Dacia Duster LPG: Skvelá správa. Pod kapotu sa vracia propán-bután

Jedno z najpopulárnejších SUV Európy bude ešte atraktívnejšie. Do ponuky sa s pauzou vracia verzia spaľujúca LPG. Umožnil to preplňovaný 3-valec 1,0 TCe, ktorý nemá priame vstrekovanie paliva.

06.11.2019 12:00
debata (2)
Dacia Duster sa k nám dovážala vo verzii LPG už... Foto: Dacia
Dacia Duster - 2018 Dacia Duster sa k nám dovážala vo verzii LPG už v prvej generácii. A to s motorom 1,6 16v. Teraz sa tejto úlohy zhostí preplňovaný 3-valec 1,0 TCe s výkonom 74 kW a krútiacim momentom 170 Nm.

Emisné normy urobili už vlani pod kapotou Dustera poriadny prievan. Napríklad motor 1,2 TCe nahradil novší 1,3 TCe a diesle 1,5 dCi nové 1,5 BluedCi so selektívnou katalytickou redukciou SCR. Nakoniec padol za obeť CO2 aj veľmi populárny atmosférický 4-valec 1,6 SCe (84 kW), ktorý čoskoro nahradí preplňovaný 3-valec 1.0 TCe s o čosi nižším výkonom 74 kW. Táto rošáda znamenala tiež koniec verzie spaľujúcej LPG, teda propán-bután, keďže bola odvodená práve z atmosférického motora. Výkonnejšie turbá s priamym vstrekovaním paliva už takúto fabrickú prestavbu neumožňovali. Teraz však z Pitešti prichádza skvelá správa. Dacia opäť ponúkne Duster spaľujúci LPG.

Prestavba motora 1,0 TCe na spaľovanie LPG bola... Foto: Renault
Renault - motor 1,0 TCe - 2019 Prestavba motora 1,0 TCe na spaľovanie LPG bola možná vďaka zachovaniu nepriameho vstrekovania paliva. Takýchto turbomotorov je dnes už málo.

Konverziu podstúpi práve nový preplňovaný 3-valec 1,0 TCe. Má takpovediac šťastie, pretože patrí k málu moderných preplňovaných motorov, ktoré si zachovali nepriame, viacbodové vstrekovanie. Upraviť takýto motor na spaľovanie propán-butánu nie je problém. V tejto verzii si uchová pôvodný výkon 74 kW, ktorý dosahuje pri 5 000 otáčkach, a čuduj sa svete, jeho krútiaci moment 170 Nm bude dokonca o 10 Nm vyšší, ako pri verzii spaľujúcej len benzín. To znamená, že dynamické parametre ako zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 12,5 s a maximálna rýchlosť 168 km/h by sa meniť nemali. Presné technické a prevádzkové parametre však ešte nie sú známe. Nepoznáme ani objem plynovej nádrže. Tá pôvodná mala 34 litrov.

Torodná nádrž by mohla mať objem 34 litrov,... Foto: Dacia
Dacia Duster 1,0 TCe LPG - 2020 Torodná nádrž by mohla mať objem 34 litrov, pdobne ako v minulosti.
Verzia 1,0 TCe LPG bude spojená výhradne s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou a predným náhonom. Na slovenský trh príde novinka až v priebehu budúceho roka. Cena v porovnaní s verziou 1,0 TCe by nemala byť vyššia o viac ako 400 eur. U našich západných susedov, ktorí už cenu Dusteru LPG zverejnili, predstavuje nárast 10 000 korún. Novinka bude prospešná pre zákazníkov, ktorí ušetria na prevádzkových nákladoch, keďže cena LPG je približne polovičná v porovnaní s benzínom, a tiež pre automobilku, ktorá vďaka LPG zníži flotilové emisie CO2. Tie budú od budúceho roka kľúčové, pretože za každý nadlimitný gram (nad 95 g/km) budú výrobcovia platiť pokutu 95 eur.
Dacia Duster - 2017
Dacia Duster - 2017
+36Dacia Duster - 2017

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #Dacia #Dacia Duster
Články podľa značiek