BMW M135i xDrive: Nový vrchol prišiel o dva valce. A silnejší už nebude

04.12.2019 12:00

Nová generácia BMW radu 1 má za sebou radikálnu transformáciu. Zmena koncepcie sa dotkla aj najvýkonnejšej verzie M135i xDrive. Doháňa to síce pohonom oboch náprav a väčším turbodúchalom, no absenciu 6-valca celkom neskryje. Zabudnite na súpera Audi RS3 či Mercedesu-AMG A45.

Vrcholová verzia „jednotky“ je...
Vrcholová verzia „jednotky“ je neprehliadnuteľná. Má agresívny nárazník, saténové lemy prednej masky a matné pozadie diódových reflektorov. Autor: BMW

BMW radu jeden je tu s nami od roku 2004. Z dvoch generácií putovalo k zákazníkom viac ako 1,3 milióna kusov. Tento mníchovský kompakt, vyrábaný v troj- a päťdverovej verzii bol na trhu skutočným unikátom. Dôvod? Klasická koncepcia s pozdĺžne uloženými motormi vpredu a so zadným náhonom. To je už ale minulosť. Tretia generácia BMW 1, predstavená začiatkom roka, sa totiž zaradila do šíku „predokoliek“ s priečne uloženými motormi, podobne ako Mercedes-Benz triedy A či Audi A3. V Mníchove si však dobre uvedomovali, že koncepčná zmena môže vyvolať u tradičných priaznivcov BMW nevôľu. A tak si nedali za cieľ nič menšie, ako postaviť ten najlepší kompakt s predným náhonom. V prípade novej najvýkonnejšej verzie M135i prichádza na pomoc aj pohon oboch náprav xDrive. Celkom bez kompromisov sa to ale nezaobišlo.

Srdcom top verzie je totiž 4-valec 2,0 TwinPower Turbo, ktorý nahrádza väčší 3-litrový šesťvalec pôvodnej verzie M140i (250 kW). Technikom sa síce podarilo použitím väčšieho turbodúchadla vyžmýkať aj z menšieho zdvihového objemu dostatok výkonu, no rozhodne nie toľko ako v minulosti. Naladený je na 225 kW a 450 Nm krútiaceho moment. To znamená, že ide o vôbec najvýkonnejší 4-valec v histórii BMW. Vyžiadalo si to úpravu kľukového systému uloženého vo väčšom hlavnom ložisku, použitie odolnejších piestov a tiež prídavného chladiča prevodového oleja. Sila motora putuje ku všetkým štyrom kolesám cez 8-stupňovú automatickú prevodovku a mechanický diferenciál Torsen so zvýšenou svornosťou.

Srdcom top verzie je  4-valec 2,0 TwinPower...
Srdcom top verzie je 4-valec 2,0 TwinPower Turbo, ktorý dáva vďaka väčšiemu turbodúchadlu 225 kW a 450 Nm krútiaceho momentu. Na starší 6-valec však nestačí. Autor: BMW

Za takýchto okolností a s pomocou funkcie Launch Control, ktorá púšťa na prvom aj druhom prevodovom stupni na kolesá plný krútiaci moment, šprintuje M135i xDrive na stovku za 4,8 sekundy a v zrýchlení pokračuje až do 250 km/h, kde ho zastaví obmedzovač. Pôvodné 6-valcové BMW M140i xDrive to v rovnakej konfigurácii zvládalo o štyri desatinky rýchlejšie. BMW však sľubuje rovnako vzrušujúce jazdné zážitky, hoci naprieč uložený agregát zásadne zmenil charakter tohto mníchovského hot hatchu. Automobilka si pomohla elektronikou. Vyrukovalo s trakčným systémom ARB, potláčajúcim preklz predných kolies A to nielen pri verziách s predným náhonom, ale aj pri M135i xDrive. Zaujímavosťou je, že pochádza z elektrického BMW i3. Princíp spočíva v presune systému z riadiacej jednotky stabilizácie DSC priamo do riadiacej jednotky motora.

Zadnej časti dominuje zväčšený strešný spojler,...
Zadnej časti dominuje zväčšený strešný spojler, čierny difúzor a dvojica koncoviek výfukov s priemerom až 100 mm. Autor: BMW

Takouto elimináciou dlhých signálnych trás sa informácie dostanú do cieľa až trikrát rýchlejšie. Rekcia na hroziaci preklz je dokonca až desaťkrát rýchlejšia. Takže mníchovský kompakt získal mimoriadnu odolnosť proti nedotáčavosti. Navyše ARB spolupracuje so systémom Performance Control, ktorý aktívnymi zásahmi bŕzd stáča vozidlo do zákruty. Na ceste držia tento hot hatch pneumatiky 225/40 obuté na 18– -palcových diskoch. Dopriať si môžete aj príplatkové devätnástky.Sa­mozrejme, kolesá sú zavesené nezávisle. Športový podvozok je znížený o 10 mm a má špecificky naladené odpruženie, riadenie aj výkonnejšiu brzdovú sústavu. Na dobrej stabilite sa podieľa zosilnená karoséria vzperou v tvare bumerangu v zadnej časti skeletu či dodatočná výstuha stredového tunela a tuhšie uloženie stabilizátora.

Interiér je vybavený športovými sedadlami M...
Interiér je vybavený športovými sedadlami M Sport, športovým volantom a množstvom dekorácií z klavírnej černe a karbónu. Autor: BMW

Adrenalínové gény nezabúda M135i xDrive deklarovať navonok. Dostalo špecifický výplet tradičných obličiek, špeciálne tvarované lemy koncoviek výfukov s priemerom až 100 mm v sivej farbe Cerium Grey a zadný spojler BMW M vo farbe vozidla. Diódové reflektory majú matné pozadie a nárazník agresívnejšie tvarované sacie otvory. Nechýba ani zadný čierny difúzor. Podobne je to v interiéri plnom Alcantary, čiernych lesklých dekorácií či neprehliadnuteľných karbónových akcentov. Vrcholový model má v sérii športový M volant aj športové M sedadlá s integrovanými opierkami hláv. Štartovacie tlačidlo sa presunulo na stredový tunel. Disponuje tiež najvyššou úrovňou infotainmentu s operačným systémom 7.0. BMW Live Cockpit Professional má dvojicu 10,25-palcových displejov.

Priaznivci hothatchov by mali byť teda spokojní. Jedinou zlou správou je, že Mníchov výkonnejšiu verziu novej jednotky, ktorá by konkurovala Audi RS3 alebo Mercedesu-AMG A45, jednoducho nechystá. Sny o 400-koňovom kompakte sa rozplynuli spolu s vyhlásením Marcusa Flascha pre britský Top Gear, podľa ktorého ostane M135i xDrive vrcholom ponuky radu 1. „Náš hot hatch je dostatočne vzrušujúci. Nemáme žiadne plány na stavbu ešte výkonnejšej verzie.“ Kto chce viac, musí teda zamieriť ku kupé radu 2, ktoré je stále v ponuke s klasickou bavoráckou koncepciou. Vrátane novej úžasnej verzie M2 CS s výkonom 331 kW a krútiacim momentom 550 Nm. Ako inak, pochádzajú z poriadne „nadupaného“ 3-litrového radového 6-valca. Stovku má na tachometri za rovné štyri sekundy.

Rozmery, objemy, hmotnosti

Dĺžka (mm) 4 319
Šírka (mm) 1 799
Výška (mm) 1 434
Rázvor náprav (mm) 2 670
Objem kufra (mm) 380 – 1 200
Objem nádrže (l) 50
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1 600

Technické údaje

Verzia M135i xDrive
Objem motora 1 998
Počet valcov/ventilov 4/16
Výkon (kW/ot.) 225/5 000 – 6 250
Krútiaci moment (Nm/ot.) 450/1 750 – 4 500
Prevodovka 8A
0 – 100 km/h (s) 4,8
Max. rýchlosť (km/h) 250
Spotreba na 100 km (l) 6,8
BMW M135i xDrive -
		2019
BMW M135i xDrive -
		2019
+28BMW M135i xDrive -
		2019

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#BMW 135i #BMW 1 #BMW
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek