Citroën C5 Aircross Hybrid: Elektrifikácia štartuje vlajkovou loďou

14.11.2019 06:00

Ani Citroën neminie radikálne znižovanie emisií. Do roku 2025 má byť 100 % jeho modelových radov elektrifikovaných. A ekologickú ofenzívu štartuje svojím najluxusnejším modelom C5 Aircross. Pod prívlastkom Hybrid však ukrýva plug-in-hybridnú technológiu.

Plug-in-hybridná verzia sa nebude dizajnom...
Plug-in-hybridná verzia sa nebude dizajnom príliš líšiť od klasických s čisto benzínovým alebo naftovým pohonom. Je však pre ňu pripravený Color Pack so špecifickými doplnkami lakovanými v modrej farbe Anodised Blue. Autor: Citroën

Plug-in hybridný Citroën C5 Aircross sme mohli vidieť už vlani v septembri na autosalóne v Paríži. Vtedy ešte ako koncept. Teraz prichádza rad na finálnu verziu. Ani sa niet čomu čudovať. Od budúceho roka budú musieť automobilky stlačiť priemerné emisie CO2 na 95 g/km. C5 Aircross Hybrid je tak nielen prvým dobíjateľným hybridom značky, ale aj prvým modelom stratégie, podľa ktorej chce automobilka vybaviť nejakou formou elektrifikovaného pohonu do roku 2023 80 % a do roku 2025 až 100 % svojich modelov.

Technika C5 Aircross sa od predstavenia konceptu nezmenila. Nie je veľkým prekvapením ani preto, že ju už používa sesterský Peugeot v hybridných verziách 508 a s pohonom oboch náprav a aj Peugeot 3008 a prémiové SUV DS 7 E-Tense. Základom je teda preplňovaný 4-valec 1,6 PureTech (132 kW) spojený s elektromotorom (80 kW), ktorý sa nachádza medzi spaľovacím agregátom a upravenou 8-stupňovou prevodovkou e-EAT8. Prevodovka navyše dostala viaclamelovú mokrú spojku. Systém je naladený tak, že spoluprácou oboch motorov ponúka maximálny výkon 165 kW a 320 Nm krútiaceho momentu. Tie putujú výlučne k predným kolesám.

Konektor nabíjania je ukrytý pod vekom na ľavom...
Konektor nabíjania je ukrytý pod vekom na ľavom zadnom blatníku. Autor: Citroën

Zaujímavé je, že vďaka elektromotoru je maximum krútiaceho momentu dostupné od nulových otáčok, čo by sa malo prejaviť na dynamike. Zdrojom energie sú li-ion batérie s kapacitou 13,2 kWh. Podľa prísnejšej normy WLTP majú stačiť na čisto elektrický dojazd do vzdialenosti 50 km. To znamená, že väčšinu bežných denných trás by mali vodiči absolvovať v elektrickom režime. Zásobu energie si však môžete odložiť aj na čas, keď ju budete potrebovať, napríklad pri plánovanom vjazde do bezemisnej zóny. Režim Save dovoľuje zachovať elektrický dojazd na 10 alebo 20 km, či dokonca uchovať celú zásobu energie.

Interiér je vybavený 10-pacovým digitálnym...
Interiér je vybavený 10-pacovým digitálnym kokpitom a 8-palcovou obrazovkou infotainmentu, ktoré majú špecifickú grafiku a funkcie súvisiace s hybridným pohonom. Autor: Citroën

Problémom je, že batérie podporujú dobíjanie s výkonom maximálne sedem kilowattov, takže nabitie trvá z domáceho Wall Boxu minimálne dve hodiny a z bežnej siete šesť. Na rýchlonabíjacích staniciach teda nepochodíte. Na druhej strane to prospieva akumulátorom, na ktoré poskytne Citroën 8-ročnú záruku. A keď sme pri batériách, spomeňme, že sú umiestnené pod zadnými sedadlami, takže nijako neobmedzujú veľkosť kufra. A čo je ešte sympatickejšie, sedadlá sú naďalej posuvné a sklopné. Plug-in hybridný Aircross preto uvezie 460 až 600 litrov nákladu a zvládne predmety dlhé 1,9 metra, rovnako ako verzie so spaľovacím motorom.

Pod prednou kapotou sa ukrýva preplňovaný...
Pod prednou kapotou sa ukrýva preplňovaný 4-valec 1,6 PureTech s výkonom 132 kW a elektromotor s výkonom 80 kW, spojený s 8-stupňovou automatickou prevodovkou. Autor: Citroën

Okrem nižšej spotreby paliva by mal byť bonusom pre zákazníkov aj komfort. C5 Aircross Hybrid je v sérii vybavený laminovanými prednými oknami pre potlačenie aerodynamického hluku, čo ocenia majitelia najmä v režime elektrickej jazdy. V sérii je aj elektrochromatické spätné zrkadlo s modrou diódou na strane čelného okna, ktorá svieti vždy, keď vozidlo pracuje v móde EV. Špecifický je aj infotainment. Virtuálny kokpit s uhlopriečkou 10,2 palca ako aj 8-palcový centrálny displej majú odlišnú grafiku a funkcie pripravené pre potreby hybridného režimu.

Zdrojom energie sú akumulátory s kapacitou 13,2...
Zdrojom energie sú akumulátory s kapacitou 13,2 kWh, umiestnené pod zadnými sedadlami. Vďaka tomu má plug-in-hybridná verzia rovnaký objem batožinového priestoru, ktorý sa vďaka posuvným sedadlám mení od 460 do 600 litrov. Autor: Citroën

Zobrazujú napríklad okamžitý výkon, stav nabitia akumulátorov, čas potrebný na dobitie, dojazd, priebeh energetických tokov hybridnej sústavy či podrobnú štatistiku spotreby. Mobilné aplikácie umožnia plánovanie nabíjania a ovládanie niektorých funkcií na diaľku. Nešetrilo sa ani na asistenčných systémoch. C5 Aircross hybrid ich má až 19 vrátane asistovanej jazdy na diaľnici a v zápchach. Navonok sa hybridná verzia líši konektorom nabíjania na ľavom zadnom blatníku. Objednať si môžete Pack Color so špecifickými modrými doplnkami Anodised Blue vrátane prvkov Airbump.

Podvozok je vybavený plne nezávislým zavesením kolies, teda aj zadných. Vyššia hmotnosť spôsobená batériami si vyžiadala špecifické naladenie odpruženia vrátane hydraulických dorazov Progresive Hydraulic Cushion. Ekologická novinka Citroënu dorazí najprv na domáci francúzsky trh, kde si ju môžu zákazníci už dnes objednať od 39 950 eur. So vstupom na ďalšie trhy, ako aj s presnejšími prevádzkovými údajmi môžeme rátať v priebehu budúceho roka. Stále napríklad nepoznáme dynamické parametre ani spotrebu paliva.

Citroën
		C5 Aircross Hybrid -
		2019
Citroën C5
		Aircross Hybrid -
		2019
+21Citroën C5 Aircross
		Hybrid -
		2019

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#plug-in hybrid #Citroën 5 Aircross #Citroen
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek