Jaguar F-Type: Facelift prichádza po siedmich rokoch. Ale bez 6-valcov

17.12.2019 12:00

Jaguar F-Type je imidžovkou, ktorá má pripomínať športovú tradíciu Jaguaru, najmä legendárneho E-Type. A hoci predaje tohto klasického kupé neoslňujú, zaslúžilo si po rokoch rozsiahlu modernizáciu. Tá sa nevyhla ani priestoru pod kapotou.

F-Type má úplne nové supertenké pixelové svetlá...
F-Type má úplne nové supertenké pixelové svetlá a väčšiu prednú masku. V súvislosti s tým bol prepracovaný nárazník aj predná kapota. Autor: Jaguar

Jaguar na tom nie je práve dobre. Časy, keď jeho prvé SUV F-Pace napĺňalo kasu a zdvihlo pôvodné predaje na dvojnásobok, sú dávno preč. Modelom XE či XF, ani menšiemu E-Pace sa nedarí konkurovať BMW či Mercedesu-Benz, a to nehovoríme o „relikvii“ XJ z roku 2010 či prvom elektromobile I-Pace, ktorý napriek zisku titulov európskeho aj svetového auta roka zďaleka nenapĺňa očakávania. Jaguar sa preto snaží o šetrenie a reštrukturalizáciu, no pritom nezabúda ani na tradíciu. Pre rok 2020 si pripravil modernizáciu svojho kupé F-Type, ktoré odkazuje na legendárny model E-Type zo šesťdesiatych ro­kov.

Jeho registrácie síce nie sú žiadna sláva, ale aj napriek tomu, že na konte má už takmer osem rokov, dokáže v Európe pritiahnuť stabilne viac ako 4 000 zákazníkov ročne. Kým v minulosti podstúpil len mierne retuše, naposledy pred dvoma rokmi, teraz došlo na hĺbkovú revíziu. A zjavné je to na prvý pohľad. F-Type dostal väčšiu prednú masku a úplne nové supertenké pixelové LED svetlá. Každý z reflektorov obsahuje štyri moduly riadené stereokamerou. V súvislosti s tým došlo k úpravám nárazníkov aj prednej kapoty. Dizajn je homogénnejší, no možno trochu menej vyzývavý.

Vzadu sa zmeny dotkli opäť nárazníka a svetiel...
Vzadu sa zmeny dotkli opäť nárazníka a svetiel s novou grafikou „Chicane“. Autor: Jaguar

Podobná plastika sa odohrala vzadu, kde nájdeme elegantnejšie svetlá inšpirované elektrickým I-Pace. To znamená grafiku, ktorej Jaguar hovorí „Chicane“. Verziu R-Dynamic spoznáte vďaka lesklej čiernej maske s voštinovým výpletom a špičkový F-Type R zas vďaka otvorom v prednej kapote. Aktualizovaný je dizajn diskov kolies aj paleta 16 lakov karosérie. Každá z motorizácií má odlišné výfuky. Tá najvýkonnejšia disponuje dvoma pármi. Najväčšou novinkou interiéru je 12,3-palcový virtuálny kokpit. Multimediálne rozhranie Touch Pro počíta s 10-palcovou obrazovkou a kompatibilitou so smartfónmi cez platformy Apple CarPlay a Android auto.

Kabína má vynovený infotainment. Najmä nový...
Kabína má vynovený infotainment. Najmä nový 12,3-palcový virtuálny kokpit. Zlepšili sa aj materiály a spracovanie detailov. Autor: Jaguar

Jaguar zapracoval aj na kvalite materiálov a detailoch. Vidieť to napríklad na kontrastnom prešívaní čalúnenia. Zákazníci majú na výber sedadlá Sport alebo Performance s výraznejšou bočnou oporou. Napriek tomu im nechýba vyhrievanie ani ventilácia. Najväčšie zmeny sa ale odohrali pod prednou kapotou. Prekvapením je, že v európskych verziách už nenájdeme 6-valec. Dobrou správou je, že kompresorová 8-valcová verzia v ponuke ostáva. Dopĺňa ju dvojlitrový preplňovaný 4-valec Ingenium. Oba motory disponujú filtrami pevných častíc, čím sa vyrovnávajú s prísnejšími emisnými normami. Emócie zvyšujú aktívne výfuky, ktoré generujú športovú zvukovú kulisu alebo naopak, v režime Quiet Start, hluk potlačajú.

Najvýkonnejšia verzia F-Type R disponuje...
Najvýkonnejšia verzia F-Type R disponuje kompresorovým 8-valcom s výkonom 423 kW. Potom neprekvapí šprint na stovku za 3,7 sekundy. Autor: Jaguar

Už základný F-Type 2,0 Turbo má výkon 221 kW a krútiaci moment 400 Nm, takže na stovku zrýchľuje v spojení s prekalibrovaným 8-stupňovým automatom a zadným náhonom za 5,7 sekundy. Novinkou je slabšia 8-valcová verzia s výkonom 331 kW a krútiacim momentom 580 Nm, ktorú si môžete dopriať so zadným náhonom alebo štvorkolkou. Pre F-Type R je určená výkonnejšia verzia, ktorá dosahuje až 423 kW a 700 Nm krútiaceho momentu. To je o 20 kW a 20 Nm viac ako predtým. Erko vďaka tomu zvláda stovku za úžasných 3,7 sekundy a maximálnu rýchlosť rovných 300 km/h. Osemstupňový automat a AWD dopĺňa nový zadný aktívny diferenciál EAD.

F-Type R sa dočkal aj zmien na podvozku. Má väčšie ložiská kolies a nové guľové čapy. Štandardnú brzdovú sústavu s priemerom kotúčov 380, respektíve 376 mm možno nahradiť karbón-keramickými brzdami. Aj v ostatných verziách však nájdeme nové adaptívne tlmiče, pružiny či stabilizátory. Nové 20-palcové disky s diamantovým vzorom obúvajú odteraz širšie pneumatiky Pirelli P-Zero s profilom 265/35 ZR20 a 305/30 ZR20. Na trh by sa mala novinka z Coventry dostať na jar budúceho roka.

Technické údaje

Verzia 2,0 T Ingenium 5,0 Supercharger 5,0 Supercharger AWD 5,0 Supercharger AWD
Počet valcov/ventilov 4/16 V8/32 V8/32 V8/32
Zdvihový objem (ccm) 1 997 5 000 5 000 5 000
Výkon (kW/ot.) 221/5 500 331 /6 000 331/6 000 423/6 500
Krútiaci moment (Nm/ot.) 400/1 00 580/2 500 580/2 500 700/3 500
Prevodovka 8A 8A 8A 8A
Max. rýchlosť (km/h) 250 285 285 300
0 – 100 km/h (s) 5,7 4,6 4,6 3,7
Spotreba na 100 km (l) 8,1 (NEDC) 10,6 (NEDC) 11,0 (NEDC) 11,0 (NEDC)
Jaguar
		F-Type -
		2020
Jaguar
		F-Type -
		2020
+14Jaguar F-Type -
		2020

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#Jaguar F-Type #Jaguar #facelift
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek