V prípade automobilky Peugeot ide o prvú rozsiahlejšiu elektrifikáciu modelovej ponuky. Spolu so sprísňujúcimi sa emisnými limitmi k nej pristupuje stále viac automobiliek v snahe znížiť svoje flotilové emisie.
Elektromobil vyrobený na Slovensku
Najviac sme boli zvedaví na elektrický model 208, ktorý koncern PSA vyrába vo fabrike pri Trnave. Mestský model 208 dostal minulý rok novú generáciu. Novinka bude prvým vozidlom segmentu B od značky Peugeot, ktorá dostala čisto elektrický pohon.
Automobil poháňa elektromotor so silou 136 koní. Maximálny krútiacim moment je 260 Nm. Maximálna rýchlosť vozidla je 150 km/h. Z 0 na 100 km/h zrýchli za 8,1 sekundy. Elektrický model 208 obsahuje batérie s kapacitou 50 kWh. Výrobca sľubuje, že podľa WLTP vozidlo prejde 340 km.
Nabíjanie na 80 % kapacity má trvať na nabíjacích staniciach s výkonom 100 kW len 30 minút a vďaka integrovanej palubnej nabíjačke s výkonom 11 kW asi päť hodín z bežnej siete. Pre mestské použitie ide o viac ako dobré údaje.
Za volantom elektrického Peugeotu e-208 sme strávili približne 40 km. Po bližšom preskúmaní vozidla je jasné, že Peugeot veľmi dobre ukryl batérie. Nikde v interiéri nenájdete žiaden schod ani podobný prvok, ktorý by tam pribudol len kvôli akumulátorom. Automobil aj s pomerne veľkými batériami váži len 1 455 kg.
Spoza volantu je cítiť, že Peugeot má akceptovateľnú hmotnosť. Výrobca navyše malé auto zbytočne „nepremotoroval“. Výkon 136 koní je pre 208 viac ako dostatočný. Zrýchlenie je pružné, no nejde o neprimeranú porciu výkonu, ktorou sa vyznačujú iné elektromobily. Reálny dojazd vozidla sme zatiaľ nemali možnosť otestovať.
Podľa prvého dojmu je model e-208 vynikajúcim mestským autom. Ako to býva v prípade elektromobilov zvykom, problémom je cena. Podľa slovenského cenníka bude e-208 vo verzii Active stáť 28 990 eur. To je o 13 400 eur viac, ako stojí v rovnakej výbave 1,2-litrový trojvalec PureTech s výkonom 100 koní a automatickou prevodovkou. Najlacnejšia benzínová verzia so 75 konskými silami stojí o 18-tisíc eur menej.
Hybridná raketa 3008
Druhá generácia Peugeotu 3008 je síce na trhu od roku 2016, no pluginhybridnú verziu dostáva až teraz. Vyskúšali sme verziu s pohonom oboch náprav s označením HYBRID4. Pod kapotou tohto SUV zaparkovalo rovno 300 koní spolu s maximálnym krútiacim momentom 520 Nm, ktoré pochádzajú z trojice motorov.
Hybridný pohon robí z 3008 raketu, ktorá z 0 na 100 km/h zrýchli za 5,9 sekundy. Maximálna rýchlosť je 235 km/h. Hlavné slovo v pohone má preplňovaný 1,6-litrový benzínový motor PureTech s výkonom 200 koní. Na palube sú dva elektromotory, každý s výkonom 110 koní. Elektrická energia je uložená v akumulátoroch s kapacitou 13,2 kWh. Tie sa nachádzajú pod zadnými sedadlami. Podľa WLTP prejde model 3008 HYBRID4 v elektrickom režime 50 km.
Zrýchlenie automobilu je skutočne podmanivé. Máme pocit, že pre Peugeot 3008, ktorý sa tvári ako mierumilovné SUV, je 300 koní miestami až príliš. Výkon sa na cestu dostáva prostredníctvom oboch náprav. Vodič si môže zvoliť z niekoľkých jazdných režimov. V elektrickom režime automobil zvláda všetky bežné jazdné situácie. V tomto režime je však maximálna rýchlosť obmedzená na 135 koní.
Komfortný a hybridný režim využívajú oba motory. Riadiaca jednotka štartuje a vypína benzínový motor podľa aktuálnej potreby. Športový režim udržiava spaľovací motor stále naštartovaný. Automobil disponuje aj režimom 4×4, ktorý vodič využije najmä mimo spevnených ciest.
Rýchlonabíjanie hybridnej 3008 chýba. Zo štandardnej zásuvky nabíjanie trvá sedem hodín. Domáci „wallbox“ zvládne obnoviť batériu za jednu hodinu a 45 minút.
Najštýlovejší hybrid v ponuke
Peugeot 508 HYBRID rozhodne patrí k najkrajším hybridom vôbec. Hybridizácia sa dotkla verzie fastback aj kombi. 508 s kombinovaným pohonom posiela výkon na predné kolesá a spolieha sa na dvojicu motorov. Celkový výkon sústavy je 225 koní. Maximálny krútiaci moment 360 Nm. Základ tvorí 1,6-litrový benzínový preplňovaný štvorvalec PureTech s výkonom 180 koní. Elektromotor má 110 koní. Kapacita batérií je v tomto prípade 11,8 kWh. V elektrickom prežime má 508 podľa WLTP prejsť od 47 do 54 km.
Model 508 využíva elektrický režim najmä pri jazde v meste a pri ustálených rýchlostiach mimo mesta. Pri potrebe razantnejšej akcelerácie spája silu oboch pohonných jednotiek. Výkon je v tomto prípade dostatočný. Pri prudkom stlačení plynu však treba chvíľu počkať, kým sa do akcie zapojí aj spaľovací motor. V porovnaní s modelom 3008 HYBIRD4 je absencia druhého elektrického motora citeľná.
Hybrid 508 nemá možnosť rýchlonabíjania. Vodič môže pri jazde využiť funkciu, pri ktorej plynový pedál umožní aj spomaľovanie. Uvoľnenie plynového pedálu aktivuje rekuperáciu brzdovej energie bez stlačenia brzdového pedálu. Spomaľovanie je také silné, že bez zásahu brzdového pedála dokáže automobil zastaviť. Podobný systém využívajú niektoré elektromobily. Na tento jazdný štýl si však treba zvyknúť.