Los Angeles 2019: Toto je TOP 10 premiér z Mesta anjelov. Aj elektrický Mustang!

Je to paradox. Kým najväčšie svetové autosalóny pomaly „umierajú“, tým lokálnym sa darí. Dôkazom je práve prebiehajúca motoršou v Los Angeles. Kalifornia ako centrum moderných technológií jednoducho láka.

23.11.2019 07:00
debata (4)
Jednou z hlavných hviezd kalifornského... Foto: LAAS
Ford Mustang Mach-E Jednou z hlavných hviezd kalifornského autosalóna bol Ford Mustang Mach-E. Tento žrebec "cvála" po prvýkrát v 55 ročnej histórii Mustangu na elektrinu. A nie je to kupé ani kabriolet.

Tohtoročný septembrový autosalón vo Frankfurte nad Mohanom bol pravdepodobne posledný. Účasť na ňom odmietli prakticky všetky značky s výnimkou tých nemeckých. Obrovské problémy má v dobe sociálnych sietí a „digitálneho marketingu“ aj konkurenčné podujatie v Paríži či v Detroite. Automobilky sa jednoducho odvracajú od klasických foriem prezentácie. Paradoxne, menším salónom sa darí. Nik od nich nečaká stovky automobilových premiér, a tak je každá z nich prekvapením. Dôkazom môže byť práve prebiehajúca výstava v Los Angeles. Bohatá časť USA a centrum moderných technológií výrobcov jednoducho láka. Objavilo sa tu množstvo svetových debutov a dokonca koncepčných štúdií. Elektromobily nevynímajúc. My sme pre vás vybrali 10 najdôležitej­ších.

Aston Martin DBX

Aston Martin DBX Foto: LAAS
Aston Martin DBX Aston Martin DBX

Po Rolls-Royce a Bentley sa do sveta SUV zapája aj tretia britská aristokratická značka. V Los Angeles predstavuje dlho avizovaný model DBX. Dĺžkou 5 039 mm zapadá medzi Bentaygu a Lamborghini Urus. A podobne ako kupé Aston Martinu kombinuje eleganciu so športovou DNA. DBX postavili na úplne novej hliníkovej platforme, takže sa pýši o 400 kg nižšou hmotnosťou ako britskí konkurenti. Na váhe má i tak 2 245 kg. Lenže preplňovaný 8-valec od AMG s výkonom 405 kW a krútiacim momentom 700 Nm ho dokáže katapultovať na stovku za 4,5 sekundy. Maximálkou 291 km ho však Bentayga či Urus porazia. Aj 9-stupňový automat a pohon oboch náprav dodali Nemci. Rázvor 3 060 m vytvára veľký priestor pre posádku. Tá si bude užívať záplavu kože a drahých materiálov. Každé tlačidlo, každý detail bol vyvinuté špeciálne pre DBX. Napriek tomu sa nebráni terénu. Zvláda brody hlboké až 500 mm. Za túto parádu však zaplatíte minimálne 158 000 libier. Aston Martin očakáva, že jeho prvé SUV zvýši ročnou produkciou 4 000 kusov celkový predaj značky o dve tretiny. Vyrábať sa bude v Saint Athane vo Walese.

Alfa Romeo Giulia

Alfa Romeo Giulia Foto: LAAS
Alfa Romeo Giulia Alfa Romeo Giulia

Nový sedan Giulia, postavený na platforme Giorgio, so zadným náhonom, mal byť reštartom značky Alfa Romeo. Nestalo sa. Giulia nedokáže ani po troch rokoch konkurovať súperom z Mníchova, zo Stuttgartu či z Ingolstadtu. Napriek prémiovej koncepcii totiž od začiatku strácala na kvalite spracovania interiéru. A práve tento neduh má vyriešiť facelift predstavený v Los Angeles. Kabína disponuje kvalitnejšími materiálmi a najmä novým infotainmentom, ktorý prichádza s 8,8-palcovou dotykovou obrazovkou. Pribudli aj asistenčné systémy na úrovni SAE 2. Kvôli tomu sa menil volant s novým rozmiestnením ovládačov. Na podvozku a ani pod kapotou sa nič nemenilo. Alfa tvrdí, že Giulia je jazdnými vlastnosťami a výkonmi stále na špici. O pohon sa stará benzínový 4-valec 2,0 T (147 kW) a jeho výkonnejšia verzia (206 kW). Okrem toho je tu 2,2-litrový diesel naladený na 110, 132 alebo154 kW. Na vrchole tróni 6-valec 2,9 T 375 kW) pre ostrú verziu Quadrifoglio Verde.

Audi e-tron Sportback

Audi e-tron Sportback Foto: LAAS
Audi e-tron Sportback Audi e-tron Sportback

Po vlaňajšej premiére prvého čisto elektrického Audi e-tron dorazila do Los Angeles športovejšia verzia Sportback. Receptúra neprekvapí. Sportback má zníženú siluetu kabíny a splývavý profil. Aj vďaka tomu klesol koeficient odporu vzduchu na Cd 0,25. To ale hovoríme o verzii s elektronickými spätnými zrkadlami. Dynamické elektrické SUV má vo verzii 55 dva elektromotory s výkonom 265 kW, krátkodobo až 300 kW. Potom šprintuje na stovku za 5,7 s. Batérie s kapacitou 95 kWh stačia na dojazd 446 km. V ponuke bude aj slabšia verzia 50 (230 kW) s menšou kapacitou akumulátorov (71 kWh). Spolu s elektrickým Sportbackom sa predstavujú revolučné svetlá DMD (Digital Micromirror Device) s individuálne nastaviteľnými digitálnymi zrkadlami. V každom reflektore je ich približne jeden milión. K prvým zákazníkom sa novinka, vyrábaná v Bruseli, dostane na jar budúceho roka.

BMW 2 Gran Coupé

BMW 2 Gran Coupe Foto: LAAS
BMW 2 Gran Coupe BMW 2 Gran Coupe

Mníchov prichádza po prvýkrát s konkurentom pre Mercedes-Benz CLA. Nové kompaktné 4-dverové kupé si však rozhodne nemýľte so súčasným kupé radu 2. Nemá s ním nič spoločné. Novinka totiž využíva platformu UKL s priečne uloženými motormi a prioritným predným náhonom, ktorú už poznáme z nedávno predstavenej novej generácie BMW radu 1, ako aj z BMW X1 a X2. V porovnaní s novou jednotkou je Gran Coupé o 207 mm dlhšie (4 526), ale o 14 mm nižšie. Strecha klesla k asfaltu z dôvodu použitia bezrámovej konštrukcie okien dverí. Väčší formát umožnil vytvoriť dynamicky tvarovaný znížený sedan inšpirovaný väčšími BMW 4 Gran Coupé, 6 Gran Coupé a 8 Gran Coupé. Do kufra sa zmestí 430 litrov batožiny – o 40 viac ako v BMW 2 kupé a o 50 viac ako v hatchbacku radu 1. Pod kapotou sa predstavia tri motory. Benzínový 3-valec 1,5 TwinPower Turbo pre BMW 218i (103 kW), naftový 4-valec 2,0 TwinPower Turbo pre BMW 220d (140 kW) a vrcholový benzínový 4-valec pre M235i xDrive (225 kW). V spojení s 8-stupňovým automatom a pohonom oboch náprav xDrive so samosvorným diferenciálom Torsen šprintuje najvýkonnejšie kupé na stovku za 4,9 sekundy a s M paketom ešte o desatinku kratšie.

Ford Mustang Mach-E

Ford Mustang Mach-E Foto: LAAS
Ford Mustang Mach-E Ford Mustang Mach-E

Prvýkrát v 55-ročnej histórii ikonického Mustanga dostáva toto kupé a kabriolet celkom nového súrodenca. Mustang Mach-E je jednoducho čisto elektrickým SUV-kupé. Stojí na novej elektrickej platforme s batériami zabudovanými v podlahe. K dispozícii budú dve verzie. So štandardnou kapacitou 75,7 kWh a verzia s predĺženým dojazdom, ktorej akumulátory sú schopné „natankovať“ až 98,8 kWh elektrickej energie. Zákazníci si tiež budú môcť vybrať medzi zadným náhonom a pohonom oboch náprav. Verzia 4×4 bude vybavená dvoma elektromotormi. Štandardný Mach-E ponúkne 248 kW. Jeho dojazd sa má s väčším batériovým blokom pohybovať do 600 km. Chystá sa aj ostrá verzia Mach-E GT s výkonom 342 kW. To znamená, že elektrické SUV s pohotovostnou hmotnosťou 2 218 kg bude zrýchľovať na stovku za menej ako päť sekúnd. Zaujímavosťou sú dva batožinové priestory s objemom 502 litrov, infotainment s 15-palcovým displejom či on-line aktualizácie softvéru. Stabilitu a komfort zabezpečí adaptívny podvozok s magnetoreolo­gickými tlmičmi.

Hyundai Vision T Concept

Hyundai Vision T Concept Foto: LAAS
Hyundai Vision T Concept Hyundai Vision T Concept

Koncept futuristického SUV je už siedmou štúdiou v poradí, ktorá predstavuje nový dizajnový štýl Sensous Sportiness, teda zmyselnú športovosť. Naposledy sme ju mohli vidieť na koncepte Hyundai 45 vo Frankfurte nad Mohanom. Vision T Concept šokuje kombináciou ostrých prelisov a aerodynamických kriviek, no najmä prednou maskou, ktorá dokonale zrastá s reflektormi. Ich jednotlivé segmenty sú do nej integrované, takže ak svetlá nesvietia sú prakticky neviditeľné, podobne ako na konceptoch Le Fil Rouge. Maska s parametrickou štruktúrou navyše obsahuje aktívne kosoštvorcové bunky, ktoré sa otvárajú alebo zatvárajú podľa potrieb prívodu vzduchu k motoru. Áno, napriek móde elektromobilov je Vision T plug-in hybridom. Bohužiaľ nič viac o pohone automobilka neprezradila a dokonca nás nepustila ani do interiéru. Je ale možné, že predznamenáva budúci dizajn Hyundaiu Tucson alebo väčšieho Santa Fe. Veď dĺžkou 4 610 mm stojí presne medzi nimi.

Lexus LC 500 Convertible

Lexus LC 500 Convertible Foto: LAAS
Lexus LC 500 Convertible Lexus LC 500 Convertible

Lexus sa po rokoch vracia do triedy kabrioletov. A vo veľkom štýle. Základom jeho novinky je totiž úžasné kupé LC 500. Napokon, naznačil to už konceptom na januárovom autosalóne v Detroite. Otvorený model dostal kompaktnú plátennú strechu. Jej profil sa snaží kopírovať siluetu kupé. Mechanizmus zvládne premenu za 15, respektíve 16 sekúnd. Manipulácia je povolená do rýchlosti 50 km/h. Posádka by si mala užívať tepelný komfort aj so stiahnutou strechou. Lexus totiž upravil klimatizáciu tak, aby udržiavala zvolenú teplotu bez ohľadu na to, či je strecha vysunutá, alebo zasunutá. Stará sa o to napríklad prívod teplého vzduchu v oblasti hlavových opierok, vyhrievané a ventilované sedadlá či vyhrievaný volant. Turbulencie vzduchu v kabíne redukuje „neviditeľný“ deflektor z polykarbonátu. O zníženie hluku sa stará jeho aktívne potláčanie pomocou audiosústavy. Lexus dal v tomto prípade pred hybridom prednosť verzii LC 500 s atmosférickým 8-valcom 5,0 V8 s výkonom 351 kW. Tie putujú k zadným kolesám cez 10-stupňový automat. Aj napriek vyššej hmotnosti danej dodatočnými výstužami platformy by sa nemala dynamika kabrioletu líšiť od kupé.

Mercedes-Maybach 600 GLS

Toyota RAV4 PHEV Foto: LAAS
Mercedes-Maybach - Toyota RAV4 PHEV

Nestačí vám obrie SUV Mercedes-Benz GLS? Tak potom je tu opulentná novinka z dielne Maybachu. Doplní Maybach S a S Cabriolet. Na ceste si ho nemôžete nevšimnúť. Dizajnový tuning podstúpili najmä predné partie s megalomanskou chrómovou maskou. Lesklý kov pribudol aj na stĺpikoch a v zadnej časti. Príslušnosť k automobilovej aristokracii dáva Maybach GLS najavo 23-palcovými diskami kolies a asi najväčšou vychytávkou – masívnymi výsuvnými prahmi, ktoré uľahčujú nastupovanie. Na výber je 5– alebo 4-miestna verzia s polohovateľnými masážnymi a ventilovanými sedadlami. Tretí rad tu už nenájdete. Nechýba ani obrovská panoramatická strecha. Bohužiaľ, 12-valec „dostal padáka“. Pod kapotou pracuje preplňovaný mild-hybridný motor 4,0 V8 s výkonom 410 kW a krútiacim momentom 750 Nm, spojený s 9-stupňovým automatom. Samozrejmosťou je pohon 4×4 aj pneumatické odpruženie. Ultraluxusný monument s hmotnosťou 2,7 tony zvláda šprint na stovku pod päť sekúnd. Cena ostáva zatiaľ tajomstvom.

Toyota RAV4 PHEV

Toyota RAV4 PHEV Foto: LAAS
Toyota RAV4 PHEV Toyota RAV4 PHEV

Piata generácia Toyoty RAV4 prichádza konečne v plug-in hybridnej verzii. A postaví sa priamo na vrchol modelového radu. Bude najvýkonnejšou v histórii. Využíva posilnený hybridný systém, ktorý kombináciou 2,5-litrového atmosférického 4-valca a dvojice elektromotorov poskytuje systémových 225 kW, to je až o 62 kW viac v porovnaní s bežným hybridným pohonom. Potom neprekvapí, že RAV4 PHEV akceleruje na stovku za 6,2 sekundy, čo nie je ďaleko od prémiových plug-in hybridných SUV BMW alebo Volva. O dostatok elektrickej energie sa stará nový li-ion akumulátor. Jeho kapacitu síce nepoznáme, no podľa predbežnej homologizácie by mala „zástrčková“ RAV4 prejsť v čisto elektrickom režime asi 60 km, a to podľa prísnejšej normy WLTP. To by malo zodpovedať približne 13 kWh. Nepoznáme ani presnú spotrebu. Toyota udáva len emisie CO2 na úrovni 30 g/km, čo má byť menej než zvládne akákoľvek konkurencia. Na trh sa dostane v druhej polovici budúceho roka.

Toyota Mirai Concept

Toyota Mirai Concept Foto: Toyota
Toyota Mirai Concept Toyota Mirai Concept

Toyota verí vodíku. Už na budúci rok predstaví druhú generáciu modelu Mirai, ktorý využíva technológiu palivových článkov. Zatiaľ sa novinka ukazuje v Los Angeles len ako koncept ale je len málo pravdepodobné, že finálna sériová verzia by bola odlišná. A to je dobré, pretože kým prvá generácia publikum svojim dizajnom rozdeľovala, tá budúca sa zmenila na atraktívny športový sedan. Toyota dokonca tvrdí, že bude šoférskym autom so všetkým čo k tomu patrí. Vrátane zadného náhonu. Pohon zabezpečí úplne nová generácia vodíkovej technológie. Elektromotor bude čerpať energiu z výkonnejších palivových článkov. Jazdný dosah na jedno tankovanie sa má zvýšiť až o 30 %. V súčasnosti to bolo okolo 500 km. Postará sa o to vyššia účinnosť systému a väčší objem uskladneného vodíka. Doteraz dokázal Mirai natankovať do svojich nádrží maximálne päť kilogramov pod tlakom 700 barov. Očakávať máme aj lepšiu dynamiku. Výkon nepochybne vzrastie z aktuálnych 113 kW. Takže Mirai druhej generácie by mal v šprinte na stovku podliezť súčasných 9,6 sekundy a prekonať maximálku 178 km/h.

VW ID. Space Vizzion

VW ID. Space Vizzion Concept - 2019 Foto: LAAS
VW ID. Space Vizzion Concept - 2019 VW ID. Space Vizzion Concept - 2019
Do Los Angeles dorazila ďalšia elektrická štúdia Volkswagenu s logom ID. Tentoraz pod názvom Space Vizzion. Čo je prekvapujúce, ide o kombi, hoci za Atlantikom sa táto kategória priazni príliš neteší. ID. Space Vizzion je napriek tomu podľa Volkswagenu určený aj pre USA. Čiastočne nadväzuje na futuristický sedan Vizzion s autonómnym riadením, predstavený vlani v Ženeve. Ale toto auto má s realitou spoločného podstatne viac. Základom je platforma MEB. Jej flexibilita umožnila vytvoriť karosériu dlhú 4 958 mm, takže sa pozeráme na čosi, čo by mohlo byť Passatom blízkej budúcnosti. A dokonale aerodynamickým. Súčiniteľ odporu vzduchu je len Cd 0,24. Štúdiu poháňa zadný elektromotor s výkonom 205 kW, ale nie je problém pridať druhý, čím by sa výkon zvýšil až na 265 kW. Potom by ID. Space Vizzion akceleroval na stovku za päť sekúnd. Batérie s kapacitou 85 kWh majú stačiť na dojazd 590 km. Kabína s head-up displejom a obrovským 15,6-palcovým infotainmentom je zatiaľ určená štvorčlennej posádke. A za ňu sa ešte zmestí 586 litrov batožín. Sériový model bude, samozrejme, 5-miestny.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #autosalón Los Angeles 2019
Články podľa značiek