Audi e-tron Sportback: Elektrické SUV aj ako kupé. Už dnes má svetlá budúcnosti

Na autosalóne v Los Angeles predstavil Ingolstadt druhú verziu elektrického e-tronu. Ako inak, ide o populárne SUV-kupé s prívlastkom Sportback. Má lepšiu aerodynamiku, mierne dlhší dojazd a reflektory s miliónom zrkadiel. V ponuke bude s výkonom 230 alebo 265 kW.

05.12.2019 06:00
debata
Audi e-tron Sportback má výrazne športovejší... Foto: Audi
Audi e-tron Sportback - 2020 Audi e-tron Sportback má výrazne športovejší „look“. Vidieť to už na agresívne tvarovanom nárazníku. Najväčšou novinkou sú však príplatkové reflektory Matrix LED s technológiou DMD. Každý z nich obsahuje milión individuálne ovládaných mikrozrkadiel.

Necelý rok po predstavení prvého čisto elektrického Audi e-tron prišla v Los Angeles na rad ďalšia verzia. Pôvodné SUV obohacuje SUV-kupé s tradičným prívlastkom Sportback. Zmeny sa dotkli najmä dizajnu. Sportback má v zadnej časti splývavú siluetu kabíny, ktorá mu prepožičiava športovejší vzhľad. Predná časť pôsobí agresívnejšie vďaka novým nárazníkom so zväčšenými bočnými otvormi. Vzadu prešiel premenou opäť nárazník s odlišným difúzorom. Pre e-tron Sportback je tiež vyhradený špecifický modrý lak Plasma Blue a 22-palcové príplatkové disky – o palec väčšie ako pri e-trone.

No nájdeme tu aj jednu technologickú odlišnosť. Sportback totiž prichádza vo svetovej premiére s reflektormi Matrix LED so systémom DMD (Digital Micromiror Dvice). Každý z reflektorov obsahuje milión mikrozrkadiel, ktoré možno natáčať pôsobením elektromagnetických polí až 5 000-krát za sekundu. Výsledkom je efekt, ktorý nemá ďaleko od projektorov. Svetlá nielen osvetľujú vozovku, ale sú schopné na ňu premietať napríklad obrazce či tmavé vodiace čiary, ktoré informujú vodiča o pozícii vozidla v jazdnom prúde. Umožňujú tiež brilantné tienenie jednotlivých svetelných lúčov proti oslneniu ostatných vodičov.

Napriek novému splývavému profilu kabíny... Foto: Audi
Audi e-tron Sportback - 2020 Napriek novému splývavému profilu kabíny nedošlo k zmenám rozmerov, dokonca ani výšky. Zlepšila sa však aerodynamika. Koeficient Cx klesol z 0,27 na 0,25.

Zaujímavé je, že napriek transformácii na SUV-kupé nedošlo k zmenám vonkajších rozmerov. E-tron Sportback má na dĺžku identických 4 901, na šírku 1 935 a na výšku1 616 mm. Zlepšila sa však aerodynamika. Verzia s elektronickými spätnými zrkadlami má znížený koeficient odporu vzduchu Cd z 0,27 na 0,25, čo predlžuje dojazd približne o 10 km. Základom je prémiová elektrická platforma MEB Evo s dvojicou elektromotorov. Základná verzia e-tron 50 má výkon 230 kW a krútiaci moment 540 Nm. No stovku zrýchľuje za 6,8 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 190 km/h. Batérie s kapacitou 71 kWh (využiteľných 64,7 kWh), umožňujú dojazd 354 km (WLTP).

Novinkou v ponuke je slabšia verzia 55... Foto: Audi
Audi e-tron Sportback - 2020 Novinkou v ponuke je slabšia verzia 55 Sportback s výkonom 230 kW a akumulátormi so zníženou kapacitou na 71 kWh. Aj s ňou má však e-tron, aj vďaka účinnej rekuperácii prejsť 347 km na jedno nabitie.

Výkonnejšia verzia e-tron 55 má výkon elektromotorov zvýšený na 265 kW a 561 Nm, pričom pomocou funkcie Boost dokáže pohon generovať počas ôsmich sekúnd až 300 kW a 664 Nm. Potom sa šprint na stovku skráti na 5,7 sekundy a maximálka stúpne o 10 km/h, na konečných 200. Výkonnejšia verzia sa môže pochváliť aj vyššou kapacitou li-ion akumulátorov. Tridsaťšesť modulov namiesto 27 znamená, že e-tron 55 disponuje 95 kWh elektrickej energie (86,5 využiteľných). S dojazdom do vzdialenosti 400 km pomáha vyspelá rekuperácia. Až 95 % brzdení, so spomalením do 0,3 g, sa odohráva bez elektronických hydraulických bŕzd, len pomocou rekuperácie zadným elektromotorom.

Interiér vychádza zo štandardného e-tronu. Na... Foto: Audi
Audi e-tron Sportback - 2020 Interiér vychádza zo štandardného e-tronu. Na palube tak nájdeme päť miest a tri veľké displeje.

Maximálny rekuperačný výkon pri prudkom brzdení z rýchlosti 100 km/h predstavuje až 220 kW a 300 Nm, to je viac ako 70 % výkonu celej hnacej sústavy. Rekuperácia, ktorú možno nastaviť v troch úrovniach, sa tak stará o predĺženie dojazdu až o 30 %. Kým slabšia verzia podporuje nabíjanie s maximom 120 kW, výkonnejšia zvláda až 150 kW. Len 30 minút na rýchlonabíjacej stanici má stačiť na dobitie na 80 % kapacity. Batérie sú opäť zabudované v podlahe, takže Sportback si zachoval takmer identické úžitkové vlastnosti ako e-tron. Už v základe ponúka vo svojich dvoch batožinových priestoroch 615 litrov, z toho 60 pod prednou kapotou, a po sklopení zadných operadiel maximálnych 1 655.

Pod zadným vekom je 55 litrov pre batožiny.... Foto: Audi
Audi e-tron Sportback - 2020 Pod zadným vekom je 55 litrov pre batožiny. Ďalších 60 sa ukrýva v druhom kufri pod prednou kapotou.

Kabína vychádza z bežného e-tronu, takže tu nájdeme až tri displeje, z toho dva 12,3-palcové vo funkcii prístrojového panela a rozhrania MMI. Dopĺňa ich dotykový displej klimatizácie s uhlopriečkou 8,6 palca. Na výber sú štandardné alebo športové sedadlá. Sportback preberá z e-tronu kompletný balík asistenčných systémov, vrátane rýchlostného asistentu či asistentu pre jazdu v kolóne. Autonómnu elektroniku zásobuje dátami päť radarov, šesť kamier, dvanásť ultrazvukových senzorov a jeden laserový skener. Údaje sú spracúvané výkonnou riadiacou jednotkou zFAS. Nechýba ani vzájomná komunikácia medzi vozidlami Car-to-X, vďaka ktorej si môžu vymieňať lokálne informácie o hroziacom nebezpečenstve.

Audi e-tron Sportback bude schádzať z montážnych liniek závodu v Bruseli, tak ako jeho klasický súrodenec. Na trh sa dostane na jar 2020. A to v úvodnej edícii „Edition one“ vo farbe Plasma Blue, s panoramatickým strešným oknom, 21-palcovými diskami kolies, koženým čalúnením Valcona, digitálnymi svetlami Matrix LED či aparatúrou Bang & Olufsen. Cenu zatiaľ Audi nezverejnilo.

Rozmery a objemy

Dĺžka (mm) 4 901
Šírka (mm) 1 935
Výška (mm) 1 616
Rázvor náprav (mm) 2 928
Veľkosť kufra (l) 615 (60 + 555) – 1 655

Technické údaje

Verzia 50 quattro 55 quattro
Motor 2× asynchrónny elektromotor 2× asynchrónny elektromotor
Max. výkon (kw/ot.) 225 265 (300 – Boost)
Max. krút. moment (Nm/ot.) 540 561 (Boost 664)
Kapacita batérií (kWh) 71 95
Pohon 4×4 4×4
0 – 100 km/h (s) 6,8 5,7
Max. rýchlosť (km/h) 190 200
Dojazd (km) 354 400
Audi e-tron Sportback - 2020
Audi e-tron Sportback - 2020
+22Audi e-tron Sportback - 2020

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Audi #Audi e-tron #Audi e-tron Sportback #autosalón Los Angeles 2019
Články podľa značiek