Dacia Duster LPG: Skvelá správa. Pod kapotu sa vracia propán-bután

06.11.2019 12:00

Jedno z najpopulárnejších SUV Európy bude ešte atraktívnejšie. Do ponuky sa s pauzou vracia verzia spaľujúca LPG. Umožnil to preplňovaný 3-valec 1,0 TCe, ktorý nemá priame vstrekovanie paliva.

Dacia Duster sa k nám dovážala vo verzii LPG už...
Dacia Duster sa k nám dovážala vo verzii LPG už v prvej generácii. A to s motorom 1,6 16v. Teraz sa tejto úlohy zhostí preplňovaný 3-valec 1,0 TCe s výkonom 74 kW a krútiacim momentom 170 Nm. Autor: Dacia

Emisné normy urobili už vlani pod kapotou Dustera poriadny prievan. Napríklad motor 1,2 TCe nahradil novší 1,3 TCe a diesle 1,5 dCi nové 1,5 BluedCi so selektívnou katalytickou redukciou SCR. Nakoniec padol za obeť CO2 aj veľmi populárny atmosférický 4-valec 1,6 SCe (84 kW), ktorý čoskoro nahradí preplňovaný 3-valec 1.0 TCe s o čosi nižším výkonom 74 kW. Táto rošáda znamenala tiež koniec verzie spaľujúcej LPG, teda propán-bután, keďže bola odvodená práve z atmosférického motora. Výkonnejšie turbá s priamym vstrekovaním paliva už takúto fabrickú prestavbu neumožňovali. Teraz však z Pitešti prichádza skvelá správa. Dacia opäť ponúkne Duster spaľujúci LPG.

Prestavba motora 1,0 TCe na spaľovanie LPG bola...
Prestavba motora 1,0 TCe na spaľovanie LPG bola možná vďaka zachovaniu nepriameho vstrekovania paliva. Takýchto turbomotorov je dnes už málo. Autor: Renault

Konverziu podstúpi práve nový preplňovaný 3-valec 1,0 TCe. Má takpovediac šťastie, pretože patrí k málu moderných preplňovaných motorov, ktoré si zachovali nepriame, viacbodové vstrekovanie. Upraviť takýto motor na spaľovanie propán-butánu nie je problém. V tejto verzii si uchová pôvodný výkon 74 kW, ktorý dosahuje pri 5 000 otáčkach, a čuduj sa svete, jeho krútiaci moment 170 Nm bude dokonca o 10 Nm vyšší, ako pri verzii spaľujúcej len benzín. To znamená, že dynamické parametre ako zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 12,5 s a maximálna rýchlosť 168 km/h by sa meniť nemali. Presné technické a prevádzkové parametre však ešte nie sú známe. Nepoznáme ani objem plynovej nádrže. Tá pôvodná mala 34 litrov.

Torodná nádrž by mohla mať objem 34 litrov,...
Torodná nádrž by mohla mať objem 34 litrov, pdobne ako v minulosti. Autor: Dacia

Verzia 1,0 TCe LPG bude spojená výhradne s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou a predným náhonom. Na slovenský trh príde novinka až v priebehu budúceho roka. Cena v porovnaní s verziou 1,0 TCe by nemala byť vyššia o viac ako 400 eur. U našich západných susedov, ktorí už cenu Dusteru LPG zverejnili, predstavuje nárast 10 000 korún. Novinka bude prospešná pre zákazníkov, ktorí ušetria na prevádzkových nákladoch, keďže cena LPG je približne polovičná v porovnaní s benzínom, a tiež pre automobilku, ktorá vďaka LPG zníži flotilové emisie CO2. Tie budú od budúceho roka kľúčové, pretože za každý nadlimitný gram (nad 95 g/km) budú výrobcovia platiť pokutu 95 eur.

Dacia
		Duster -
		2017
Dacia
		Duster -
		2017
+36Dacia Duster -
		2017

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Dacia Duster #Dacia
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
21. 10. 20191.242 €zdraženie1.316 €
14. 10. 20191.242 €zlacnenie1.315 €
7. 10. 2019zdraženie1.242 €zlacnenie1.321 €
30. 9. 2019zlacnenie1.233 €zlacnenie1.328 €
23. 9. 2019zdraženie1.241 €zdraženie1.334 €
16. 9. 2019zdraženie1.217 €zlacnenie1.321 €
9. 9. 2019zlacnenie1.214 €zlacnenie1.322 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR