
Honda patrí k ďalším automobilkám, ktoré sa naftovým motorom obracajú chrbtom. Diesel síce stále nájdete v Civicu, ale ostatné modelové rady s ním už nepočítajú. Najnovšie prišla o diesel aj nová generácia CR-V, jedného z najpopulárnejších SUV planéty. Náhradou zaň nie je nič iné ako hybridná technológia. Tá sa však zásadne líši od klasických full-hybridov, akým je napríklad konkurenčná Toyota RAV4 Hybrid. Honda totiž využila vlastnú hybridnú architektúru i-MMD (Intelligent Multi Mode Drive), ktorú už poznajú americkí zákazníci dlhšie, napríklad v hybridnom Accorde.
Najviac sa podobá na riešenie v Mitsubishi Outlander PHEV alebo Chevrolete Volt, s tým rozdielom, že nejde o plug-in hybrid. CR-V si teda so sebou nevozí väčšiu zásobu akumulátorov, ktorú by bolo možné dobíjať zo zásuvky. Hlavným hnacím motorom v hybridnom CR-V je napriek tomu trakčný elektromotor s výkonom 135 kW a krútiacim momentom 315 Nm. Druhý elektromotor má funkciu generátora a poháňa ho benzínový 4-valec 2,0 i-VTEC s výkonom 107 kW, pracujúci v mimoriadne efektívnom Atkinsonovom cykle. Je to, akoby ste mali na palube približne 100-kilowattovú nabíjačku. K tomu všetkému pridáva technológia i-MMD malú li-ion batériu umiestnenú pod podlahou batožinového priestoru.

Verzie s pohonom 4×4 dostali navyše druhý elektromotor poháňajúci zadnú nápravu. Systém pracuje v troch režimoch. V móde EV dodáva batéria elektrický prúd priamo trakčnému elektromotoru. Benzínový motor je vtedy vypnutý. Vzhľadom na malú kapacitu akumulátorov je CR-V schopné prejsť v móde EV maximálne tri kilometre, podobne ako pri bežných hybridoch, napríklad RAV4. Druhým režimom je Hybrid Drive, keď spaľovací motor poháňa generátor, a ten dodáva energiu pre hlavný elektromotor. Prebytočný výkon je možné využiť na dobíjanie akumulátora. V režime Hybrid Drive je do rýchlosti 60 km/h spaľovací motor vypnutý viac ako polovicu času jazdy a pri rýchlostiach do 100 km/h asi tretinu času.

Tretím módom je Engine Drive, pri ktorom sa zážihový motor spojí cez jednostupňovú prevodovku priamo s kolesami. Určený je pre vyššie rýchlosti. Prevodový pomer pritom zodpovedá najvyššiemu prevodovému stupňu, teda akoby ste mali zaradenú „šestku“ alebo „sedmičku“. Ani vtedy však nie je elektromotor celkom bez práce. Keďže úsporný Atkinsonov cyklus oberá 4-valec o krútiaci moment, dodať ho môže práve elektromotor. A ten je k dispozícii prakticky okamžite. Výhodou takéhoto riešenia je aj absencia klasickej prevodovky. Vodič nie je zložitou hybridnou technológiou nijako zaťažený. O činnosť sústavy sa stará výlučne riadiaca elektronika, ktorá rozhoduje, ktorý mód je z hľadiska efektivity jazdy optimálny.

Prechody medzi jednotlivými režimami sú takmer nepostrehnuteľné. A to aj vďaka špeciálnej zvukovej izolácii spaľovacieho motora. Navyše automobilka použila v prípade CR-V Hybrid prvýkrát systém aktívnej úpravy akustiky, ktorý vytvára prostredníctvom audiosystému v kabíne zvuk spaľovacieho motora. Jeho simulované otáčky zodpovedajú okamžitej rýchlosti, takže za volantom prakticky nevnímate, ktorý režim hybridná sústava práve používa. Ak vás to však zaujíma, k dispozícii sú informácie o energetických tokoch zobrazené na displeji multimediálneho rozhrania (Vehicle Driver Information Interface DII).

Raritou sú aj páčky na volante, ktoré bežne slúžia na manuálnu voľbu prevodových stupňov, lenže CR-V Hybrid Performance prevody nemá. Používaním páčok Deceleration Paddle Selector, so symbolmi plus a mínus, tak vodič reguluje mieru spomalenia, a to až v siedmich stupňoch. Účelom je čo najefektívnejšia rekuperácia. CR-V tak môže väčšinu času brzdiť elektromotorom a energiu, ktorá by sa inak „vyparila“ vo forme tepla, ukladať do batérie. Zároveň sa predlžuje životnosť brzdového obloženia. Pri štandardnom režime sa nastavená úroveň vyššej rekuperácie po pár sekundách plynulej jazdy, alebo po akcelerácii, sama zruší. To umožňuje naplno využiť zotrvačnosť vozidla na „plachtenie“ a úsporu paliva.
V režime Sport ostáva zvolená úroveň decelerácie uložená v pamäti, pokiaľ vodič nezvolí inú. To znamená vyššiu úroveň dobíjania a následnú možnosť prudšej akcelerácie. A keď sme už pri dynamike, spomeňme, že hybridné CR-V zrýchľuje na stovku za 8,8 sekundy vo verzii 2WD a za 9,2 sekundy s pohonom oboch náprav 4WD. V oboch prípadoch tak získajú majitelia lepšiu akceleráciu, než ak by zvolili verzie CR-V s preplňovaným motorom 1,5 i-VTEC Turbo, či už s pohon 4×4, bez neho, alebo s manuálnou či kontinuálnou prevodovkou CVT. Výhodou prioritného pohonu elektromotormi je nielen lineárny a okamžitý nástup výkonu, ale aj schopnosť mimoriadne rýchlej a citlivej regulácie krútiaceho momentu medzi jednotlivými nápravami aj kolesami každej z náprav.
A potom je tu to najdôležitejšie – ekonomika prevádzky. Podľa novej, prísnejšej normy WLTP spotrebuje hybrid s pohonom predných kolies priemerne 6,9 litra a s pohonom 4×4 7,4 litra benzínu na 100 km. V porovnaní s čisto benzínovou verziou 1,5 i-VTEC Turbo (127 kW) sa jedná o úsporu 0,9, respektíve 1,3 litra benzínu. Daňou za ekológiu je, pochopiteľne, vyššia cena, ale aj menší batožinový priestor, z ktorého ukrojili batérie 64 litrov. Do CR-V i-MMD tak naložíte od 497 do 1 064 litrov batožín. Navyše nie je pre hybrid dostupná 7-miestna verzia. Majitelia si tiež budú musieť zvyknúť na veľmi netradičné ovládanie „prevodovky“, ktorá dostala namiesto klasického voliča štyri tlačidlá na stredovej konzole v blízkosti voliča jazdných režimov Sport, Econ a EV.
Rozmery objemy
Dĺžka (mm) | 4 600 |
---|---|
Šírka (mm) | 1 855 |
Výška (mm) | 1 679 |
Rázvor náprav (mm) | 2 663 |
Objem kufra (l) | 497 (bez hybridu 561) – 1 064 (bez hybridu 1 123) |
Objem nádrže (l) | 57 |
Technické údaje
Verzia | 2,0 i-MMD 2WD | 2,0 i-MMD | 4WD |
---|---|---|---|
Motor | 2,0 i-VTEC | 2,0 i-VTEC | |
Počet valcov/ventilov | 4/16 | 4/16 | |
Zdvihový objem (ccm) | 1 993 | 1 993 | |
Výkon spaľovacieho motora (kW/ot.) | 107/6 200 | 107/6 200 | |
Krútiaci moment spaľ. motora (Nm/ot.) | 175/4 000 | 175/4 000 | |
Výkon elektromotora vpredu/vzadu (kW) | 135/- | 135/? | |
Krút. moment elektromotora vpredu/vzadu | 315/- | 315/? | |
Prevodovka | jednostupňová | jednostupňová | |
0 – 100 km/h (s) | 8,8 | 9,2 | |
Max. rýchlosť (km/h) | 180 | 180 | |
Spotreba na 100 km (l) | 6,9 (WLTP) | 7,4 (WLTP) |