Nie je to tak dávno čo Mazda ohúrila svet svojom revolučným motorom Skyactiv-X, takzvaným dieselom na benzín, ktorý síce spaľuje benzín ale v určitých režimoch využíva aj princíp vznietenia v naftových agregátoch. A dokonca má úspech. Nová Mazda 3 aj CX-30, ktoré túto technológiu dostali do vienka, idú na dračku. Mazda však nie je jediná, ktorá sa snaží v prospech nižšej spotreby a emisií zmeniť vžité pravidlá hry.
A treba povedať, že spaľovacie motory, ktorých osud je nahnutý, to naozaj potrebujú. Kým totiž bruselskí úradníci by najradšej videli Európu plne elektrifikovanú už o takých 10 – 15 rokov, experti v automobilovom priemysle si dobre uvedomujú, že také jednoduché to nebude a že bez spaľovacích motorov sa ešte dlho nezaobídeme.
Nemecká spoločnosť Mahle preto prichádza so svojim systémom revolučného riadenia spaľovania, ktorý môže byť jednou z ciest ako zvýšiť efektivitu benzínových motorov s vnútorným spaľovaním. Volá sa MJI (Mahle Jet Ignition) a na rozdiel od bežných motorov používa, podobne ako Skyactiv-X od Mazdy, predkomôrku. Pracuje v dvoch režimoch.
V aktívnom režime sa 95 % paliva dostáva do valca klasickým spôsobom cez sacie potrubie. Zvyšných päť putuje do takzvanej prúdovej predkomôrky priamym vstrekom. Tu je palivo zapálené iskrou a horiaca zmes sa rozpína cez viacero kanálov do hlavného spaľovacieho priestoru s už pripravenou chudobnou zmesou. Výsledkom je vznietenie zmesi súčasne na viacerých miestach, nie teda len v okolí sviečky, čím dochádza k rýchlejšiemu a efektívnejšiemu spaľovaniu.
A navyše spaľovaniu pri nižších teplotách, ktoré produkuje menej pevných častíc a možnosť zvýšenia kompresného pomeru. Tepelná účinnosť tak vzrastá až na 45 %, čo je minimálne o päť percent viac ako zvládajú najmodernejšie zážihové motory, a to dokonca v spojení s mild-hybridnou technológiou. V tomto režime má dochádzať k zníženiu emisií CO2 o 10 %, úmerne tomu aj spotreby paliva a až k 95-percentnému zníženiu jedovatých emisií oxidov dusíka (NOx).
V pasívnom móde sa celá dávka paliva dostane do spaľovacieho priestoru cez predkomôrku počas kompresného zdvihu. V tomto režime sa potláčajú tendencie klepania motora pri vysokých zaťaženiach, čím sa zvyšuje výkon. Z toho vyplýva, že aktívny režim využíva motor pri nižších zaťaženiach a pasívny pri vysokom zaťažení. Celé to znie trochu zložito, ale technológia nie je celkom nová. Dokonca je overená. A to priamo v motoršporte. Nový spôsob spaľovania od Mahle už využívajú agregáty v monopostoch F1 od Mercedesu-Benz, Renaultu a Hondy.