Mahle: Nemecká firma chce znížiť spotrebu o 10 %. A to bez hybridu

Nielen Mazda sa snaží priniesť do vývoja spaľovacích motorov nové revolučné riešenia. Zo sveta motoršportu ponúka pre sériové agregáty nový proces spaľovania aj nemecká spoločnosť Mahle. Vraj už rokuje s viacerými výrobcami.

14.01.2020 16:00
debata (4)
Nopvý systém spaľovania zmesi má priniesť... Foto: Mahle
Mahle - zapaľovanie Jet Ignition 2020 Nopvý systém spaľovania zmesi má priniesť benzínovým motorom tepelnú účinnosť až 45 %.

Nie je to tak dávno čo Mazda ohúrila svet svojom revolučným motorom Skyactiv-X, takzvaným dieselom na benzín, ktorý síce spaľuje benzín ale v určitých režimoch využíva aj princíp vznietenia v naftových agregátoch. A dokonca má úspech. Nová Mazda 3 aj CX-30, ktoré túto technológiu dostali do vienka, idú na dračku. Mazda však nie je jediná, ktorá sa snaží v prospech nižšej spotreby a emisií zmeniť vžité pravidlá hry.

A treba povedať, že spaľovacie motory, ktorých osud je nahnutý, to naozaj potrebujú. Kým totiž bruselskí úradníci by najradšej videli Európu plne elektrifikovanú už o takých 10 – 15 rokov, experti v automobilovom priemysle si dobre uvedomujú, že také jednoduché to nebude a že bez spaľovacích motorov sa ešte dlho nezaobídeme.

Nemecká spoločnosť Mahle preto prichádza so svojim systémom revolučného riadenia spaľovania, ktorý môže byť jednou z ciest ako zvýšiť efektivitu benzínových motorov s vnútorným spaľovaním. Volá sa MJI (Mahle Jet Ignition) a na rozdiel od bežných motorov používa, podobne ako Skyactiv-X od Mazdy, predkomôrku. Pracuje v dvoch režimoch.

Spaľovanie MJI je založené na prúdovej... Foto: Mahle
Mahle - zapaľovanie Jet Ignition 2020 Spaľovanie MJI je založené na prúdovej predkomôrke so sviečkou. Tá zapáli len malú dávku paliva, ktorá sa šíri do spaľovacieho priestoru minimálne štyrmi kanálmi, vďaka čomu je možné zapáliť hlavnú dávku chudobnej zmesi pripravenú v predstihu.

V aktívnom režime sa 95 % paliva dostáva do valca klasickým spôsobom cez sacie potrubie. Zvyšných päť putuje do takzvanej prúdovej predkomôrky priamym vstrekom. Tu je palivo zapálené iskrou a horiaca zmes sa rozpína cez viacero kanálov do hlavného spaľovacieho priestoru s už pripravenou chudobnou zmesou. Výsledkom je vznietenie zmesi súčasne na viacerých miestach, nie teda len v okolí sviečky, čím dochádza k rýchlejšiemu a efektívnejšiemu spaľovaniu.

A navyše spaľovaniu pri nižších teplotách, ktoré produkuje menej pevných častíc a možnosť zvýšenia kompresného pomeru. Tepelná účinnosť tak vzrastá až na 45 %, čo je minimálne o päť percent viac ako zvládajú najmodernejšie zážihové motory, a to dokonca v spojení s mild-hybridnou technológiou. V tomto režime má dochádzať k zníženiu emisií CO2 o 10 %, úmerne tomu aj spotreby paliva a až k 95-percentnému zníženiu jedovatých emisií oxidov dusíka (NOx).

V pasívnom móde sa celá dávka paliva dostane do spaľovacieho priestoru cez predkomôrku počas kompresného zdvihu. V tomto režime sa potláčajú tendencie klepania motora pri vysokých zaťaženiach, čím sa zvyšuje výkon. Z toho vyplýva, že aktívny režim využíva motor pri nižších zaťaženiach a pasívny pri vysokom zaťažení. Celé to znie trochu zložito, ale technológia nie je celkom nová. Dokonca je overená. A to priamo v motoršporte. Nový spôsob spaľovania od Mahle už využívajú agregáty v monopostoch F1 od Mercedesu-Benz, Renaultu a Hondy.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #vstrekovanie paliva #Mahle #MJI
Články podľa značiek