Najmenšie SUV zo Stuttgartu je tu s nami už od roku 2013. Takže na generačnú výmenu bol naozaj najvyšší čas. Najmä ak na platforme MFA2 už automobilka predstavila sedem kompaktných modelov od malej triedy A až po 7-miestne SUV GLB. Nové GLA teda prichádza ako posledné. Mercedes-Benz sa pritom rozhodol pre zmenu charakteru. Kým doteraz bolo GLA skôr zvýšeným outdoorovým hatchbackom, teraz inklinuje viac k triede SUV. Vidieť to na robustnejšom dizajne a zmene proporcií. Na dĺžku má 4 410, na šírku 1 834 a na výšku 1 611 mm. Je teda o 14 mm kratšie, ale o 30 širšie a až o 104 mm vyššie. Rázvor náprav sa natiahol o 30 mm na konečných 2 729. Zväčšila sa aj svetlá výška na 143 mm, (+ 9 mm).
GLA pritom zachováva typické dizajnové prvky triedy A a tiež nových stuttgartských SUV. Predná maska s jedinou lamelou sa rozširuje smerom nadol a dvere kryjú prahy. Verzie s pohonom 4×4 dostali off-roadový balík, ktorý prináša masívnejšiu plastovú ochranu spodných partií karosérie. Kolesá môžu mať priemer od 17 až do 20 palcov. Automobilka upozorňuje aj na slušnú aerodynamiku, ktorú vystihuje koeficient Cd 0,28. Napriek skráteniu formátu sľubuje novinka viac miesta v interiéri, čo bolo slabšou stránkou predchodcu. Posádka sedí až o 140 mm vyššie v porovnaní s triedou A a o 50 vyššie, ak to porovnáme s MPV triedy B. Tenšie stĺpiky majú zabezpečiť lepší výhľad.
Mercedes-Benz si dal záležať aj na variabilite. Kufor má dvojité dno a zadné sedadlá možno posúvať v rozsahu 140 mm. Okrem toho je k dispozícii polohovanie operadiel delených v pomere 40 : 20 : 40 alebo 40 : 60. Priestor pre batožiny má tak GLA už v základe 435 litrov, o 14 viac ako v minulosti. Aby pôsobilo ako SUV aj v kabíne, preberá len s malými zmenami palubnú dosku z nového GLB. Tá nesie informačný systém MBUX s umelou inteligenciou a pokročilým hlasovým ovládaním. Tvoria ho dve voľne programovateľné obrazovky. Vo vrcholovej verzii s uhlopriečkami až 10,25 palca. Typickými prvkami sú turbínové prieduchy ventilácie.
Z vyšších modelových radov pochádza systém Energizing, ktorý upravuje atmosféru na palube vďaka harmonizácii ambientného osvetlenia, hudby, grafiky prístrojov, vyhrievania či ventilácie sedadiel alebo klimatizácie. Ak máte smart hodinky Mercedes-Benz Vivioactive, nastaví sa atmosféra v interiéri podľa vašej nálady alebo úrovne stresu. Kinematické sedadlá menia jemne sklon sedacej časti, čím prispievajú k zníženiu únavy. Balík asistenčných systémov obsahuje nové prvky, ako je asistent pri odbočovaní, vytvorenie záchranárskej uličky, rýchlostný asistent či varovanie pred prichádzajúcimi cyklistami zozadu. Vychytávkou je program pre vjazd do autoumyvárne.
Jediným povelom sa sklopia spätné zrkadlá, zavrú okná, deaktivuje sa dažďový senzor, ventilácia sa prepne na vnútorný okruh a zároveň sa aktivuje systém 360-stupňového zobrazenia okolia pre uľahčenie vjazdu. Kariéru odštartuje GLA zatiaľ len s dvoma motormi. Tým základným a tiež tým najvýkonnejším. GLA 200 (120 kW, 250 Nm) dostane 4-valec M282 s objemom 1,33 litra, vyvinutý s Renaultom. Šetriť palivom bude vypínaním dvoch valcov. Kombinuje sa výlučne s predným náhonom a so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou. N opačnom konci nájdeme GLA 35 4Matic AMG (225 kW, 400 Nm) s preplňovaným dvojlitrom, 8-stupňovým automatom a pohonom oboch náprav.
Až neskôr pribudnú ďalšie motorizácie, napríklad dieselové GLA 180d alebo plug-in hybridná verzia GLA 250e, ktorá skombinuje 4-valec 1,33 (118 kW) s elektromotorom (75 kW) a batériami s kapacitou 15,6 kWh. Pohon oboch náprav 4Matic využíva novú elektricky ovládanú viaclamelovú spojku, integrovanú v zadnom diferenciáli. Hnací moment rozdeľuje podľa okamžitých podmienok, ale aj na základe zvoleného jazdného režimu. V módoch Eco a Comfort putuje dopredu 80 a dozadu 20 % hnacej sily. Mód Sport zvýši záber zadných kolies v pomere 70 : 30 a v režime off-road sa hnacia sila delí v spravodlivom pomere 50 : 50 medzi prednou a zadnou nápravou.
Ak je GLA vybavené balíkom Off-road Enginering Package, pridáva ďalší režim Off-road ABS a kontrolu prudkého zjazdu, ktorá je aktívna v rozmedzí od dvoch do 18 km/h. Rehlektory pomôžu v teréne off-roadovou funkciou. Pri nízkych rýchlostiach aktivujú totiž odbočovacie svetlá. Všetky GLB majú prednú nápravu McPherson a zadné 4-prvkové zavesenie. V teréne pomôžu aj veľké nájazdové uhly, ktoré sú výsledkom krátkych previsov. Novinka zo Stuttgartu sa dostane na európske trhy na jar. Vyrábať ju budú v nemeckých závodoch v Rastette a Hambachu, ale aj v čínskom Pekingu.
Porovnanie rozmerov
Model | GLA 2020 | GLA | Rozdiel |
---|---|---|---|
Dĺžka (mm) | 4 410 | 4 424 | –14 |
Šírka (mm) | 1 834 | 1 804 | + 30 |
Výška (mm) | 1 611 | 1 507 | + 104 |
Rázvor náprav (mm) | 2 729 | 2 699 | + 30 |
Svetlá výška (mm) | 143 | 134 | + 9 |
Objem kufra (l) | 435 | 421 | + 14 |
Technické údaje
Verzia | GLA 200 | GLA 35 4Matic AMG |
---|---|---|
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 |
Zdvihový objem (ccm) | 1 332 | 1 991 |
Výkon (kW/ot.) | 120/5 500 | 225/5 800 |
Krútiaci moment (Nm/ot.) | 250/1 620 | 400/3 000 |
Prevodovka | 7-DCT | 8A |
Max. rýchlosť (km/h) | 210 | 250 |
0 – 100 km/h (s) | 8,7 | 5,1 |
Spotreba na 100 km (l) | 5,6 – 5,9 | 7,4 – 7,5 |