Gordon Murray je v automobilovom svete doslova superstar. Pracoval na vývoji monopostov F1, najmä pre tím Brabham, a je tiež autorom trojmiestneho McLarenu F1, svojho času najrýchlejšieho auta planéty. V posledných rokoch sme o ňom počuli najmä vďaka projektom malých mestských áut T.25 a T.27 a tiež vďaka spolupráci s Yamahou na vývoji elektrických konceptov Motiv.e a Sports Ride. Posledným projektom, v ktorom má prsty, je reinkarnované britské kupé TVR Griffit. Všetky spája Murrayom navrhnutý postup výroby iStream, ktorý počíta s cenovo dostupným nasadením kompozitných materiálov.
A pravdepodobne sa objaví aj na jeho novom hyperšporte T.50, prvom produkte vlastnej automobilky Gordon Murray Automotive. Nemá ísť o nič menšie ako ideového nástupcu kultového McLarenu F1. Murray totiž tvrdí, že zatiaľ nik neprišiel s ničím podobným, takže sa musel pustiť do práce sám. Zjavne tým „odpísal“ projekty ako McLaren Sena či Speedtail, ktoré sama automobilka z Wokingu deklarovala ako pokračovateľov slávnej predlohy zo začiatku deväťdesiatych rokov. A treba povedať, že prvá oficiálna snímka T.50 len potvrdzuje jeho slová. Muray ani napriek veku 73 rokov totiž neprestáva šokovať kreativitou.
Svoj nový hyperšport vybavil totiž aktívnou aerodynamikou, no nie v zmysle „obyčajných“ spojlerov a krídel, ktoré menia polohu či uhol sklonu. Práve naopak, T.50 nemá prakticky žiadne aerodynamické plochy. Murray prichádza s revolučným ventilátorom s priemerom 400 mm, ktorý vyúsťuje v zadnej časti vozidla. A dokáže divy. Má hneď niekoľko funkcií. Systém ponúkne šesť módov. V režime Streamline znižuje odpor vzduchu o 10 %, čo umožňuje dosiahnuť vyššiu maximálnu rýchlosť v priamom smere. V režime High Downforce zasa odsávaním vzduchu z oblasti podvozka zvyšuje prítlak o 30 %. To príde vhod na okruhoch plných zákrut.
Systém sa tiež podieľa na decelerácii. Zvýšením turbulencií za vozidlom dokáže skrátiť brzdnú dráhu o 10 metrov. V spolupráci so 48 V mild-hybridným systémom zas T.50 v režime Vmax Mode poskytuje dodatočných 30 elektrických koní, a to po dobu 30 sekúnd. Celkový výkon tak vzrastie na 700 koní. To síce v časoch 1 500-koňového Bugatti Chiron či Koenigsegu Agera možno neznie nijak extrémne, lenže na váhe bude mať T.50 len 980 kg. A potom sú tu ďalšie prekvapenia. Atmosférický 12-valec od Cosworthu, ktorý zvládne až 12 100 otáčok za minútu, bude spolupracovať so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. V dnešnom svete áut čosi nevídané.
Ide však presne o odkaz McLarenu F1, kde mal vodič, či skôr pilot, všetko vo vlastných rukách. A jasné je to aj z „lejautu“ kabíny s centrálne umiestneným sedadlom. Popri ňom budú ďalšie dve. A kedy sa o T.50 dozvieme viac? V prvom štvrťroku odštartujú testy v spolupráci s tímom F1 Racing Point a v máji nadíde čas na odhalenie. Prví zákazníci si však kľúče od svojej novej modly prevezmú až začiatkom roka 2022. Ale pozor, všetkých 100 plánovaných exemplárov s cenou prekračujúcou dva milióny libier má už svojich majiteľov. Ani sa niet čomu čudovať. Podľa Murraya má ísť totiž o posledný analógový hyperšport v histórii automobilového priemyslu.