Electric GT: Toto je elektrický motor ‘V8‘. Má 240 koní

Vyzerá ako vidlicový 8-valec, má krútiaci moment ako vidlicový 8-valec, ale namiesto benzínu „tankuje“ elektrinu. Systém spoločnosti Electric GT by mal uľahčiť elektrickú konverziu klasických áut.

05.11.2019 16:00
debata (1)
Modulárny elektrický systém má tvar a rozmery... Foto: Electric GT
Electric GT - elektromotor v tvare V8 Modulárny elektrický systém má tvar a rozmery klasického benzínového motora V8.

V súčasnosti je v móde konverzia áut, najmä tých klasických, na elektrický pohon. Síce sa tým poruší ich pôvodnosť, ale majitelia si môžu užívať jazdu v tichu a s omnoho vyššou spoľahlivosťou, než akú ponúkajú zložité staršie autá so spaľovacími motormi. Problémom je, že prestavba býva drahá a pomerne komplikovaná, keďže množstvo komponentov z tohto „lega“ je potrebné objednávať od rôznych výrobcov a navyše systémy optimalizovať. Mohlo by to byť ale omnoho jednoduchšie.

Americká spoločnosť Electric GT teraz totiž prichádza s konceptom takzvaného „škatuľového“ elektromotora. Tento termín používajú americkí „tuneri“ pre benzínové motory, ktoré si jednoducho objednajú od špecializovaných výrobcov, a ktoré im dodajú v balíku. Motory sú už pripravené na zástavbu do upravovaných vozidiel. Výhodou systému Electric GT je, že v jednom balíku integruje elektromotor, výkonovú elektroniku, menič DC –to-DC aj chladiaci systém s čerpadlami. Navyše má celý modul tvar motora V8 a približne rovnaké rozmery.

Systém môže obsahovať jeden alebo dva... Foto: Electric GT
Electric GT - elektromotor v tvare V8 Systém môže obsahovať jeden alebo dva elektromotory. Súčasťou paketu je aj menič, elektronika či čerpadlá s chladiacim okruhom.

Elektrický agregát so všetkým príslušenstvom meria na dĺžku 860 mm, čo je len 130 viac ako úpravcami často využívaný benzínový 8-valec LS V8. To má zabezpečiť ľahkú montáž a tiež bezproblémové spojenie s klasickou prevodovkou. Zvyšná časť pohonu sa teda nemení. K dispozícii sú zatiaľ dve výkonové verzie – jednomotorová, ktorá ponúka 147 kW a dvojmotorová, ktorá disponuje výkonom 242 kW. To, samozrejme, nie sú dych vyrážajúce čísla, ak si predstavíme štandard amerických „muscle cars“, ale mnohé doženú elektrické jednotky krútiacim momentom.

V súčasnosti testuje spoločnosť svoj modulárny... Foto: Electric GT
Electric GT - elektromotor v tvare V8 V súčasnosti testuje spoločnosť svoj modulárny systém v Toyote FJ40 Land Cruiser z roku 1970.
Jednomotorový systém má 325 a dvojmotorový 461 newtonmetrov, ktoré sú dostupné prakticky od nulových otáčok. Aj preto má byť systém Electric GT kompatibilný len s odolnými manuálnymi prevodovkami. Electric GT navrhla niekoľko adaptérov na spojenie s najpopulárnejšími manuálmi. Pre automaty s hydrodynamickým meničom elektrická V8 vhodná nie je. Ale zástancom klasických áut to prekážať určite nebude. A čo batérie? Tak tie spoločnosť nedodáva. Záujemca si ich musí vybrať a objednať podľa vlastných predstáv. Zákazníci si môžu priplatiť maximálne za kompresor klimatizácie či za kúrenie. Uvidíme, aká bude odozva. Kľúčová je cena, ktorú ale americká spoločnosť zatiaľ neoznámila. Medzi priaznivcami elektromobility má však Electric GT dobré renomé. Stojí napríklad za elektrifikáciou Ferrari 308 GTE z roku 1978. Po konverzii zrýchľuje vďaka elektromotoru s výkonom 246 kW na stovku približne za päť sekúnd a dosiahne úctyhodných 290 km/h. Na elektromobily premenila Electric GT aj Porsche 911, Ford Mustang, BMW 2002 či klasický VW Beetle a Microbus. V súčasnosti testuje spoločnosť svoj modulárny systém v Toyote FJ40 Land Cruiser z roku 1970.
Electric GT - elektromotor v tvare V8
Electric GT - elektromotor v tvare V8
+4Electric GT - elektromotor v tvare V8

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #elektromotor #elektromobily #Electric GT
Články podľa značiek