Plug-in hybridný Citroën C5 Aircross sme mohli vidieť už vlani v septembri na autosalóne v Paríži. Vtedy ešte ako koncept. Teraz prichádza rad na finálnu verziu. Ani sa niet čomu čudovať. Od budúceho roka budú musieť automobilky stlačiť priemerné emisie CO2 na 95 g/km. C5 Aircross Hybrid je tak nielen prvým dobíjateľným hybridom značky, ale aj prvým modelom stratégie, podľa ktorej chce automobilka vybaviť nejakou formou elektrifikovaného pohonu do roku 2023 80 % a do roku 2025 až 100 % svojich modelov.
Technika C5 Aircross sa od predstavenia konceptu nezmenila. Nie je veľkým prekvapením ani preto, že ju už používa sesterský Peugeot v hybridných verziách 508 a s pohonom oboch náprav a aj Peugeot 3008 a prémiové SUV DS 7 E-Tense. Základom je teda preplňovaný 4-valec 1,6 PureTech (132 kW) spojený s elektromotorom (80 kW), ktorý sa nachádza medzi spaľovacím agregátom a upravenou 8-stupňovou prevodovkou e-EAT8. Prevodovka navyše dostala viaclamelovú mokrú spojku. Systém je naladený tak, že spoluprácou oboch motorov ponúka maximálny výkon 165 kW a 320 Nm krútiaceho momentu. Tie putujú výlučne k predným kolesám.
Zaujímavé je, že vďaka elektromotoru je maximum krútiaceho momentu dostupné od nulových otáčok, čo by sa malo prejaviť na dynamike. Zdrojom energie sú li-ion batérie s kapacitou 13,2 kWh. Podľa prísnejšej normy WLTP majú stačiť na čisto elektrický dojazd do vzdialenosti 50 km. To znamená, že väčšinu bežných denných trás by mali vodiči absolvovať v elektrickom režime. Zásobu energie si však môžete odložiť aj na čas, keď ju budete potrebovať, napríklad pri plánovanom vjazde do bezemisnej zóny. Režim Save dovoľuje zachovať elektrický dojazd na 10 alebo 20 km, či dokonca uchovať celú zásobu energie.
Problémom je, že batérie podporujú dobíjanie s výkonom maximálne sedem kilowattov, takže nabitie trvá z domáceho Wall Boxu minimálne dve hodiny a z bežnej siete šesť. Na rýchlonabíjacích staniciach teda nepochodíte. Na druhej strane to prospieva akumulátorom, na ktoré poskytne Citroën 8-ročnú záruku. A keď sme pri batériách, spomeňme, že sú umiestnené pod zadnými sedadlami, takže nijako neobmedzujú veľkosť kufra. A čo je ešte sympatickejšie, sedadlá sú naďalej posuvné a sklopné. Plug-in hybridný Aircross preto uvezie 460 až 600 litrov nákladu a zvládne predmety dlhé 1,9 metra, rovnako ako verzie so spaľovacím motorom.
Okrem nižšej spotreby paliva by mal byť bonusom pre zákazníkov aj komfort. C5 Aircross Hybrid je v sérii vybavený laminovanými prednými oknami pre potlačenie aerodynamického hluku, čo ocenia majitelia najmä v režime elektrickej jazdy. V sérii je aj elektrochromatické spätné zrkadlo s modrou diódou na strane čelného okna, ktorá svieti vždy, keď vozidlo pracuje v móde EV. Špecifický je aj infotainment. Virtuálny kokpit s uhlopriečkou 10,2 palca ako aj 8-palcový centrálny displej majú odlišnú grafiku a funkcie pripravené pre potreby hybridného režimu.
Zobrazujú napríklad okamžitý výkon, stav nabitia akumulátorov, čas potrebný na dobitie, dojazd, priebeh energetických tokov hybridnej sústavy či podrobnú štatistiku spotreby. Mobilné aplikácie umožnia plánovanie nabíjania a ovládanie niektorých funkcií na diaľku. Nešetrilo sa ani na asistenčných systémoch. C5 Aircross hybrid ich má až 19 vrátane asistovanej jazdy na diaľnici a v zápchach. Navonok sa hybridná verzia líši konektorom nabíjania na ľavom zadnom blatníku. Objednať si môžete Pack Color so špecifickými modrými doplnkami Anodised Blue vrátane prvkov Airbump.
Podvozok je vybavený plne nezávislým zavesením kolies, teda aj zadných. Vyššia hmotnosť spôsobená batériami si vyžiadala špecifické naladenie odpruženia vrátane hydraulických dorazov Progresive Hydraulic Cushion. Ekologická novinka Citroënu dorazí najprv na domáci francúzsky trh, kde si ju môžu zákazníci už dnes objednať od 39 950 eur. So vstupom na ďalšie trhy, ako aj s presnejšími prevádzkovými údajmi môžeme rátať v priebehu budúceho roka. Stále napríklad nepoznáme dynamické parametre ani spotrebu paliva.