôt.
Nový infotainmet a rekordný kufor
Priestor v interiéri bude ovplyvňovať najmä rázvor náprav. Ten sa však nemenil. Má identických 2 686 mm. Stále je to ale o 50 mm viac, ako má Golf, takže istý náskok si Octavia zachová. Nemenil sa ani rozchod kolies. Napriek tomu sľubuje automobilka viac miesta. A dokladá to údajom, podľa ktorého pribudlo cestujúcim vzadu na nohy až 78 mm, a to bez ústupkov v oblasti batožinového priestoru. Ten dokonca narástol na rekordných 600 a pri kombi až na 640 litrov, čo je o 10, respektíve 30 litrov viac. Novinkou v kufri je automatické odistenie roletky či multifunkčné vrecko pod krytom, ktoré ponúka dodatočný priestor. Ako inak, tieto prvky patria do skupiny „vychytávok“ Simply Clever, kde nájdeme aj povestný dáždnik vo dverách.
Veľkou premenou prešiel infotainment. Úplnú premiéru má napríklad head-up displej. Multimédiá umožňujú streamovanie hudby a televízie. Virtuálny kokpit môže mať uhlopriečku 10 palcov. Ponúka zobrazenie v módoch Basic, Classic, Navigácia a Asistenčné systémy. Grafiku možno prepínať priamo z nového dvojramenného volantu s novými ovládačmi. Systém zvláda zobrazovať navigáciu v kokpite aj na novom 10-palcovom displeji multimediálneho rozhrania. S externými zariadeniami si bude Octavia rozumieť vďaka bezdrôtovej technológii SmartLink+ alebo dvojici USB-C konektorov. Celkovo ich môže byť až päť, z toho dva vzadu. Dopriať si môžete aj zásuvku na 230 V.
Zlepšil sa tiež komfort. Úplne nové ergonomické sedadlá sú prvýkrát vybavené ventilovaním aj masážnymi funkciami. Automatická klimatizácia nastaviteľná dotykom má až tri zóny. K dispozícii je tiež bezkľúčový systém otvárania na všetkých dverách či aparatúra Sound System Canton. Spací paket pridá dve komfortné hlavové opierky. Vodič ocení aj nové full-LED svetlá MatrixLED, ktoré vypínaním jednotlivých segmentov umožňujú stálu aktiváciu diaľkových svetiel. V portfóliu asistenčných systémov pribudol asistent vyhýbania sa chodcom a cyklistom s kontrolovaným vybočením. Novinkou je varovanie pri vystupovaní, ak pri otvorení dverí hrozí stret s okoloidúcim vozidlom alebo cyklistom, či automatické zastavenie, ak systém vyhodnotí, že vodič z dôvodu zdravotných problémov neriadi vozidlo.
Úspornejšie motory a dva PHEV
Pod prednou kapotu prichádza nová generácia úsporných motorov. Trojvalec 1,0 TSI (81 kW) a 4-valec 1,5 TSI (110 kW) môžu byť prvýkrát vybavené mild-hybridnou technológiou s 48 V okruhom a výkonným štartér-generátorom. Motor 2,0 TSI (140 kW) bude v sérii spojený so 7-stupňovou prevodovkou DSG a pohonom 4×4. Dvojspojka je k dispozícii aj pri ostatných benzínových variantoch, pri mild-hybridoch v sérii. Novinkou je elektronický volič prevodovky namiesto mechanického. Inak je základom nový 6-stupňový manuál. Chystá sa aj plug-in hybridná verzia Octavia iV s motorom 1,4 TSI a čisto elektrickým dojazdom približne 50 km. Bude mať výkon 150 kW, ale pozor, vo verzii RS, ktorá presedlá tiež na plug-in hybridný systém až 180 kW.
V ponuke dieselov už nenájdete 4-valec 1,6 TDI. Naftu bude tankovať výlučne motor 2,0 TDI Evo vo výkonových verziách 85, 110 a 147 kW. Vybavené budú dvojitou selektívnou katalytickou redukciou Twin Dosing, ktorá redukuje oxidy dusíka NOx až o 80 %, čo zabezpečuje plnenie normy Euro 6d. Tankovanie prísady AdBlue uľahčí nové komfortné hrdlo, ktoré môže využiť aj pištoľ pre nákladné vozidlá. Pre dva silnejšie diesle je pripravený pohon oboch náprav. Chýbať nebude ani verzia 1,5 G-Tec (96 kW) spaľujúca stlačený zemný plyn (CNG). Do troch nádrží sa zmestí 17,7 kg plynu, no nádrž na benzín sa „scvrkla“ len na deväť litrov. Na výber je štandardný, o 15 mm znížený športový, alebo adaptívny podvozok DCC.
Slabšie verzie budú pravdepodobne stále vybavené jednoduchšou zadnou nápravou s torznou priečkou. Nová Octavia sa dostane k zákazníkom začiatkom budúceho roka. Najprv ako kombi a neskôr tiež ako liftback. V pláne sú verzie RS aj out-doorová Scout. Octavia oslavuje v tomto roku šesťdesiate narodeniny. Od roku 1959 zišlo z liniek 6,5 milióna exemplárov. Predaj výbehovej generácie tvoril ročne približne 400 000 kusov, čo znamená, že Octavia je najpredávanejším modelom značky. Z toho až dve tretiny pripadajú na verziu Combi. V súčasnosti je Octavia najpredávanejším modelom v Českej republike, Rakúsku, Švajčiarsku, Fínsku, Maďarsku, Poľsku, Srbsku a v Bielorusku.