Porsche: Naše elektrické autá budú jazdiť ako po koľajniciach. Vďaka štyrom motorom

Porsche vyvíja pohonný systém so štyrmi elektromotormi. Priniesť má netušené možnosti regulácie trakcie. Je to, akoby malo každé z kolies vlastný „plynový“ pedál.

17.12.2019 16:00
debata
Samostatný elektromotor pre každé z kolies... Foto: Porsche
Porsche Taycan Samostatný elektromotor pre každé z kolies znamená nielen elektrický pohon 4x4, ale aj možnosť regulovať krútiaci moment pre každé z kolies. Zatiaľ používa Porsche v modeli Taycan len dva elektromotory.

Nové elektrické Porsche Taycan je ešte len na začiatku kariéry, ale Porsche už dnes vyvíja ďalšiu generáciu elektrického pohonu. Tentoraz určeného pre SUV. Počíta v ňom až so štyrmi elektromotormi, čo je síce drahšie riešenie ako s dvoma, no okrem lepšej dynamiky má priniesť aj neuveriteľnú stabilitu. Nielen pri prudkom zrýchlení či spomalení ale aj v zákrutách. Mať štyri elektromotory totiž znamená možnosť regulovať hnací moment individuálne pre každé koleso. „Je to ako mať samostatný plynový pedál pre každé z kolies,“ hovorí Ulf Hintze z Porsche Engineering.

Individuálnym riadením každého kolesa sa dá vektorovať krútiaci moment tak, aby sa potlačili pretáčavé či nedotáčavé tendencie. A to nielen pribrzďovaním kolies, ako je to bežné dnes, ale, naopak, zvýšením krútiaceho momentu tam, kde je to pre stabilitu prospešné. Takýto systém si však vyžaduje nový a veľmi zložitý softvér. Práve ten vyvinuli technici z Porsche Engineering a už druhú zimu ho usilovne testujú. Nebolo to však jednoduché, pretože zadanie nepočítalo so žiadnymi ďalšími senzormi, ktoré monitorujú správanie vozidla. Vystačiť si museli s už existujúcimi.

Výsledkom je riadiaci modul „driving state observer,“ ktorý neustále vyhodnocuje dáta riadenia, akcelerácie, spomalenia, bočného preťaženia a podobne. Tie sú potom porovnávané s dynamickým modelom správania vozidla. Ak dôjde k rozoznaniu neštandardného chovania, systém vozidlo skoriguje do správnej trajektórie. Napríklad v ľavotočivej zákrute znížením krútiaceho momentu ľavého zadného kolesa a jeho zvýšením na pravom prednom. Podľa Ulf Hintza, sú zásahy neuveriteľne rýchle a jemné. „Je to akoby ste išli po koľajniciach,“ vysvetľuje. Systém bude vraj vhodný aj pre iné konfigurácie pohonu.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Porsche #elektromobily
Články podľa značiek