
Necelý rok po predstavení prvého čisto elektrického Audi e-tron prišla v Los Angeles na rad ďalšia verzia. Pôvodné SUV obohacuje SUV-kupé s tradičným prívlastkom Sportback. Zmeny sa dotkli najmä dizajnu. Sportback má v zadnej časti splývavú siluetu kabíny, ktorá mu prepožičiava športovejší vzhľad. Predná časť pôsobí agresívnejšie vďaka novým nárazníkom so zväčšenými bočnými otvormi. Vzadu prešiel premenou opäť nárazník s odlišným difúzorom. Pre e-tron Sportback je tiež vyhradený špecifický modrý lak Plasma Blue a 22-palcové príplatkové disky – o palec väčšie ako pri e-trone.
No nájdeme tu aj jednu technologickú odlišnosť. Sportback totiž prichádza vo svetovej premiére s reflektormi Matrix LED so systémom DMD (Digital Micromiror Dvice). Každý z reflektorov obsahuje milión mikrozrkadiel, ktoré možno natáčať pôsobením elektromagnetických polí až 5 000-krát za sekundu. Výsledkom je efekt, ktorý nemá ďaleko od projektorov. Svetlá nielen osvetľujú vozovku, ale sú schopné na ňu premietať napríklad obrazce či tmavé vodiace čiary, ktoré informujú vodiča o pozícii vozidla v jazdnom prúde. Umožňujú tiež brilantné tienenie jednotlivých svetelných lúčov proti oslneniu ostatných vodičov.

Zaujímavé je, že napriek transformácii na SUV-kupé nedošlo k zmenám vonkajších rozmerov. E-tron Sportback má na dĺžku identických 4 901, na šírku 1 935 a na výšku1 616 mm. Zlepšila sa však aerodynamika. Verzia s elektronickými spätnými zrkadlami má znížený koeficient odporu vzduchu Cd z 0,27 na 0,25, čo predlžuje dojazd približne o 10 km. Základom je prémiová elektrická platforma MEB Evo s dvojicou elektromotorov. Základná verzia e-tron 50 má výkon 230 kW a krútiaci moment 540 Nm. No stovku zrýchľuje za 6,8 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 190 km/h. Batérie s kapacitou 71 kWh (využiteľných 64,7 kWh), umožňujú dojazd 354 km (WLTP).

Výkonnejšia verzia e-tron 55 má výkon elektromotorov zvýšený na 265 kW a 561 Nm, pričom pomocou funkcie Boost dokáže pohon generovať počas ôsmich sekúnd až 300 kW a 664 Nm. Potom sa šprint na stovku skráti na 5,7 sekundy a maximálka stúpne o 10 km/h, na konečných 200. Výkonnejšia verzia sa môže pochváliť aj vyššou kapacitou li-ion akumulátorov. Tridsaťšesť modulov namiesto 27 znamená, že e-tron 55 disponuje 95 kWh elektrickej energie (86,5 využiteľných). S dojazdom do vzdialenosti 400 km pomáha vyspelá rekuperácia. Až 95 % brzdení, so spomalením do 0,3 g, sa odohráva bez elektronických hydraulických bŕzd, len pomocou rekuperácie zadným elektromotorom.

Maximálny rekuperačný výkon pri prudkom brzdení z rýchlosti 100 km/h predstavuje až 220 kW a 300 Nm, to je viac ako 70 % výkonu celej hnacej sústavy. Rekuperácia, ktorú možno nastaviť v troch úrovniach, sa tak stará o predĺženie dojazdu až o 30 %. Kým slabšia verzia podporuje nabíjanie s maximom 120 kW, výkonnejšia zvláda až 150 kW. Len 30 minút na rýchlonabíjacej stanici má stačiť na dobitie na 80 % kapacity. Batérie sú opäť zabudované v podlahe, takže Sportback si zachoval takmer identické úžitkové vlastnosti ako e-tron. Už v základe ponúka vo svojich dvoch batožinových priestoroch 615 litrov, z toho 60 pod prednou kapotou, a po sklopení zadných operadiel maximálnych 1 655.

Kabína vychádza z bežného e-tronu, takže tu nájdeme až tri displeje, z toho dva 12,3-palcové vo funkcii prístrojového panela a rozhrania MMI. Dopĺňa ich dotykový displej klimatizácie s uhlopriečkou 8,6 palca. Na výber sú štandardné alebo športové sedadlá. Sportback preberá z e-tronu kompletný balík asistenčných systémov, vrátane rýchlostného asistentu či asistentu pre jazdu v kolóne. Autonómnu elektroniku zásobuje dátami päť radarov, šesť kamier, dvanásť ultrazvukových senzorov a jeden laserový skener. Údaje sú spracúvané výkonnou riadiacou jednotkou zFAS. Nechýba ani vzájomná komunikácia medzi vozidlami Car-to-X, vďaka ktorej si môžu vymieňať lokálne informácie o hroziacom nebezpečenstve.
Audi e-tron Sportback bude schádzať z montážnych liniek závodu v Bruseli, tak ako jeho klasický súrodenec. Na trh sa dostane na jar 2020. A to v úvodnej edícii „Edition one“ vo farbe Plasma Blue, s panoramatickým strešným oknom, 21-palcovými diskami kolies, koženým čalúnením Valcona, digitálnymi svetlami Matrix LED či aparatúrou Bang & Olufsen. Cenu zatiaľ Audi nezverejnilo.
Rozmery a objemy
Dĺžka (mm) | 4 901 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 935 |
Výška (mm) | 1 616 |
Rázvor náprav (mm) | 2 928 |
Veľkosť kufra (l) | 615 (60 + 555) – 1 655 |
Technické údaje
Verzia | 50 quattro | 55 quattro |
---|---|---|
Motor | 2× asynchrónny elektromotor | 2× asynchrónny elektromotor |
Max. výkon (kw/ot.) | 225 | 265 (300 – Boost) |
Max. krút. moment (Nm/ot.) | 540 | 561 (Boost 664) |
Kapacita batérií (kWh) | 71 | 95 |
Pohon | 4×4 | 4×4 |
0 – 100 km/h (s) | 6,8 | 5,7 |
Max. rýchlosť (km/h) | 190 | 200 |
Dojazd (km) | 354 | 400 |