Novú Octaviu nám Škoda ukázala už v závere minulého roka. A hoci ešte nedorazila do showroomov, máme tu úplne nové informácie o jej blízkej budúcnosti. Škoda totiž zverejnila prvé oficiálne skice ostrej verzie RS. Šokom je, že na rozdiel od minulosti dorazí nielen s benzínovým 4-valcom 2,0 TSI a dieslom 2,0 TDI, ale aj v plug-in hybridnej verzii s prívlastkom iV. Stane sa tak presne 20 rokov po tom, čo na trh dorazila prvá generácia Octavie RS. Technické údaje ostávajú stále tajomstvom, ale jeden dôležitý parameter Škoda predsa len prezradila.
Vieme, že Octavia RS iV bude mať výkon 180 kW, to je viac, ako mala jej pôvodne najsilnejšia verzia RS 230 (169 kW). To je zaujímavá informácia, pretože ak vychádzame zo súčasných plug-in hybridných verzií koncernu Volkswagen, či už ide o Superb iV, Passat GTE, Seat Tarraco PHEV, či dokonca novú Octaviu iV, čosi tu nesedí. Tieto modely majú totiž systémový výkon 160 kW, ktorý pochádza z kombinácie staršieho 4-valca 1,4 TSI (115 kW) a elektromotora v prevodovke (85 kW). Kde teda zoberie Octavia RS iV tých 20 kW navyše?
Ponúkajú sa dve možnosti. Tou prvou je zvýšenie výkonu motora 1,4 TSI, prípadne elektromotora, a tou druhou nasadenie nového 4-valca 1,5 TSI Evo. Nemusíme byť ďaleko od pravdy. Stačí si spomenúť na koncept Vision RS z roku 2018. Ten bol síce predskokanom novej Scaly, lenže v jeho útrobách pracovala plug-in hybridná technika s výkonom 180 kW, teda identickým, aký poskytne Octavia RS iV. Pritom na rozdiel od súčasných plug-in hybridov využívala v hybridnom reťazci práve motor 1,5 TSI. Ide o náhodu? Asi nie.
Ak bude koncern VW inovovať svoje plug-in hybridy, bolo by logické využiť najnovšie a najefektívnejšie motory, vrátane 1,5 TSi Evo. Stará preplňovaná „jednaštvorka“ má už predsa čo-to za sebou a bez hybridnej techniky ju v nových modeloch ani nenájdete. Život jej predĺžili práve zástrčkové hybridy. Otázkou ostáva, či bude RS iV podporovať rýchlejšie nabíjanie, alebo zostane len pri šetrnom nabíjaní z domácich wallboxov. Zákazníci dostanú na výber hneď dve karosárske verzie. Octavia RS iV bude totiž v ponuke ako liftback aj ako kombi.
Je však možné, že inštaláciou batérií s kapacitou 13 kWh, ktoré by mali zabezpečiť bezemisný dojazd do vzdialenosti minimálne 55 km, ubudne trochu z kufra s pôvodným objemom 600, respektíve 640 litrov. V každom prípade bude poznávacím znamením novej RS športový tuning. Z oficiálnych skíc je jasné, že dostane prepracované nárazníky so zväčšenými sacími otvormi, čiernu masku a matné pozadie reflektorov. Chróm nahradia lesklé čierne akcenty. Zadnú časť zdobí spojler či difúzor s dvojicou výfukov. Dúfajme, že nie falošných.
Objavuje sa tu aj jeden zaujímavý detail a tým je svietiaca lišta v nárazníku. Aspoň tak to vyzerá, možno však pôjde len o reflexný pás, tak ako doteraz. Octavia RS by mala nadviazať na úspech svojej predchodkyne. Verili by ste, že napríklad v takom Nemecku, vo Švajčiarsku alebo vo Veľkej Británii má každá piata predaná Octavia logo RS? Šušká sa, že do Ženevy privezie Škoda ešte jedno prekvapenie súvisiace s Octaviu. Malo by ísť o zvýšenú verziu Scout. Okrem toho je potvrdená aj premiéra Kamiqu Scout.