Seat Leon prišiel na trh v roku 1999. Do dnešných dní sa z neho predalo viac ako dva milióny kusov, z toho viac ako milión pripadlo na najúspešnejšiu tretiu generáciu, predstavenú v roku 2012. Leon sa vypracoval na vôbec najpredávanejší model španielskej značky. Len vlani sa preň rozhodlo 150 900 zákazníkov. Takže sa nemožno čudovať, že na štvrtej generácii si dali v Martorelli poriadne záležať. V mnohom čerpá z koncernovej techniky, no tá je natoľko flexibilná, aby si Leon dokázal zachovať identitu. Tú podporuje aj dizajn, ktorý dal pred veľkými zmenami prednosť evolúcii.
Novinka stojí na modernizovanej platforme MQB Evo, tak ako Golf ôsmej generácie a Škoda Octavia štvrtej generácie. Rázvor náprav sa natiahol o 50 mm na konečných 2 686. To je na chlp rovnako s Octaviou. Platí to pre 5-dverový hatchback aj kombi Sportstourer. Menil sa tiež celkový formát. Do dĺžky meria hatchback 4 368 a kombi 4 642 mm. To je až o 86, respektíve o 93 mm viac v porovnaní s predchádzajúcou generáciou. Naopak, šírka sa zredukovala o 16 mm (1 800 mm) a výška o symbolické tri milimetre (1 448 mm). Leon vyznáva línie, ktoré kombinujú eleganciu a jemne športový akcent.
Predná maska je širšia, kolmejšia a nižšia. Po bokoch sa nachádzajú hlbšie zapustené reflektory. Vzadu sú ústredným motívom svetlá prepojené svietiacou lištou. Leon využíva kompletnú diódovú technológiu. Napokon už tretia generácia bola v tomto smere priekopníkom, keďže Leon bol prvým modelom nižšej strednej triedy, ktorý mohol byť vybavený full-LED reflektormi. Za osem rokov sa toho však veľa zmenilo, takže najnovšia generácia svetiel využíva až 22 individuálne riadených diód v každom z reflektorov. Nový dizajn však priniesol Leonu aj lepšiu aerodynamiku. Koeficient čelného odporu vzduchu síce Seat neuvádza, no tvrdí, že klesol o osem percent.
K dispozícii budú verzie Reference, Style, Xcellence a FR. Kým Xcellence umocňuje elegantný vzhľad, napríklad trojrozmerným diamantovým výpletom masky, chrómovým lemom okien, FR zdôrazňuje športový akcent 17-palcovými diskami kolies, zníženým podvozkom a špecifickými nárazníkmi. Podobne je to v interiéri. Ten ponúka vďaka väčšej dĺžke a dlhšiemu rázvoru viac miesta pre posádku aj batožinu. Do kufra naložíte 380 a pri kombi ST až 617 litrov. V oboch prípadoch je to o 30 litrov viac. Dizajn kabíny vyznáva funkčnosť a minimalizmus v kombinácii s kvalitnými materiálmi.
Technologický pokrok vidieť už v tom, že všetky verzie sú štandardne vybavené bezkľúčovým prístupom a štartovaním. Verzie s dvojspojkovými prevodovkami používajú elektronický volič. Pred vodičom sa nachádza takzvaný Digital Cockpit s 10,25-palcovou obrazovkou. Infotainment môže mať uhlopriečku 8,25 alebo 10 palcov. Vyššia úroveň Navi disponuje navigáciou s 3D zobrazením a hlasovým ovládaním, ktoré sa učí. Systém je kompatibilný so smartfónmi cez systém Full Link, ktorý obsahuje platformy Apple CarPlay aj Android Auto. Nechýba ani indukčné dobíjanie Connectivity Box. Zabudovaná SIM karta zabezpečuje stále pripojenie na internet, najmä kvôli systému tiesňového volania eCall.
Možnosti však možno rozšíriť o on-line služby Seat Connect App. To prináša nielen praktické informácie, ale aj diaľkové prepojenie s vozidlom. Okrem prevádzkových údajov je možné na diaľku zistiť polohu vozidla alebo ho dokonca odomknúť či zamknúť. Veľký krok urobil Leon v bezpečnosti. Jeho prediktívny tempomat upravuje zvolenú rýchlosť aj na základe navigačných dát, napríklad pred križovatkami a kruhovými objazdmi. Systém Travell Assist umožní asistovanú jazdu v jazdnom prúde aj asistované predbiehanie až do rýchlosti 210 km/h. Za zmienku stojí varovanie pri vystupovaní v prípade, že odzadu sa blíži iné vozidlo. Pre niektoré funkcie, ako napríklad monitorovanie mŕtvych uhlov zrkadiel, využíva Leon ambientné osvetlenie kabíny.
K dispozícii budú 6-stupňové manuálne aj 7-stupňové dvojspojkové prevodovky DSG. Kombi ST s motorom 2,0TDI (110 kW) možno spárovať s pohonom oboch náprav 4Drive. Zvláštnu pozíciu má verzia 1,5 TGI (96 kW), upravená na spaľovanie zemného plynu. Nádrže, ktoré uskladnia 17,3 kg CNG, zabezpečia v plynovom režime dojazd 440 km, potom sa motor prepne do benzínového režimu. A chýbať nebude ani premiérový plug-in hybrid 1,4 mHEV, ktorý skombinuje 4-valec 1,4 TSI s elektromotorom, 6-stupňovou prevodovkou DSG a s li-ion akumulátorom s kapacitou 13 kWh. Vďaka tomu zvládne Leon v bezemisnom režime 60 km. Spoločný výkon sústavy je až 150 kW.
O podvozku sa síce Seat príliš nezmieňuje, no je možné predpokladať, že kým slabšie verzie využijú jednoduchšiu zadnú nápravu s torznou priečkou, tie výkonnejšie, vrátane verzie 4Drive, dostanú plne nezávislé zavesenie všetkých kolies. Vieme však, že pre Leon bude dostupné adaptívne pruženie DCC (Dynamic Chassis Control). Tento systém bude upravovať charakteristiku podvozka nielen na základe zvoleného jazdného režimu ale aj okamžitých podmienok, napríklad zohľadní kvalitu povrchu vozovky či brzdenie a akceleráciu. Nový Seat Leon dorazí na trh v druhom štvrťroku tohto roka. Vyrábať sa bude v domovskom závode v Martorelli neďaleko Barcelony.