Fiat 500/Panda: Talianske bestsellery dostanú hybridné motory. A s manuálom!

Ani Fiat, hoci je výrobcom malých a úsporných áut, sa nevyhne elektrifikácii. V závere kariéry tak pod kapoty jeho najúspešnejších modelov 500 a Panda poputujú nové mild-hybridné trojvalce 1,0 FireFly.

10.01.2020 12:00
debata
Fiat 500 Hybrid a Panda Hybrid sa predstavia v... Foto: Fiat
Fiat 500 Hybrid - 2020 Fiat 500 Hybrid a Panda Hybrid sa predstavia v úvodnej sérii launch Edition so špecifickým zelenkastým lakom Dewdrop Green.

Fiat hovorí o roku 2020 ako o prelomovom. Bude totiž začiatkom elektrifikácie jeho modelového portfólia. Ako prvé dostanú výpomoc elektromotoru jeho najpredávanejšie modely 500 a Panda, hoci už takmer v závere kariéry súčasných generácií. Ročne ich však putuje k zákazníkom stále takmer 400 000 kusov. S ekologizáciou spaľovacích motorov začína ale opatrne – mild-hybridnou technológiou s 12 V elektrickou sústavou, čo znamená, že cenou by nemala mieriť príliš vysoko. Fiat i tak sľubuje, že spotreba a emisie padnú o 20 % a v prípade Pandy Cross dokonca až o 30 % v porovnaní so staršími 4-valcami 1,2 Fire. Mimochodom, z tých Fiat vyrobil viac ako 30 miliónov exemplárov.

Hybridné verzie dostanú nápis Hybrid, kde... Foto: Fiat
Fiat Panda Hybrid - 2020 Hybridné verzie dostanú nápis Hybrid, kde písmeno H tvoria dve štylizované kvapky rosy.

Systém skombinuje novú generáciu 3-valca 1,0 FireFly, ktorý sa už predstavil v brazílskom Fiate Uno v roku 2016, s remeňom poháňaným štartérom-generátorom BSG (Belt-Integrated Starter Generator) s výkonom 3,6 kW. Ten bude pri decelerácii dobíjať malý li-ion akumulátor s kapacitou 11 Ah, pomáhať so štartovaním motora a zároveň podporovať akceleráciu. V porovnaní s bežným atmosférickým 3-valcom dôjde k zvýšeniu výkonu zo 67 na 70 koní (51 kW), takže ekológia sa zaobíde bez zhoršenia dynamiky. Zaujímavé je, že mild-hybridnú pohonnú jednotku spáruje Fiat s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou s kódovým označením C554a zníženým trením.

Mildhybridný systém  skombinuje novú generáciu... Foto: Fiat
Fiat 500 Hybrid - 2020 Mildhybridný systém skombinuje novú generáciu 3-valca 1,0 FireFly, ktorý sa už predstavil v brazílskom Fiate Uno v roku 2016, s remeňom poháňaným štartérom-generátorom BSG (Belt-Integrated Starter Generator) s výkonom 3,6 kW.

To je veľmi vzácna kombinácia, známa v podstate len z dnes už nevyrábanej a nie veľmi úspešnej Hondy CR-Z. Aby mohlo dôjsť k častejšiemu vypínaniu motora, ktoré je možné už pri rýchlostiach pod 30 km/h, bude vodič vyzvaný piktogramom na palubnej doske, aby zaradil neutrál. Cenu znižuje aj jednoduchá konštrukcia samotného motora, ktorý využíva dvojventilový rozvod poháňaný jediným vačkovým hriadeľom, ale s variabilným časovaním. Výhodou je nízka hmotnosť agregátu, len 77 kg, a relatívne vysoký krútiaci moment pri nízkych otáčkach. Navonok spoznáte hybridnú Pandu a Fiat 500 vďaka nápisu Hybrid a loga, kde tvoria písmeno H dve štylizované kvapky rosy.

Zaujímavosťou je zachovanie manuálnej... Foto: Fiat
Fiat 500 Hybrid - 2020 Zaujímavosťou je zachovanie manuálnej prevodovky. Pri hybridoch ide naozaj o veľmi vzácnu kombináciu.
Obe novinky by mali byť na európskom trhu dostupné od februára. Na úvod sa predstaví limitovaná séria 500 a Panda Hybrid Launch Edition, lakovaná špecifickým zelenkastým odtieňom Dewdrop Green a špecifickým čalúnením SeaQual, ktoré je vyrobené z recyklovaných plastov, z toho 20 % pochádzajúcich z mora. Toto je však len začiatok elektrifikácie. Nasledovať bude nová generácia Fiatu 500, ktorá počíta už len s čisto elektrickým pohonom. To je však pre Fiat riskantný krok. Lacná päťstovka je totiž jedným z hlavných pilierov prosperity talianskej značky. Prechod na batériový pohon ho môže vyššou cenou ľahko podpíliť.
Fiat 500 Hybrid - 2020
Fiat 500 Hybrid - 2020
+25Fiat 500 Hybrid - 2020

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Fiat 500 #Fiat #Fiat Panda #mild-hybrid
Články podľa značiek