
Jaguar na tom nie je práve dobre. Časy, keď jeho prvé SUV F-Pace napĺňalo kasu a zdvihlo pôvodné predaje na dvojnásobok, sú dávno preč. Modelom XE či XF, ani menšiemu E-Pace sa nedarí konkurovať BMW či Mercedesu-Benz, a to nehovoríme o „relikvii“ XJ z roku 2010 či prvom elektromobile I-Pace, ktorý napriek zisku titulov európskeho aj svetového auta roka zďaleka nenapĺňa očakávania. Jaguar sa preto snaží o šetrenie a reštrukturalizáciu, no pritom nezabúda ani na tradíciu. Pre rok 2020 si pripravil modernizáciu svojho kupé F-Type, ktoré odkazuje na legendárny model E-Type zo šesťdesiatych rokov.
Jeho registrácie síce nie sú žiadna sláva, ale aj napriek tomu, že na konte má už takmer osem rokov, dokáže v Európe pritiahnuť stabilne viac ako 4 000 zákazníkov ročne. Kým v minulosti podstúpil len mierne retuše, naposledy pred dvoma rokmi, teraz došlo na hĺbkovú revíziu. A zjavné je to na prvý pohľad. F-Type dostal väčšiu prednú masku a úplne nové supertenké pixelové LED svetlá. Každý z reflektorov obsahuje štyri moduly riadené stereokamerou. V súvislosti s tým došlo k úpravám nárazníkov aj prednej kapoty. Dizajn je homogénnejší, no možno trochu menej vyzývavý.

Podobná plastika sa odohrala vzadu, kde nájdeme elegantnejšie svetlá inšpirované elektrickým I-Pace. To znamená grafiku, ktorej Jaguar hovorí „Chicane“. Verziu R-Dynamic spoznáte vďaka lesklej čiernej maske s voštinovým výpletom a špičkový F-Type R zas vďaka otvorom v prednej kapote. Aktualizovaný je dizajn diskov kolies aj paleta 16 lakov karosérie. Každá z motorizácií má odlišné výfuky. Tá najvýkonnejšia disponuje dvoma pármi. Najväčšou novinkou interiéru je 12,3-palcový virtuálny kokpit. Multimediálne rozhranie Touch Pro počíta s 10-palcovou obrazovkou a kompatibilitou so smartfónmi cez platformy Apple CarPlay a Android auto.

Jaguar zapracoval aj na kvalite materiálov a detailoch. Vidieť to napríklad na kontrastnom prešívaní čalúnenia. Zákazníci majú na výber sedadlá Sport alebo Performance s výraznejšou bočnou oporou. Napriek tomu im nechýba vyhrievanie ani ventilácia. Najväčšie zmeny sa ale odohrali pod prednou kapotou. Prekvapením je, že v európskych verziách už nenájdeme 6-valec. Dobrou správou je, že kompresorová 8-valcová verzia v ponuke ostáva. Dopĺňa ju dvojlitrový preplňovaný 4-valec Ingenium. Oba motory disponujú filtrami pevných častíc, čím sa vyrovnávajú s prísnejšími emisnými normami. Emócie zvyšujú aktívne výfuky, ktoré generujú športovú zvukovú kulisu alebo naopak, v režime Quiet Start, hluk potlačajú.

Už základný F-Type 2,0 Turbo má výkon 221 kW a krútiaci moment 400 Nm, takže na stovku zrýchľuje v spojení s prekalibrovaným 8-stupňovým automatom a zadným náhonom za 5,7 sekundy. Novinkou je slabšia 8-valcová verzia s výkonom 331 kW a krútiacim momentom 580 Nm, ktorú si môžete dopriať so zadným náhonom alebo štvorkolkou. Pre F-Type R je určená výkonnejšia verzia, ktorá dosahuje až 423 kW a 700 Nm krútiaceho momentu. To je o 20 kW a 20 Nm viac ako predtým. Erko vďaka tomu zvláda stovku za úžasných 3,7 sekundy a maximálnu rýchlosť rovných 300 km/h. Osemstupňový automat a AWD dopĺňa nový zadný aktívny diferenciál EAD.
F-Type R sa dočkal aj zmien na podvozku. Má väčšie ložiská kolies a nové guľové čapy. Štandardnú brzdovú sústavu s priemerom kotúčov 380, respektíve 376 mm možno nahradiť karbón-keramickými brzdami. Aj v ostatných verziách však nájdeme nové adaptívne tlmiče, pružiny či stabilizátory. Nové 20-palcové disky s diamantovým vzorom obúvajú odteraz širšie pneumatiky Pirelli P-Zero s profilom 265/35 ZR20 a 305/30 ZR20. Na trh by sa mala novinka z Coventry dostať na jar budúceho roka.
Technické údaje
Verzia | 2,0 T Ingenium | 5,0 Supercharger | 5,0 Supercharger AWD | 5,0 Supercharger AWD |
---|---|---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 | V8/32 | V8/32 | V8/32 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 997 | 5 000 | 5 000 | 5 000 |
Výkon (kW/ot.) | 221/5 500 | 331 /6 000 | 331/6 000 | 423/6 500 |
Krútiaci moment (Nm/ot.) | 400/1 00 | 580/2 500 | 580/2 500 | 700/3 500 |
Prevodovka | 8A | 8A | 8A | 8A |
Max. rýchlosť (km/h) | 250 | 285 | 285 | 300 |
0 – 100 km/h (s) | 5,7 | 4,6 | 4,6 | 3,7 |
Spotreba na 100 km (l) | 8,1 (NEDC) | 10,6 (NEDC) | 11,0 (NEDC) | 11,0 (NEDC) |